بیکاری کرونایی و خودنمایی به هر بهانهای/ همه که محسن چاوشی نمیشوند!
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فضای مجازی درحال حاضر عصای دستی برای خودنمایی هرچه بیشتر هنرمندان است؛ همان چهرههایی که تحت نام «سلبریتی» شناخته شده و با هر اتفاقی نیز رخی نشان میدهند تا شاید در روزهای کرونایی و بیکاری خواسته و ناخواسته، بیشتر از این فضا به عنوان محلی برای عرض اندام بهره ببرند.
از پریدن به یکدیگر تا تبلیغات برای این و آن
در این فضای مجازی همه مطلبی نیز منتشر و دیده میشود؛ از اظهارنظرهای کرونایی گرفته تا تجویزهای ریز و درشت برای مردم که متأسفانه بسیاری از آنها جمعیت چندصدنفری و حتی میلیونی را هم به خود وصله و پینه کردهاند.
فالوورهایی که به لحاظ کمیت چه بسا محل دعوای آنها هم میشود و بارها بر سر اینکه «من پرطرفدارترم نه تو یا K و M فالورهای من بیشتر است نه تو» جدل میکنند و شاید برای رسیدن به این اعداد جشن تولد هم میگیرند!
این افراد با لایوها و استوریهای بیربط و باربط هوادارانشان را سرگرم میکنند؛ در این میان از لایوهایی درباره «چرایی دلیل سفید شدن موهایشان، چروک صورتشان تا تبلیغات میلیونی برای فلان خانم پزشک و غیره» اینجا پیدا میشود. هر چند که وسط همین لایو و استوریهای گاهی همین هنرمندان هوایی شده و به هم نیز میپرند!
در این بین همه شبیه هم نیستند و هر از گاهی ممکن است این صفحات را محل عرضه دغدغهها، طرح سوالات، خواستههای درست و واکاوی منطقی موضوعات قرار دهند. تعداد این دسته از چهرهها کم است اما باز هم هست.
تکنفری که خوب میتازد
از خیل عظیم هنرمندان سلبریتی که بگذریم، این اتفاق در میان دستهای همانند فعالان حوزه داستان و شعر و حتی اهالی موسیقی نیز دیده میشود. شاید در کنار مصادیق قابل تأمل و اندکی از بازیگران مثل پرویز پرستویی، هادی حجازیفر و غیره که بگذریم، بارزترین چهره این روزهای فضای مجازی که بهترین استفاده را از این محیط میکند محسن چاوشی باشد.
این خواننده پرطرفدار و پراقبال که میلیونها طرفدار مجازی و واقعی دارد، طی ماههای اخیر چندین مرتبه به سمت افراد بیمار با مشکلات مالی و خصوصا آزادی زندانیانی میرود که عمدتا ناخواسته در زندان به سر میبرند و زندگی روزمره اطرافیان آنان نیز متأثر از این اتفاق است.
شاید به شکل عجیبی و تنها چند دقیقه پس از درخواست مشارکت مردمی برای کمک مالی به آزادی چنین زندانیان و نیازمندان دیگر، مشکل آنان را به وسیله کمکهای فالووری(!) حل میکند. در صفحات مجازی او اما نه خبری از حواشی هست و نه اظهارنظرهای بیمورد و غیرمنطقی.
سلبریتی است که از سر و کوله تبلیغات بالا میرود
این برداشت از فضای مجازی، شاید همانی است که اکثریت رسانههای رسمی نیز قادر به انجام آن نیستند. بسیاری از چهرهها جدای از انتشار دعواها، بگومگوها و اظهارات نسنجیده در فضای مجازی که همواره برای خالی نماندن عرصه و با واکنش عمومی روبرو میشوند، این فضا را در اختیار تبلیغات عجیب و غریب قرار میدهند تا کسب درآمدی بسیار داشته باشند.
بسیاری از اینها نه فقط در تبلیغات تلویزیونی جولان میدهند (این روزها از سر و کوله تبلیغات تلویزیونی بازیگر و سلبریتی است که میبارد) بلکه بازیگری را کنار گذاشتهاند و در تبلیغات فضای ایستاگرامی رخنمایی کرده و سودی میلیونی دارند.
با این حال برخی همانند چاوشی درحال حاضر مهمترین اتفاق را در فضای مجازی رقم زدهاند و در کمتر از چند دقیقه با برپایی کمپینهای مالی، بسیاری را از خطر مالی، حبس، بیماری و غیره نجات میدهند بیآنکه سودی از این اتفاقات ببرند. نکته جالبتر اینکه به نظر ناظران انتظامی و امنیتی این چنین فضاهایی به چنین افراد و اقداماتشان اعتماد و حمایت میکنند که البته این نیز به واسطه رصد ماجراست.
بنابراین در فضای سلبریتیزده مجازی و جولان اکثریت طیف به اصطلاح هنری و کاسبی بسیاری از این عرصه، اما همچنان میتوان بهترین استفاده را از حضور چهرهها بُرد و در تحولات، خواستهها و این چنین کمکهایی آنان را به درستی و مرتبط با نیاز عموم و افکار عمومی جلو انداخت و باعث اتفاقات مثبت بسیار شد.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/