اعتراف وزارت نفت به غیر اقتصادی بودن خودروهای هیبریدی/ خطرات جدی حذف LPG از سبد سوختی کشور در افق 1420
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، وزارت نفت سندی با عنوان تامین انرژی در بخش حمل و نقل داخلی تا افق 1420 را تدوین کرده است. این سند با هدف افزایش کارایی و بهینهسازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل داخلی تنظیم و تدوین شده است. گروه اقتصادی آنا در گزارشی فصل اول سند را که به تحلیل و تخمین میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل زمینی در صورت ادامه روند موجود میپردازد را بررسی کرد. فصل دوم این سند سیاستهای غیرقیمتی بهینهسازی مصرف سوخت حمل و نقل زمینی را بررسی میکند. این سیاستها در 4 بخش سیاست ترکیب سبد حمل و نقل بار مسافر در درون و برون شهرها، سیاستهای بهینهسازی سبد سوخت برای مصارف حمل و نقل زمینی بار، سیاستهای تولید انواع خودرو و موتور سیکلت و بخش چهارم سیاستهای نوسازی و بازسازی حمل و نقل جادهای است.
در بخش دوم فصل دوم به سیاستهای بهینهسازی سبد سوخت برای مصارف حمل و نقل زمینی بار و مسافر پرداخته شده که در این بخش استفاده از سوختهای CNG، بنزین، نفت گاز، گاز مایع، LNG و برق در انواع خودروهای شخصی و عمومی و همچنین موتورسیکلتها، به عنوان سبد سوختی تعیین شده است. در این سند برای استفاده از CNG به عنوان سوخت خودروها و موتورسیکلتها، سیاستهای و توصیفاتی از جمله حجم بالای ذخایر و گستردگی شبکه گاز طبیعی در ایران، اقتصاد بهتر CNG نسبت به بنزین، توسعه تولید موتورهای پایهگاز سوز، تعیین CNG به عنوان سوخت ملی، دادن تسهیلات ارزان قیمت به خودروهای سبک عمومی برای تبدیل به CNG و توسعه ظرفیتهای جایگاههای عرضه این سوخت پیشنهاد شده است.
سیاستهای استفاده از LNG و استفاده از خودروها و موتور سیکلتهای برقی و هیبریدی در این بخش به صورت مجاز بیان شده است. نکته قابل توجه در بخش سیاستهای برقی و هیبریدی این است که وزارت نفت معتقد است خودورها و موتورسیکلتهای برقی و هیبریدی، نسبت به خودروهای مشابه با مصرف گاز طبیعی فشرده اقتصادی نیست و باید تحت حمایتهای مالی موضوع ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر قرارداد و همچنین سود بازرگانی واردات اجزای این نوع خودروها و موتور سیکلتها مورد توجه قرار گیرد.
بیمیلی غیرکارشناسی وزارت نفت نسبت به استفاده از LPG درسبد سوخت
نکته جالب توجه در سیاستهای بخش LPG سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور، بیمیلی وزارت نفت به توسعه استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها است. در این بخش وزارت نفت صراحتا بیان میکند که« LPG در سبد آتی سوخت خودروها در کشور جایگاهی ندارد و لذا باید برنامهریزیها به نحوی باشد که با اطمینان از عرضه LPG برای مصارف عمدتا پخت و پز خانوارهایی که به شبکه گاز طبیعی دسترسی ندارند، استفاده شود. لازم است تا استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها برچیده شده و مصرف کنندگان فعلی LPG به عنوان سوخت خودرو، به تدریج به سمت مصرف CNG هدایت و حمایت شوند و تا آن زمان هیچ تشویق و امتیازی برای مصرف LPG در خودروها اعمال نشود.»
این سیاست درحالی توسط وزارت نفت پیشنهاد میشود که تولید گاز مایع در کشور سالانه نزدیک به 18 میلیون تن است. از این مقدار حدود 12 میلیون تن آن در داخل مصرف میشود و این سیاست وزارت نفت از آن جایی اشتباه است که براساس نظرات کارشناسی LPG در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، ترکیه، چین و ایتالیا و روسیه با توجه به مزایان زیست محیطی و ارزانی به صورت اتوگاز استفاده میشود. در ایران نیز بیش از یک میلیون و 500 هزار خودرو از سوخت LPG استفاده میکنند و در صورت اجرای سیاستهای وزارت نفت این خودروها نیز در این سبد سوختی نادیده گرفته میشوند.
علاوهبر این بررسیهای کارشناسان نشان میدهد در صورت جایگزینی خودروها LPGسوز با خودروهای بنزینی و CNG سوز، سوخت LPG در خطوط لوله خواهد سوخت که مجموع ضرر و عدم منفعت از استفاده این سوخت، 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
لزوم گسترش تنوع در سبد سوخت برای مصرف کنندگان مختلف از بایستههای مهم امنیت انرژی است. تجربیات موجود در کشورهای پیشرفته در حوزه سوخت حمل و نقل خودرو نشان میدهد که ارزان بودن و مزایای زیستمحیطی سوخت LPG میتواند منافع اقتصادی و محیط زیستی بسیاری را برای کشور حاصل نماید. اما متاسفانه در سالهای اخیر وزارت نفت به دنبال حذف LPG از سبد سوختی کشور بوده که با توجه به نظرات کارشناسان این تصمیم بر خلاف منطق اقتصادی و زیست محیطی است.
بیاهمیتی دولت و وزارت نفت به توسعه اتوگاز در کشور موجب شده تا بسیاری از خودروها در شرایط غیر مجاز و غیراستاندارد، سوخت LPG خودرو خود را تامین نمایند که همین خطرات استفاده از این گاز را افزایش داده است. درحالیکه میتوان با رسمیت بخشی به مصرف این گاز در بین سبد سوخت مراکز استاندارد توزیع آن را با عنوان اتوگاز راهاندازی کرد و مخاطرات احتمالی آن را کاهش داد.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/