درآمد 2/5 میلیارد دلاری ایران در صورت استفاده از LPG برای سوخت خودرو/ چرا توسعه جایگاههای گاز مایع در بندر چابهار ضروری است؟
رضا رحیمی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره استفاده از سوخت LPG برای مصرف در بخش حمل و نقل کشور گفت: در برخی مناطق مانند چابهار به دلیل نداشتن لولهکشیهای گاز طبیعی و جایگاه CNG هم ندارند به همین دلیل مجبور به استفاده از بنزین برای خودروها هستند. همچنین از LPG نیز به دلیل ممنوعیتهایی که در مصرف آن وجود دارند، نمیتوانند استفاده کنند. حتی از بنزین نیز تنها به اندازه سهمیه ماهانه میتوانند استفاده کنند و مصرف بیش از آن، به دلیل نبود کارت جایگاهدار امکانپذیر نیست. این موضوع نیز به جهت جلوگیری از قاچاق اجرایی شده است.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای حل مشکلات مردم مناطقی مانند چابهار این است که دولت جایگاه عرضه LPG را برای این شهر راهاندازی کند تا مردم از این گاز به عنوان سوخت حمل و نقل خود استفاده کنند.
رحیمی به مزیتهای مهم بندر چابهار برای استفاده از سوخت LPG در بخش حمل و نقل گفت: بندرچابهار به لحاظ داشتن مسیرهای ارتباطی دریایی به مناطقی مثل عسلویه میتوان گاز LPG را با کشتیهای چندهزار تنی به مقصد این بندر حمل کرد و راه دیگر آن نیز استفاده از مسیرهای زمینی برای حمل گاز LPG به بندر چابهار است.
این کارشناس انرژی افزود: درحال حاضر از عسلویه از طریق مرزهای زمینی LPG به سمت پاکستان حمل میشود پس میتوان برای چابهار نیز استفاده کرد. این اتفاق باعث میشود تا مشکلات سوخت حمل و نقل مردم منطقه چابهار نیز حل شود.
وی در پایان به درآمد 2/5 میلیارد دلاری استفاده از LPG اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اگر فرض کنیم 4 میلیون تن LPG جایگزین بنزین و گازوئیل برای سوخت حمل و نقل در کشور شود نزدیک به 2/5 میلیارد دلار به درآمدهای حاصل صادرات بنزین و فروش LPG افزوده خواهد شد که ظرفیت مهمی برای افزایش درآمدهای دولت است.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/