مردم 2 هزار تومان پول بلیت بدهند حمل و نقل را رونق میدهیم
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی امروز در ارتباط با نیازهای حمل ونقل عمومی و میزان مشارکت دولت، شهرداری و مردم، اظهار کرد: تهران بالغ بر 5 هزار و 700 دستگاه اتوبوس و بالغ بر یک هزار و 507 قطار مترو و قریب به 80 هزار دستگاه تاکسی دارد که باید نگاهی هم به وضعیت فرسودگی ناوگان داشت.
وی ادامه داد: در حوزه مترو 400 دستگاه قطار ما نیازمند اورهال هستند، در حوزه اتوبوسرانی نزدیک به 60 درصد ناوگان فرسوده است و تنها 40 درصد ناوگان را میتوان تا 5 سال آینده استفاده کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه قریب به 40 هزار دستگاه تاکسی شهر تهران نیز نیارمند نوسازی است، تأکید کرد: وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی اصلاً مطلوب نیست با این تفاصیل روزهای کرونا را به وضعیت موجود اضافه کنید.
هاشمی افزود: در ماههای کرونا درآمد شهرداری تهران از محل حمل ونقل عمومی کاهش چشمگیری داشته اما در عین حال تلاش کردیم فاصله گذاری اجتماعی را در ناوگان عمومی شهر اعمال کنیم.
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت نیازمند منابع مالی است، گفت: در حال حاضر 250 کیلومتر مترو داریم که باید به 500 کیلومتر برسد که با توجه به عدم حمایت دولت در تأمین منابع و البته قیمت تمام شده مترو و اتوبوس که مردم باید پرداخت میکردند، این امر محقق نشده است.
وی افزود: هر کیلومتر مترو یک هزار میلیارد تومان هزینه دارد و به عبارتی مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالی است که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است ؟
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی حداقل به 10 هزار اتوبوس در برنامه 10 ساله تهران نیازمندیم به عبارتی دیگر ناوگان عمومی پایتخت برای نوسازی (در 10 سال آینده ) به 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که اگر بخواهیم این برنامه را محقق کنیم باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی تأمین شود.
هاشمی در ارتباط با اینکه چرا تاکنون نوسازی ناوگان عمومی محقق نشده، به تجربه جهانی توسعه حمل ونقل اشاره کرد و گفت: دولت، شهرداری و مردم سه اهرم همراه با هم هستند که در توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت میکنند.
وی معتقد است شهردار تهران یک نهاد عمومی غیردولتی است و اگر یک مدیر نتواند درآمدزایی کند و ماندن و نماندنش بیمفهوم بوده و بیخاصیت است. بر اساس تجربه 30 ساله عرض میکنم نمیگویم همه بار بر دوش دولت بلکه معتقدم یک سوم دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم شهروندان در این زمینه سهم دارند.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: قیمت تمام شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته شود، ما نمیگوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند اما میتوان ۵ هزار تومان از آنها گرفت.
به گفته هاشمی، امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود باید ۵۰ هزار تومان بپردازد اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی میکند.
وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است، گفت: 60 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق میشود. لذا بر فرض که 12 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران محقق شود به همین میزان نیز باید دولت بپردازد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند بنده میگویم 60 درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافته است، دولت هم 12 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دهد و مردم هم 2 هزار تومان پول بلیت بدهند میتوانیم حمل و نقل را رونق دهیم.
هاشمی در پایان یادآور شد: در طول ۸ ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کردیم؛ اگر این ۳ بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد طی ۲۰ سال حمل و نقل عمومی تهران سامان مییابد.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/