ماسک زدن اجباری در مترو؛ هدف سلامت شهروندان است یا بهانه اجرای طرح ترافیک؟
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-میثم خاکپور؛ تداوم شرایط کرونایی در شهرهای مختلف از جمله کلانشهر تهران باعث شده تا سازمانها و ارگانهای مختلف بهویژه آن دسته از سازمانهایی که از بابت ارائه خدمت به مردم درآمد دارند در کسب درآمدهایشان با مشکل مواجه شده و به شدت در تکاپوی بازگشت به شرایط پیشاکرونایی هستند تا بیش از این از تداوم این وضعیت متضرر نشوند.
شهرداری تهران هم از این قاعده مستثنی نیست و بهنظر میرسد ضررهای مالی سنگینی را در دوران کرونا متقبل شده است. به عنوان مثال بخشی از درآمد شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک در پایتخت و دریافت عوارض آن ناشی میشد اما با تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا و بهمنظور جلوگیری از ازدحام مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاهها، طرح ترافیک نیز لغو شد تا شهرداری تهران به گفته برخی از مدیران شهری با ضرر مالی هنگفتی مواجه شود.
کاهش صدور مجوز ساخت و ساز و عدم کسب درآمد از دیگر منابع مالی هم مزید بر علت شد تا صدای مدیریت شهری از بابت کسری بودجه درآید به حدی که مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خبر از کسری بودجه بین ۳۲ تا ۵۶ درصدی شهرداری در سال 99 سخن به میان آورد و یا سید حسن رسولی خزانهدار شورای اسلامی شهر در اظهارنظری دیگر عنوان کرد که شهرداری تهران از حیث مالی نفسهای آخر را میکشد و با توجه به کاهش شدید منابع درآمدی اگر حمایتهای مالی از شهرداری صورت نگیرد در روزهای آینده مجبور هستیم بهدلیل خالی بودن جیب این خدمات را ادامه ندهیم.
بیشتر بخوانید:
کسری بودجه ۳۲ تا ۵۶ درصدی شهرداری تهران در سال ۹۹
شهرداری تهران از حیث مالی نفسهای آخر را میکشد
از آنجا که مدیریت شهری بیش از آنکه به فکر آینده و پیشبینی شرایط مختلف در تدوین بودجه باشد در این سالها به تنها نکتهای که فکر نمیکرد تعریف منابع جدید درآمدی بود، بنابراین با شیوع کرونا و شرایط بحرانی که گریبانگیر آنها شد راهکار اصلی را دریافت کمک از دولت دانست تا به شکلی با حفظ شرایط موجود و تبعیت از دستورات ستاد مقابله با کرونا به کار خود ادامه دهد.
با این حال دولت نیز مثل همیشه با وعدههایی مجدداً مجموعه مدیریت شهری را سرکار گذاشت و بدین ترتیب آخرین راه چاره، دست کردن در جیب مردمی بود که امسال بهدلیل رکود عجیب و غریب ناشی از کرونا آه در بساط ندارند.
بنابر این و برای تحقق این راه چاره، در اولین گام شهرداری به دنبال اجرای مجدد طرح ترافیک در پایتخت است تا علیرغم مخالفت ستاد ملی کرونا با اجرای آن از روز شنبه 13 اردیبهشت بخشی از درآمدهای مالی خود را محقق کند.
علیرغم تصمیم ستاد مقابله با کرونای تهران مبنی بر اینکه بهدلیل تجمع افراد در ناوگان حمل و نقل عمومی و نشستن متراکم افراد بهتر است تا طرح ترافیک اعمال نشود ولی شهرداری تهران در معاونت حمل و نقل و ترافیک بهدنبال آن است تا بهمرور شرایط پایتخت را به وضعیت قبل از کرونا بازگرداند.
از آنجا که میزان استفاده از حمل و نقل عمومی و ازدحام در ایستگاهها کاسته شده و شرایط ابتلا به کرونا شیب نزولی پیدا کرده اما شهرداری تهران قصد دارد تا با تمهیداتی از جمله توزیع ماسک در ایستگاههای مترو و اتوبوس طرح شکستخورده فاصلهگذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس را برقرار کرده و طرح ترافیک را اجرا کند تا بخشی از کسری درآمدش را جبران کند.
بیشتر بخوانید:
احتمال اجرای طرحهای ترافیکی پایتخت از هفته آینده
اما این تمام ماجرا نیست و شهرداری تهران خوابهای دیگری هم برای جبران کسری بودجه و کاهش منابع درآمدی خود دیده است بهطوریکه هفته گذشته لایحهای 17 مادهای را با عنوان بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی کرونا به شورای شهر آورده و در صورت تصویب آن در شورای اسلامی شهر تهران مصوبات پیشین شورا در خصوص جوایز خوشحسابی، مهلت پرداخت عوارض و تخفیفهای مربوط به آن اصلاح میشود.
نکته جالب توجه در این میان اینکه شهرداری تهران از آنجا که همچون همیشه قصد شگفتزده کردن تهرانیها را دارد از در اختیار گذاشتن جزئیات این لایحه به رسانهها سرباز زده تا در صورت تصویب آن در شورا دیگر مقاومت افکار عمومی تأثیری نداشته باشد.
آنچه بیش از همه در عملکرد مدیریت شهری رخ مینماید این است که ساختار عریض و طویل شهرداری تهران دیگر طاقت تداوم وضعیت کرونایی را نداشته و بهدنبال آن است تا با فراهم کردن شرایط اوضاع و احوال را در پایتخت عادی کند تا مجدداً منابع درآمدی خود را از جیب مردم به خزانهاش سرازیر کند که این یعنی بروز موج جدید کرونا در تهران.
انتهای پیام/ 4105
انتهای پیام/