دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1394 - 14:55
دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی:

امید است روزی بشر بر روی نقشه مغز انسان مطالعه انجام دهد

سید کمال خرازی، گفت: امید است روزی بشر بر روی نقشه مغز انسان مطالعه انجام دهد تا بتوان از توانایی مغز حداکثر استفاده را کرد.
کد خبر : 57662

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، سید کمال خرازی در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، اظهار کرد: مغز انسان دارای 100 میلیون نورون است. یکی از ویژگی‌های مغز پلاستیسیتی (انعطاف پذیری عصبی) مغز است که دائم در حال تغییر است و در نوزادان پلاستیسیتی بسیار قوی‌تر و شدید‌تر است و در دوران جنینی به شدت تعداد نورون‌‌های ساخته شده، افزایش می‌یابد به طوری که مغز جنین در هفته چهارم در هر دقیقه نیم میلیون نورون می‌سازد و اتصالات به دو میلیون در ثانیه می‌رسد، بنابراین می‌توان گفت مغز انسان یک ماشین بسیار عظیم است.


دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی افزود: در نوجوانان این اتصالات کامل نیست به همین دلیل سیستم فرمان کنترل این افراد ضعیف است و باید با آموزش، این قدرت کنترل را در آنها تقویت کرد.


وی عنوان کرد: امید است روزی بشر بتواند نقشه‌برداری از مغز انسان را انجام دهد تا بتوانیم از مغز استفاده بهتری در حوزه علوم اعصاب و آموزش و پرورش داشته باشیم و انسان بتواند حداکثر استفاده از مغز را داشته باشد. اگر انسان از مغز خود استفاده نکند سلول‌های آن تضعیف می‌شود و اما اگر از مغز حداکثر استفاده را داشته باشد سلول‌ها دائما طلب خون می‌کنند و فعال باقی می‌ماند.


خرازی عنوان کرد: هر چه روش یادگیری متنوع‌تر باشد، ارتباطات قوی‌تری در مغز شکل می‌گیرد و آموزش در حافظه ماندگارتر می‌شود برای مثال اگر در یادگیری کلمات به جای ظاهر کلمه به معنای آن دقت شود یادگیری قوت می‌یابد و اتصالات بین نورون‌ها موجب ایجاد حافظه قوی در فرد می‌شود.


دبیر ستاد علوم و فناوری شناختی، یادآور شد: ما در آموزش و پرورش با انسان‌ها و کودکان استثنایی روبرو هستیم که دچار اختلال شناختی هستند که اگر بتوانیم نقشه‌برداری از مغز آنها را انجام دهیم می‌توانیم این افراد را با کاشت الکترود درمان کرد.


وی در پایان از افتتاح مرکز ملی نقشه‌برداری از مغز تا پایان سال خبرداد و گفت: امید است با راه‌انداری این مرکز بتوانیم در حوزه های مختلف علوم اعصاب شناختی فعالیت داشته‌ باشیم و برای کشور افتخار آفرینی کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: کمال خرازی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته