سقوط سه پلهای رتبه دولت الكترونيک در دو سال گذشته/ 550 خدمت را به مردم ارائه میدهیم
به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی فلاح صبح امروز در نشست هم اندیشی و دیدار با خبرنگاران گفت: تاکنون 17 هزار دفتر پیشخوان دفاتر دولت تا نقطه صفر مرزی با 40 هزار نفر شاغل احداث شده که یک نمونه و نماد مشخص ارائه خدمات مردم به مردم است.
وی افزود: این مجموعه بدون دریافت هیچگونه کمک مالی از دولت توانست ساختار خود را شکل دهد و از سال 1388 براساس قانون مصوب مجلس در کنار توسعه دولت الکترونیک قرار گیرد.
دبیر کل کانون کشوری دفاتر پیشخوان دولت تصریح کرد: امروزه دو نگاه نسبت به دفاتر وجود دارد یکی اینکه برخی معتقدند شبکه پیشخوان دولت مانع توسعه دولت الکترونیک میشود و برخی نیز معتقدند اینگونه نیست، ما هم طرفدار این نگاه هستیم یعنی معتقدیم نگاه دفاتر پیشخوان بسته و سنتی نیست و روز به روز پیشرفت خواهد کرد و در کنار توسعه دولت الکترونیک قرار دارد.
فلاح ادامه داد: در فرآیند توسعه کسب و کار جهان سال 2020 رتبه 127 جهان را کسب کردیم یعنی یک پله صعود کردیم که در شرایط تحریم دشوار بود و زحمات زیادی کشیده شده است.
فلاح عنوان کرد: ایران رتبه 84 در بخش همراه و در بخش ثابت رتبه 137 را دارد که این عدد نشان میدهد در مقایسه با دنیا فاصله قابل تأملی داریم که تلاش میکنیم در شرایط تحریم آن را ارتقا دهیم.
وی افزود: متأسفانه علیرغم اینکه سال 2018 رشد 16 پلهای داشتیم در سال 2021 سه پله سقوط کردیم که این نشان میدهد باید بیش از همیشه شاخصهای مرتبط به این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
فلاح بیان کرد: دانمارک و کره جنوبی توانستند رتبههای برتر را به دست بیاورند اما با توجه به تحریمها نتوانستیم رتبه خود را افزایش دهیم.
وی افزود: به دنبال دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا سامانه نوبتدهی شبکه پیشخوان دولت را راهاندازی کردیم تا جلوی هرگونه تجمع گرفته شود. مردم نیز این امکان را دارند دفاتری که ترافیک کاری دارند را انتخاب نکنند تا از ایجاد صف جلوگیری شود.
فلاح خاطرنشان کرد: این سرویس برای همه دفاتر پیشخوان راهاندازی شده و در حال توسعه آن هستیم.
وی افزود: 2 یا 3 دفتر در کشور بوده که با آن برخورد کردیم و حدود 30 تا 40 دفتر را در کشور براساس گزارشهای مردمی قطع سرویس کردیم تا سامانه نوبت دهی را راه اندازی کنند و مجدداً کار خود را از سر گیرند.
فلاح بیان کرد: عدم آمادگی حوزههای خدمات رسانی و توسعه شبکه ملی اطلاعات قبل از کرونا آرزو بود اما کرونا به توسعه این دو امر سرعت داد و تشکیل ستاد ملی کرونا و ابلاغیههای رئیس جمهور باعث شد مدیریت ارباب رجوع از اولویتهای دستگاهها قرار گیرد و در این زمینه سازمان اداری استخدامی نقش مهمی را ایفا کرد.
وی ادامه داد: تعاملات بین دستگاهی در قالب سامانه استعلامات باعث شد مردم مراجعه به سازمانها را کم کنند و پیش بینی من این است که در سال 1400 در حوزه پرداخت و حذف فرایندهای زائد پیشرفت قابل توجهی کنیم.
فلاح عنوان کرد: سال 1389 یک ماده واحده در مجلس مطرح شد مبنی بر اینکه ساختار قانون دفاتر پیشخوان دولت شکل بگیرد اما این قانون دستخوش تغییرات بسیاری شد و به بلوغ لازم نرسید.
وی افزود: این قانون در مجلس دهم به صحن رفت اما مجدداً برگشت و طی چند ماه گذشته زحمت زیادی کشیده شد تا رفع ابهام صورت گیرد در حال حاضر مجلس این قانون را بازنگری کرده و امیدواریم تا پایان سال قانون در کمیسیون اجتماعی تصویب شود و به صحن مجلس بیاید.
فلاح بیان کرد: در چند روز آینده از احراز هویت از طریق پایگاه ثبت احوال رونمایی خواهیم کرد. این نحوه احراز هویت باعث میشود جلوی جعل و سوءاستفاده از مدارک گرفته شود بنابراین با انجام این کار هم به لحاظ احراز هویت هم فرایندهای استعلامی زمینه بهبود و کیفیت خدمات را افزایش خواهیم داد.
وی ادامه داد: نگاه ما افزایش شدیدی قیمتها نیست بلکه رویکرد ما این است سبد خدماتی دفاتر را پُر کنیم و با اصلاح فرایندها و کاهش قیمتها مردم احساس افزایش هزینههای خدماتی را نداشته باشند و دفاتر هم بتوانند به کار خود ادامه دهند.
فلاح عنوان کرد: در حال حاضر منتظر شاخص تورم سال آینده هستیم تا میزان هزینه ارائه خدمات دفاتر را تنظیم کنیم و در فروردین یا اردیبهشت ماه ابلاغ شود.
وی بیان کرد: 550 خدمت را سازمان اداری استخدامی 8 ماه قبل احصا کرد و این خدمات در یک فرایندی به مجموعه ما ابلاغ شد و امروزه بخشی از فرایندهای دولتی را وارد شبکه کردیم و در مورد برخی هم در حال توسعه زیرساختها هستیم.
انتهای پیام/۴۱۴۸
انتهای پیام/