دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1399 - 12:20
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:

بودجه خوابگاه و غذا در ایام کرونا صرف خرید لپ‌تاپ برای دانشجو شود/ ضعف اصلی آموزش مجازی تدریس دروس عملی است

سید سعید بحرینیان با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از دانشجویان با مشکل نداشتن وسایل کمک آموزشی الکترونیکی مواجه هستند، گفت: بودجه مربوط به خوابگاه و غذا می‌تواند صرف خرید لپ‌تاپ ارزان‌قیمت برای این دانشجویان شود.
کد خبر : 526811
61632315.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید سعید بحرینیان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در دوران کرونا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک‌های بسیار زیادی را ارائه داد، گفت: در دانشگاه شهید چمران اهواز، تمامی اساتید تلاش کردند و زیرساخت‌ها و نرم افزارهای آموزش از راه دور را به‌کار گرفتند.


وی ادامه داد: البته در ابتدا به علت جدید بودن شرایط مشکلات زیادی وجود داشت اما در اواسط و انتهای ترم گذشته، تقریباً همه اساتید و دانشجویان، بر سیستم‌های مرتبط با آموزش الکترونیک تسلط کامل پیدا کردند و در ترم جاری بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.


ضعف اصلی آموزش مجازی تدریس دروس عملی است


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضعف اصلی آموزش مجازی را تدریس دروس عملی دانست و اظهار کرد: در هر رشته‌ای، دانشجو باید با دستگاه‌ها و تکنیک‌های مختلفی آشنا شود. آموزش از راه دور این قابلیت‌ها را ندارد و بسیار محدود است.


بحرینیان راهکارهای رفع مشکل در آموزش مجازی را ارائه اینترنت پرسرعت و یک پیام‌رسان ثابت و سبک دانست که برای هر مؤسسه طراحی شود تا دامنه ارتباط با دانشجویان وسیع‌تر شود. پیام‌رسانی که فقط قابلیت انتقال مسائل آموزشی را داشته باشد و مانند پیام‌رسان‌های معمولی نباشد که بتوان با استفاده از آن با کل دنیا ارتباط برقرار کرد.


وی افزود: در حال حاضر دامنه ارتباط با دانشجویان بسیار محدود است و تنها مربوط به ساعاتی است که دانشجویان در کلاس‌های مجازی حضور دارند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه سنجش اساتید و دانشجویان پیش از این نیز بوده و مسئله جدیدی نیست،‌ عنوان کرد: سنجش اساتید و دانشجویان در حال حاضر نیز می‌تواند ادامه داشته باشد تا بازخوردهای عملکرد آموزش الکترونیک و از راه دور تعیین شود تا بتوان از نتایج این سنجش‌ها برای بهبود آموزش استفاده کرد.


وی یادآور شد: زیرساخت‌های آموزش مجازی به سه چیز منتهی می‌شود. یکی وسایل الکترونیک از جمله موبایل و لپ‌تاپ که اساتید استفاده می‌کنند، دوم وسایل ارتباط دهنده که مؤسسات پشتیبانی و دانشگاه‌ها فراهم می‌کنند و سوم وسایل الکترونیکی است که دانشجویان استفاده می‌کنند. ما در دو مورد اول مشکلی نداریم ولی مشکل اصلی ما مربوط به در دسترس نبودن وسایل الکترونیک برای برخی دانشجویان است. این موضوع یک متغیر بسیار بسیار  بزرگ است.  تعدادی از دانشجویان این وسایل را دارند ولی دانشجویانی که در این موضوع با کمبود مواجه هستند، چه کاری می‌توانند انجام دهند؟


بودجه خوابگاه و غذا در ایام کرونا صرف خرید لپ‌تاپ برای دانشجو شود


بحرینیان در این باره اضافه کرد: پیشنهاد من این است که معاونت‌های دانشجویی که بودجه‌ زیادی را برای خوابگاه‌ها، غذاخوری و تربیت بدنی هزینه می‌کردند، این بودجه را صرف خرید لپ‌تاپ ارزان‌قیمتی آموزشی کنند تا آن‌ها را به دانشجویان واگذار کنند.


وی گفت: این بودجه پیش‌ از این برای سفرهای سیاحتی، آموزشی و زیارتی، مسابقات ورزشی، خوابگاه‌ها، غذاخوری‌ها، مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف هزینه می‌شد. حال که این هزینه‌ها وجود ندارد، این بودجه باید برای دانشجویان هزینه شود. پس می‌توان به جای اینکه به دانشجو وام خوابگاه یا تحصیلی داد، این بودجه صرف خرید لپ‌تاپ برای آن‌ها شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به آمار و ارقام و اخبار منتشر شده پیرامون پاندمی کووید-۱۹، کرونا و تبعات آن، تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت. بنابراین قطعاً آموزش مجازی ادامه پیدا خواهد کرد و اگر افراد به دانشگاه‌ها بازگردند، حتما باید یک سری تغییرات کلی در ساختار آموزش عالی ایجاد شود.


وی راجع به این تغییرات گفت: راهکارهای ادامه مسیر در آموزش مجازی، کوتاه کردن دوره‌های آموزشی، حذف رشته‌های غیرضروری و کاهش واحدهای درسی هر دوره است. به‌عنوان مثال، در دوره کارشناسی وزارت علوم، دانشجویان حدود ۱۴۳ واحد درسی را می‌گذرانند. از این ۱۴۳ واحد، ۲۰ واحد مربوط به دروس عمومی است که باید کاهش پیدا کند. زیرا بخشی از این دروس برای این بوده است که ضمن آموزش، دانشجویان پرورش هم پیدا کنند. به عبارتی دیگر با ادغام و یا کاهش دروس عمومی، طول دوره تحصیل دانشجویان کاهش یابد. کما اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، دوره‌های کارشناسی ۳ سال است.


بحرینیان راهکار دیگر را تربیت افراد در رشته‌های ضروری حال کشور عنوان کرد و اظهار کرد: به جای اینکه افرادی را در رشته‌های غیرمرتبط، صرفا برای دریافت مدرک فارغ‌التحصیل کنیم، بهتر است جوانان را به سمت رشته‌هایی سوق دهیم که مورد نیاز اوضاع فعلی کشور است.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب