دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1399 - 07:45
وحدت حوزه و دانشگاه/1 | حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفتگو با آنا:

حوزویان و دانشگاهیان در تعالی علوم انسانی نقش مؤثری دارند/ ۳ نقش مهم دانشگاه برای حکمی‌سازی علوم انسانی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حوزویان و دانشگاهیان در تعالی و حکمی‌سازی علوم انسانی نقش مؤثری دارند.
کد خبر : 549099
BS0K8018.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، وحدت حوزه و دانشگاه در طول تاریخ همیشه موجب پیشرفت و رشد کشور شده و بیانگر ثمرات فراوان علم و دین برای جامعه است. دوران طلایی اسلام نیز که از قرن هشتم تا سیزدهم میلادی به طول انجامید تجلی وحدت علم و دین بود.


27 آذر به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه شناخته می‌شود و این روز سرآغازی‌ است بر هفته وحدت حوزه و دانشگاه. گروه دانشگاه خبرگزاری آنا قصد دارد همزمان با این هفته سراغ شخصیت‌هایی برود که هم در امر حوزه اطلاعات کاملی دارند و هم با ساختار دانشگاه آشنایند؛ تا از این طریق نگاهی حول این وحدت ارزش آفرین داشته باشد.


در این زمینه قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه است. فردی که در زمینه حوزه و دانشگاه کارهای مؤثری انجام داده و دارای وجاهت و شخصیت علمی در حوزه علمیه و توانمندی بالا در دانشگاه است. در همین راستا خبرگزاری آنا گفتگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی داشته است که پس از بیان سطور کوتاهی از آن در مطلب ابتدایی پرونده  «وحدت حوزه و دانشگاه»، مشروح آن در قالب یک گفتگوی تفصیلی در هفته وحدت حوزه و دانشگاه منتشر خواهد شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استادتمام حوزه علمیه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگر و مدرس دروس حکمت و کلام و فقه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای تخصصی گسترش علوم انسانی و هنر است. او رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نیز دبیر و نایب رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره بوده که عضویت در شورای پژوهشی سازمان بسیج اساتید، ریاست کمیسیون تخصصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ریاست کارگروه علوم انسانی اسلامی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش را در کارنامه اجرایی خود دارد.


استاد خسروپناه که بیش از 50 کتاب و 180 مقاله در کارنامه خود دارد، بیش از 100 پایان‌نامه کارشناسی ارشد حوزه و دانشگاه و بیش از ۳۰ رساله دکتری را راهنمایی، مشاوره و داوری کرده است. او پیش از این مسئولیت‌هایی از جمله قائم‌مقام مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، قائم‌مقام معاون پژوهشی و مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی را نیز برعهده داشته است.


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: حوزویان و دانشگاهیان در تعالی و حکمی‌سازی علوم انسانی نقش مؤثری دارند.


وی با اشاره به نقش حوزویان در تعالی علوم انسانی افزود: «تعمیق فلسفه اسلامی در جهت به‌کارگیری آن در فلسفه‌های مضاف در راستای توصیف انسان مطلوب»، «ممیّزی کردن پرسش‌هایی که بناست در تحقیقات میدانی مورد استفاده قرار بگیرند» و «اجتهادهای نو به‌منظور تغییر انسان محقق به انسان مطلوب، چه در بخش راهبرد و چه در بخش احکام» سه نقش مهم حوزویان برای حکمی‌سازی علوم انسانی است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نقش دانشگاهیان در تعالی علوم انسانی شامل «تولید فلسفه‌‌های مضاف مبتنی بر فلسفه محض»، «انجام تحقیقات میدانی برای توصیف انسان محقق با استفاده از پرسش‌های برگرفته از انسان مطلوب» و «تبدیل احکام فقهی، اخلاقی و عرفان عملی به نظامات حقوقی» است.


مشروح کامل گفتگوی تفصیلی آنا با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه همزمان با هفته وحدت حوزه و دانشگاه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته