دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1394 - 09:21

دبیرکل سازمان ملل «بررسی کامل و موثق» سرنگونی سوخو را خواستار شد

دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحولات مربوط به سرنگونی جت جنگی روسیه به دست ترکیه ابراز نگرانی کرد و خواست که «با بررسی کامل و موثق»، در مورد این حادثه، «روشنگری» انجام شود.
کد خبر : 51949

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، «بان کی‌مون» روز سه‌شنبه از تمامی طرف‌های درگیر خواست برای تنش‌زدایی حول این مساله تدابیری اتخاذ کنند.


وی ابراز امیدواری کرد بررسی‌ها بتواند از تکرار چنین حوادثی در آینده پیشگیری کند.


ارتش ترکیه بامداد سه‌شنبه، سوم آذر، اعلام کرد یک هواپیمای جنگی روسی که حریم هوایی ترکیه را در مرز سوریه نقض کرده بود، «پس از چندین بار اخطار» سرنگون کرده است.


در پی آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، با تایید سرنگونی یک جت سوخو-۲۴ این کشور توسط آنکارا، نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب کرد و گفت این جنگنده «یک کیلومتر» داخل حریم هوایی سوریه سرنگون شده است.


در همین حال، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه که سه‌شنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید، از روسیه و ترکیه خواستند از تشدید تنش‌ها حول این موضوع خودداری کنند.


آنان تاکید کردند جزئیات این حادثه هنوز در حال مخابره است و ابعاد آن روشن نیست.


از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند روسیه چند روز پیش از سقوط هواپیمای خود به‌دست ترکیه، بمباران مواضعی نزدیک مناطق ترکمن‌نشین سوریه را آغاز کرده بود؛ اقلیتی که بیشتر احزاب آن از متحدان ترکیه‌اند.


به گفته این مقام‌های آمریکایی، روسیه در این منطقه بمباران‌های خود را متوجه «مخالفان بشار اسد کرده بود و نه شبه‌نظامیان داعش.»


ترکیه نیز روسیه را متهم کرده بود که جنگنده‌هایش نیروهای ترکمن را در شمال سوریه بمباران می‌کنند و گفته بود موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا، فرانسه و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه سوریه روسیه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته