احمد کاوری: اهمیت فیلمنامه در سریالهای شهری دوچندان است/ فاطمه گودرزی: شخصیتهای میانسال در سینما و تلویزیون تعریف نشدهاند
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سریال «شرم»، به کارگردانی احمد کاوری و تهیهکنندگی امیرمهدی پوروزیری این روزها در لوکیشنی واقع در شهرک غرب درحال تصویربرداری است تا برای پخش در فصل پاییز از شبکه سه سیما آماده شود؛ «شرم» یک ملودرام اجتماعی است بر اساس فیلمنامهای از سعید فرهادی.
ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، اردلان شجاعکاوه، فریبا متخصص، نسیم ادبی، الهام طهموری، سید مهرداد ضیایی و مرحوم سیروس گرجستانی از جمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین این سریال رفتهاند. هفته گذشته نیز اعلام شد که سیاوش طهمورث برای ادامه نقش زندهیاد گرجستانی در این مجموعه تلویزیونی به گروه بازیگران پیوسته است.
«شرم» ترکیبی از ستارگان دهه هفتاد و بازیگران جوان
ترکیب بازیگران «شرم» دارای ویژگی خاصی است. «ابوالفضل پورعرب» ۱۰ سال پس از سریال «وضعیت سفید» و پس از گذراندن یک بیماری سخت، بار دیگر به تلویزیون بازگشته است. بازیگری که یکی از سوپراستارهای سینمای ایران در دهه هفتاد بود و حضور در هر فیلمی میتوانست ضمانت فروش بالای آن باشد. او در تلویزیون هم تجربه حضور در سریالهای پربینندهای همچون «تنهاترین سردار»، «مسافر»، «زیرزمین»، «یک وجب خاک» و «وضعیت سفید» را نیز داشت، اما دهه نود را در سکوت گذراند و ترجیح داد که کار نکند.
اردلان شجاعکاوه نیز از بازیگران شناختهشده سینما، تئاتر و تلویزیون است که از نیمه دوم دهه شصت بازی در سینما و تلویزیون را آغاز کرد. او در بسیاری از فیلمهای سینمایی ماندگار سینمای دفاع مقدس همچون «گذرگاه»، «هراس»، «حمله به اچ ۳»، «دایره سرخ»، «عملیات کرکوک» و «بر بال فرشتگان» نیز نقشآفرینی کرد.
شجاعکاوه در سالهای دهه هشتاد بیشتر، روی حضور در تلویزیون متمرکز شد و در چند سال اخیر هم حضور پررنگی در حوزه تصویر نداشت. در کنار این دو بازیگر، باید به فاطمه گودرزی و فریبا متخصص نیز اشاره کرد. وجه مشترک این بازیگران که تقریباً در دایره سنی مشابهی نیز قرار دارند (متولدان ابتدای دهه چهل) این است که همگی از چهرههای پرکار سینما و تلویزیون در دهه هفتاد بودند و حالا در میانسالی فرصتی دست داده است تا در یک مجموعه تلویزیونی همبازی شوند.
حال باید تا پاییز امسال منتظر ماند و دید که این ترکیب بازیگران پرکار دهه هفتاد، در سریال «شرم» که در آخرین ماههای دهه نود روی آنتن میروند با چه کیفیتی ایفای نقش کردهاند.
شب بارانی «شرم» در نیمهشب شهریور
احمد کاوری پس از تجربه ساخت سریال «وارش» که پاییز و زمستان سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد، بار دیگر قصهای اجتماعی در بستر خانواده را محور تولید یک اثر ساخته است.
در یکی از شبهای نیمه شهریورماه فرصتی دست داد تا ساعتی را در لوکیشن ضبط این سریال تلویزیونی همراه عوامل آن باشیم.
در حالی به محل تصویربرداری رسیدیم که عوامل در حال آمادهسازی صحنه برای ضبط یکی از سکانسهای خارجی سریال بودند. سکانسی در یک شب بارانی که در آن قرار بود شخصیت «لعیا» (الهام طهموری) هنگام خروج از خانه با یک سیدی که زیر شیشهپاککن ماشین گذاشته شده بود مواجه شود. اندکی دورتر و در تاریکی شب، موتورسواری در قاب دیده میشد.
موتورسوار پس از این که مطمئن میشود دختر جوان پاکت حاوی سیدی را برداشته، از محل دور میشود. لعیا فیلم را در نمایشگر داخل ماشین میبیند. اتفاقی که او را به سختی تحت تأثیر قرار میدهد. مشخص است که گرهگشایی یا گرهافکنی این سکانس یکی از نقاط عطف سریال محسوب میشود.
این موضوعی است که تهیهکننده این اثر نیز آن را تأیید میکند: این سکانس در قسمت نهم پخش میشود و یکی از لحظات مهم سریال است که در یک شب پاییزی و بارانی رقم می خورد. موضوعی درباره شخصیت اصلی سریال یعنی «پوران» (با بازی فاطمه گودرزی) آشکار میشود که تا آن لحظه تماشاگر از آن اطلاع نداشته است.
«شرم» تلخ نیست/ رویدادهای غیرمنتظرهای را شاهد خواهیم بود
امیرپورزیری در ادامه میگوید: تماشاگر بهتدریج با وجوهی از شخصیتها و اتفاقاتی که برای آنها میافتد آشنا میشود. رویدادها و پایان غیرمنتظرهای خواهیم داشت. دو شخصیت اصلی داریم که ابوالفضل پورعرب و فاطمه گودرزی نقش آنها را ایفا میکنند. الهام طهموری، میلاد میرزایی و نیما نادری هم اضلاع یک مثلث را تشکیل میدهند که بخش عمدهای از وقایع سریال حول همین سه شخصیت روایت میشود.
او درباره داستان این سریال نیز میگوید: «شرم» یک ملودرام اجتماعی است که از حیث تاریخی در دو نیمه روایت میشود. بخش عمدهای از داستان در زمان حال میگذرد و بخش دیگر آن به صورت فلاشبک و مربوط به اواخر دهه هشتاد است. اگرچه تلخ بودن یکی از ویژگیهای مرسوم ملودرام است، اما «شرم» صرفاً داستان و فضای تلخی ندارد.
پوروزیری با اشاره به این که سریال «شرم» در ابتدا «پایبست» نام داشت میافزاید: از سال گذشته وارد پیشتولید شدیم و تصمیم این بود که قبل از عید نوروز، کار را کلید بزنیم که به ماجرای کرونا برخورد کرد و کار متوقف شد. با این حال از اردیبهشت ماه کار را آغاز کردیم. برای تصویربرداری لازم بود چند سفر هم داشته باشیم که به خاطر کرونا لغو شد و مجبور شدیم خیلی از لوکیشنها را بسازیم. البته احتمالاً یک سفر به شیراز داشته باشیم.
ساخت یک هتل برای ادامه تولید
تهیهکننده سریال «شرم» میگوید: تولید سریال در شرایط کرونایی واقعاً کار سختی است و ما با سختی زیاد کار را شروع کرده و در حال انجام آن هستیم. یک از لوکیشنهای اصلی ما یک هتل بود. با توجه به این که آغاز تصویربرداری در این لوکیشنها با اوجگیری کرونا همراه شد، هیچکدام از هتلها این فضا را در اختیار ما قرار ندادند و مجبور شدیم لوکیشن یک هتل را به صورت کامل بسازیم.
وی با اشاره به بازدید علی فروغی، رئیس شبکه سه سیما از لوکیشن سریال، افزود: دوستان در شبکه سه توجه و پیگیری ویژهای دارند و در جریان کار هستند. پیش از این هم مدیر شبکه چند بار دیگر در لوکیشنهای دیگر به ما سر زدند. این گونه اقدامات باعث دلگرمی و کمک به پیشبرد امور است. برای ما مهم ترین مسئله این است که سریال را به موعد پخش آن یعنی اواخر مهرماه برسانیم چرا که معتقدم پاییز بهترین فصل برای پخش سریال در شبکه سه است.
کارگردان «شرم» نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به این که در ساخت آثار شهری و آپارتمانی، ارتباط با مخاطب چالش بسیار مهمی است افزود: در این گونه کارها، قوّت قصه و باورپذیری شخصیتها اهمیت بسیاری دارد و البته سختی کار را هم بیشتر میکند. در سریالی مثل «وارش» به هر حال طراحی فضا، لباس و شخصیتها تازگی داشت و داستان هم مربوط به چند دوره تاریخی بود توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما قصهای که در یک فضای شهری روایت میشود باید جذابیتی دوچندان داشته باشد. اگر قصه جوهر نداشته باشد یا کارگردان نتواند آن جوهر را نمایان کند، مخاطبش را پیدا نمیکند.
چالشهای زندگی در بستر خانواده معنا پیدا میکند
احمد کاوری افزود: «شرم» شخصیتها و موقعیتهای تازهای دارد و اگر اقبال ما بلند باشد، تماشاگر با آن ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد. در این سریال هم همچون کارهای قبلی من خانواده محوریت دارد. اصولاً در جامعهای که ما در آن زیست میکنیم، روایت یک اثر نمایشی بدون توجه به عنصر خانواده امکانپذیر نیست. افراد عموماً در مناسبات خانوادگی است که دچار چالش و مسئله میشوند و اگر تنها باشند این چالشها بسیار کم میشود.
وی افزود: خانواده است که این چالشها را شدت میبخشد و درام را پیش میبرد. ما به خاطر خانواده و علاقهای که به خانواده خودمان داریم است که تلاش میکنیم و به تکاپو میافتیم. در این دوران هم که در آن به سر میبریم بحرانهای مختلفی همچون مسائل اقتصادی، شیوع کرونا و ترس از آینده گریبان گیر خانوادهها شده است که من هم از آنها تأثیر میگیرم.
فاطمه گودرزی یکی از بازیگران اصلی این سریال نیز در صحبتهای کوتاهی با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه تلویزیونی گفت: همبازیشدن با بازیگرانی همچون ابوالفضل پورعرب، اردلان شجاعکاوه و فریبا متخصص تجربهای شیرین بود. الیته این دوستان در سالهای اخیر هم در مجموعههای تلویزیونی حاضر بودهاند هرچند برخی از آنها به نسبت سالهای دهه هفتاد کمکار بودند و هرکدام هم به دلیلی نتوانستند یا نخواستند کار کنند.
تداعی خاطرات گذشته با همبازی شدن در « شرم»
بازیگر نقش پوران در سریال «شرم» در ادامه گفت: این دور هم جمعشدن حس بسیار خوبی را تداعی کرد. من در سهچهار فیلم با آقای پورعرب همبازی بودم. بعضی روزها هم در پشتصحنه درباره آن سالها صحبت میکردیم و خاطرات دوباره زنده شد.
گودرزی با انتقاد از شخصیتها و قصههای تکراری این روزهای سینما و تلویزیون نیز گفت: این همان موضوعی است که بارها باعث شده من بسیاری از نقشهای پیشنهادی سینمایی و تلویزیون را نپذیرم. بله، من هم اعتقاد دارم که باید به بازیگران جوان میدان داد و آثاری که با محوریت شخصیتهای جوانان ساخته میشود برای سینمای ما لازم است. اما گویا در سینمای ما میانسالی تعریف نشده است.
وی افزود: کارگردانها و تهیهکنندگان فکر میکنند که صرفاً این جوانان هستند که پولسازند و توجهی به شخصیتپردازی برای سایر بازههای سنی نمیشود. فکر میکنم شاید لازم باشد بخش دولتی وارد این قضیه شود چون بخش خصوصی به هر حال به بازگشت سریع سرمایه فکر میکند. وظیفه دولت است که برای این تنوع تولید طرح و برنامه داشته باشد و سرمایهگذاری کند.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: میتوان فیلمهای خیلی خوبی از سنین مختلف ساخت. شما الان بازیگری مثل «مریل استریپ» را میبینید که در ایفای نقش شخصیتهای میانسال همانقدر خوب است که سالها پیش نقش بازیگران جوان را بازی میکرد. گاهی حتی سه نقش در سه بازه سنی متفاوت را با بهترین کیفیت بازی میکند. به نظر من بازیگران با تجربه ما نیز این ظرفیت را دارند فقط باید یک مقدار فضای تلویزیون بازتر شود و درنتیجه دست فیلمنامهنویسان ما هم با دست بازتری به خلق شخصیتهای اصلی متنوع در سنین متفاوت اقدام کنند.
در حالی لوکشین محل تصویربرداری سریال «شرم» را ترک میکنیم که در آستانه نیمه شب عوامل سریال مشغول آمادهسازی سکانسهای بعدی هستند. با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا زمان پخش، به نظر میرسد در روزهای آینده روند تصویربرداری هم سرعت بگیرد. هرچند پوروزیری با اشاره به این که تاکنون 6 قسمت از سریال به صورت کامل آماده پخش شده است این اطمینان را میدهد که سریال در زمان مقرر آماده پخش شود.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/