دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

«شنای پروانه» تجربه‌ای موفق برای جدی‌گرفتن اکران آنلاین/ وضعیت قرمز است؛ روی سالن‌های سینما حساب نکنید

در شرایطی که سینماها بار دیگر تعطیلی را تجربه کرده اند، تجربه موفق اکران آنلاین «شنای پروانه» نشان داد که هنوز می‌توان با تعریف ساختاری مطمئن و اکران آثار جذاب به این شیوه جدید اکران امیدوار بود.
کد خبر : 572865
اکران آنلاین

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از صبح دیروز(دوشنبه ۱۶ فروردین‌) و با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شهر تهران از نارنجی به قرمز تغییر پیدا کرد. این تغییر وضعیت به معنای اعمال محدودیت‌های بیشتر و توقف برخی فعالیت‌های صنفی و خدماتی بود. یکی از این فعالیت‌ها مربوط به سالن‌های سینما و تئاتر است. جایی که پس از یک اکران کم‌رونق در نوروز و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، فیلم‌های روی پرده اندکی امیدی به گیشه داشتند.


گیشه نوروزی و امیدهایی که ناامید شد


در روزهای پایانی تعطیلات نوروز و در دهمین روز از فروردین ۱۴۰۰ پس از این که وضعیت شهر تهران نارنجی شد، سالن‌های سینما و تئاتر که در گروه شغلی سه قرار داشتند نیز شامل این تعطیلی شدند. اما این تعطیلی با رایزنی مدیران سازمان سینمایی وزات رفرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی زود لغو و سالن های سینما مجددا بازگشایی شدند. با این تغییر گروه کلیه سالن‌های سینما و تئاتر در کلیه شهرهای نارنجی، زرد و آبی توانستند  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.


«شنای پروانه» تجربه‌ای موفق برای جدی‌گرفتن اکران آنلاین/ وضعیت قرمز است؛ روی سالن‌های سینما حساب نکنید


 اما روز گذشته با قرمزشدن وضعیت تهران بار دیگر کلیه سینماها و سالن‌های نمایش ملزم به تعطیلی شدند. هرچند تا شامگاه دوشنبه و با گذشت چند ساعت از اعلام رسمی تغییر وضعیت کرونایی شهر تهران هنوز زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد به صورت رسمی درباره تعطیلی سینما و تئاتر اطلاعیه‌ای صادر نکرده‌اند اما طبق قانون و نیز اطلاع‌رسانی‌های قبلی درباره وضعیت فعالیت این دو صنف، تعطیلی کلیه سینماها و سالن‌های سینما «الزامی» خواهد بود.


این در حالی است که گیشه اکران نوروزی ۱۴۰۰ هم بسیار کمتر از حد انتظار بود. درحالی که پیش بینی می‌شد با وجود فیلم‌هایی همچون «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی یا «لاله» اسدالله نیک‌نژاد  اکران نوروزی جان تازه‌ای به اقتصاد زمین‌خورده سینما بدهد این اتفاق نیفتاد.


پنج فیلم حاضر در اکران نوروزی امسال حدود ۵۲۰ میلیون تومان فروش داشتند. فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به شهرام شاه حسینی با ۱۸۳ سالن سینما و حدود ۸هزار مخاطب، فروشی معادل ۱۹۰ میلیون تومان داشته است. حتی فیلم پرحاشیه اما جذاب «لاله» هم با فروشی معدال ۱۲ میلیون تومان شکستی قابل توجه را تجربه کرد.


 «شنای پروانه» کامیاب در اکران آنلاین


در این میان،شاید تنها خبر خوب فروش خوب «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در اکران آنلاین بود.


این فیلم  در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر(بهمن ۱۳۹۸) موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفق‌ترین فیلم لقب بگیرد. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.


جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند. رسول صدرعاملی نیز تهیه‌کننده این فیلم است؛ اثری که مضمونی اجتماعی دارد و در نگارش فیلمنامه آن علاوه بر محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری نیز مشارکت داشته‌اند.


«شنای پروانه» تجربه‌ای موفق برای جدی‌گرفتن اکران آنلاین/ وضعیت قرمز است؛ روی سالن‌های سینما حساب نکنید


فیلم با یک فضای پرتنش آغاز می‌شود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. شوهر او «هاشم» (امیر آقایی) که از اراذل و اوباش شناخته‌شده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق دست به اعمالی می‌زند که وقایع بعدی داستان را شکل می‌دهد. وضعیتی که این بار برادرش یعنی «حجت» در محور ماجرا قرار می‌گیرد.


 شنای پروانه که تابستان سال ۹۹ و در اکران چهل روزه خود یک‌میلیارد و  ۴۰۰ میلیون تومان فروخته بود، در دو روز اکران آنلاین توانست از این رقم نیز فراتر برود.


به این ترتیب مشخص شد که اکران آنلاین با همه فراز و نشیب‌هایش هنوز می‌تواند نقطه امید سسینماگران برای بازگشت سرمایه و امکان نمایش آثارشان باشد. در این میان چگونگی طراحی یک ساختار مطمئن و تعریف‌شده برای اکران آنلاین سینمای ایران در یک سالگی این پدیده جدید می‌تواند دریچه‌ای جدید در سینمای ایران بگشاید.


 انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب