قول مناف هاشمی برای تأمین یک هزار اتوبوس برای تهران وعده سر خرمن است/ بیاطلاعیِ استاندار معزول از مدیریت شهری
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مدیریت شهری در دوره پنجم همواره یکی از مهمترین دغدغههای خود را زیستپذیر کردن تهران برای همه اقشار جامعه عنوان کرده بود که یکی از مصادیق آن توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، ترافیک و ... بود. موضوعاتی که همواره در حد شعار باقی ماند و به جز افتتاح چند ایستگاه نیمهکاره مترو و پروژههای ناتمام، اقدام مؤثر دیگری در عملکرد شهرداری تهران مشاهده نشد.
این حرف و حدیثها تا زمان روی کار آمدن پیروز حناچی بهعنوان شهردار تهران ادامه داشت. این چهره که با شعار «تهران، شهری برای همه»، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و دیگر کاندیدای شهرداری تهران را کنار زد، ادامه داشت و با انتخاب شهردارِ نو گمانهزنیها حاکی از بارقه امید مبنی بر بهبود وضعیت حمل و نقل تهران بود؛ اما گذر زمان نشان داد که او نیز همچون همصنفان خود در شورای شهر دچار شعارزدگی است.
حدود یک سال و چهار ماه از حضور حناچی در ساختمان خیابان بهشت میگذشت و همواره اعتراض برخی از اعضای شورای شهر در ارتباط با عملکرد معاون حمل و نقل و ترافیک، نقل محافل رسانهای شده بود تا اینکه این انتقادات تأثیر خود را گذاشت و حناچی وادار شد تا محسن پورسیدآقایی را تغییر دهد.
بهنظر میرسید پورسید آقایی، معاون وقت شهردار متهم اصلی کمکاری در حوزه حمل و نقل بوده و با رفتن او تهران شهری برای همه میشود ولی اینگونه نبود.
جایگزین پورسیدآقایی قطعاً گزینه شناختهشدهتری نهتنها برای مردم تهران بلکه برای کل کشور بود و آن شخص کسی نبود جز سید مناف هاشمی. کسی که نماد بارز عملکردش در علت معزول شدنش از کسوت استانداری گلستان درست در زمانی خود را نشان داد که مردمش بهواسطه سیل با بحران دست و پنجه نرم میکردند و او با خیالی آسوده در خارج از کشور روزگار میگذرانید.
توجیه شهردار تهران برای این انتصاب در نوع خود بینظیر بود؛ زیرا ایشان، مناف را از بدنه متخصص شهرداری میدانست.
در تخصص و تجربه این مدیر معزول در اداره امور در شرایط بحرانی همین بس که در نخستین اظهاراتش در مراسم معارفه خود سخنی بر زبان آورد که گویای عدم آگاهی وی از شرایط حوزه حمل و نقل است.
مناف هاشمی در این جلسه عنوان کرد که تلاش خواهیم کرد حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس جدید به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه کنیم. همچنین تأمین یک صد دستگاه اتوبوس برقی نیز در شهر تهران در دستور کار است.
بیشتر بخوانید:
سید مناف هاشمی: یک هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حملونقل عمومی اضافه میشود
دور باطل چرخش مدیران ناموفق/ «مناف هاشمی»ها همچنان عزل میشوند و پُست بهتر
در جریان دوره پنجم مدیریت شهری به سبک اصلاحات هیچ اقدام شایان توجهی در توسعه ناوگان اتوبوسرانی تهران صورت نگرفت آن وقت معاون جدید از تأمین بیش از یک هزار دستگاه اتوبوس برای پایتختنشینان آن هم در چنین شرایط اقتصادی خبر میداد.
تهیه یک هزار دستگاه اتوبوس در یک سال محال است
مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که همواره در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به عنوان رئیس جلسه حضور دارد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ارتباط با اظهارات معاون شهردار در تهیه اتوبوس برای تهران اظهار کرد: تأمین یک هزار دستگاه اتوبوس برای تهران در یک سال اصلاً امکانپذیر نیست. زمانیکه ما بهدنبال اتوبوس از کشورهای خارجی بودیم، بزرگترین تولیدکنندههای اتوبوسسازی دنیا همه گفتند اگر ما هیچ تولیدی برای هیچ جای دنیا نداشته نباشیم باز هم نمیتوانیم این یکهزار دستگاهی را که ایران نیاز دارد، در یک سال تأمین کنیم.
وی ادامه داد: احتمالاً یا نقل قول غلط بوده و یا دو صفر اشتباه بهکار بردهاند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تهیه این تعداد اتوبوس در چنین بازه زمانی کوتاه از توان شرکتهای تولیدکننده داخلی نیز خارج است، گفت: تنها ثبت سفارش این تعداد اتوبوس و جمع کردن شرکتهای تولیدکننده خود به یک سال زمان نیاز دارد.
پرواضح است که این وعدههای سال آخری مدیریت شهری برای بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچون قولهای پیشین آنها وعده سر خرمنی بیش نیست و گذر زمان صحت این مدعا را نشان خواهد داد، موضوعی که بیانگر آن است مدیریت شهری در دوره پنجم از ابتدا هیچ نیتی برای خدمت به مردم تهران و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نداشته است.
انتهای پیام/4105/پ
انتهای پیام/