دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از گیشه ۵۰۰ میلیونی نوروز 1400؛

آمار عجیب اکران نوروزی سینما/ این سینما بفروش نیست!

نبود مخاطب در سینماها لزوماً به شرایط کرونایی کشور برنمی‌گردد و به نظر باید مشکل عمده این افت تماشاگر را در بسته اکران موجود دید. به زعم سینماداران صرفاً فیلم‌هایی در این بازه جواب می‌گیرند که شاد و طنازانه باشند.
کد خبر : 572489
سالن سینما - اکران سینما - سینمای ایران

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سینماها در طول اپیدمی کرونا در ایران نیز نتوانست رونقی بگیرند با این تفاوت که قرار بود با سبد اکران نوروزی و شوکی دوباره به سالن‌ها و البته مخاطب علاقه‌مند به پرده سینما، گیشه بتواند نیمه جانی به خود بگیرد.


با این حال آمار اکران روزانه از عدم استقبال مخاطب از اکران نوروزی ۱۴۰۰ دارد به‌طوری‌که ۵ فیلم حاضر بر پرده سینما در بیش از دو هفته حدود ۵۰۰ میلیون تومان گیشه داشته‌اند و این رقم در قیاس با سال‌های اخیر (منهای ۹۹ و شروع کرونا) اختلافی عجیب و فاحش دارد.


«هفته‌ای یک‌بار آدم باش» که در صدر جدول گیشه ایستاده و هم‌اکنون ۱۸۳ سالن سینما را اشغال کرده، فروشی معادل ۱۹۰ میلیون تومان داشته است. ۷,۹۷۳ نفر مخاطب این فیلم بوده‌اند.


ته جدول بسته اکران نوروزی نیز «لاله» پرهیاهو قرار گرفته که میزان فروشش کمتر از ۱۲ میلیون تومان اعلام شده یعنی تقریباً ۵۱۰ مخاطب؛ تعداد سالن‌های نمایش فیلم نیز ۶۹ سالن است. «خورشید»، «تک‌خال» و «خون شد» هم با آماری فاجعه‌بارتر به ترتیب در رده‌های میانی باکس نوروزی قرار دارند.


آمار عجیب اکران نوروزی سینما/ این سینما بفروش نیست!


نبود مخاطب در سینماها تنها به شرایط کرونایی کشور برنمی‌گردد و به نظر باید مشکل عمده این افت تماشاگر را در بسته اکران موجود دید. حتی به زعم سینماداران صرفا فیلم‌هایی در این بازه جواب می‌گیرند که حال و هوای شاد و طنازانه داشته باشند.


فیلم کمدی بدون تبلیغات هم می‌فروشد


این نکته‌ای است که باید آن را در اظهارات سالن‌داران به‌عینه دید. حیدر مرادی که سینما بهمن سنندج را در اختیار دارد معتقد است: اگر دست من باشد ترکیب را جور دیگری می‌چیدم. الان وقت اکران فیلم‌های کمدی و شاد است ‌آن‌هم فیلمی باکیفیت که مخاطب را به سینما آمدن ترغیب کند. امیدوار بودیم که فیلم کمدی با جذب مخاطب بالا بیاید که جای‌شان خالی است.


چنین ادعایی در مورد «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» حتی به شکل حداقلی صادق است. فیلم شهرام شاه‌حسینی درحالی در میان فیلم‌های نوروزی قرار گرفت که اتفاقا تا روز اکران هیچ مشخصاتی از فیلم وجود نداشت اما بازهم مخاطب به طور نسبی پای تماشای آن نشست. در نقطه مقابل «لاله» با همه حواشی و ریخت و پاش‌های میلیاردی در ده سال اخیر نتوانست جذب مخاطب کند.


آمار عجیب اکران نوروزی سینما/ این سینما بفروش نیست!


این نکته را نیز باید در نظر داشت که بسیاری «لاله» را فیلمی جذاب و با ساختار مناسبی معرفی کرده‌اند که به نظر عدم استقبال از آن را نباید به کیفیت فیلم ارتباط داد.


یک اتفاق جالب و امیدوارکننده در سالن‌های خالی


البته بازهم در این بین برخی سینماگران ترجیح می‌دهند فیلمشان را به دلیل عدم حمایت به سینماها ندهند؛ این نیز به دلیل شکست جدی فیلم‌ها در اکران است. فیلمی مثل «شنای پروانه» که ازجمله فیلم‌های شاخص این چندساله محسوب می‌شود در اکران سینماها تنها یک میلیارد و هفتصد میلیون فروخت و جالب‌تر اینکه همین رقم مشابه را توانست فقط در ۲ روز در اکران آنلاین به‌ دست آورد.


بنابراین خیلی‌ها راضی به حضور در سالن‌ها و تماشای فیلم نیستند و همین امر باعث شده تا عده‌ای فیلم خود را به سینما ندهند.


بارها سینماداران متقاضی فیلم‌های کمدی برای نوروز بوده‌اند؛ آن‌طور که محمد نادری، مدیر پردیس سینما ارگ اعتقاد داشت: این فیلم‌ها اصلا باعث ایجاد انگیزه‌ای برای حضور دوباره مردم در سینماها نمی‌شود؛ الان فیلمی نیاز است که حال مردم را عوض کند و به حال و احوالشان بخورد. می‌توانستند سراغ فیلم‌های کمدی و شاد باکیفیت بروند. فیلم‌های اعلام‌شده قدرت انجام این کار را ندارند و مردم برای تماشای‌شان به سینما نخواهند آمد.


دل به پرده خاموش با حفظ اکران آنلاین


فیلم باکیفیتی مثل «دینامیت» در میان آثار متقاضی از سمت سالن‌داران قرار داشت اما به دلیل همین استقبال غیرممکن، با دست رد صاحبان آن روبرو شدند. اطیابی، کارگردان فیلم تأکید داشت: این فیلم به دلیل قصه بانشاطی که دارد به درد ظرفیت کامل سالن می‌خورد نه الان که مردم نمی‌توانند کنار هم بنشینند؛ یعنی برای سالنی با ظرفیت ۱۰۰ درصد تماشاگر و نه ۵۰ درصد و ۳۰ درصد. فیلمی که خانواده‌ها دور هم جمع شوند نه اینکه آنها را یکی در میان کنار بنشانم چون هدف فیلم این است که می‌خواهد کمی حال مردم را خوب کند.


آمار عجیب اکران نوروزی سینما/ این سینما بفروش نیست!


اکران فیلم در سالن‌ها کمتر می‌تواند برای بخش خصوصی درآمدی به همراه داشته باشد و بخش دولتی هم که بود یا نبود سوددهی برایش چندان تفاوتی ندارد. با این وجود بازگشایی سینماها امری است که باید اتفاق بیفتد و ادامه یابد تا چرخ سینما از حرکت نایستد اما دقت باید داشت که امروز شاهد حیف و میل فیلم‌های باکیفیت بی‌مخاطب در سالن‌ها هستیم. بنابراین در ادامه رونق پرده سینما، بازهم باید دل به اکران آنلاین و طرح‌های حمایتی برای حضور صاحبان فیلم در سالن‌ها نهاد.


انتهای پیام/۴۱۴۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب