دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1399 - 09:41
آنا گزارش می‌دهد؛

بهانه اشتباه وزرات نفت برای حذف LPG از سبد سوخت حمل و نقل کشور

وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 اقدام به حذف کامل اتوگاز از سبد سوخت بخش حمل و نقل کرده است این مسئله می‌تواند به آینده تأمین انرژی ضربه بزند.
کد خبر : 492737
13981009000380_Test_PhotoN.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالی که کشورهای پیشرفته دنیا از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه، چین، ایتالیا و ... به دنبال گسترش استفاده از LPG در خودروهای خود (اتوگاز) هستند و در دنیا بر عدم آلایندگی این سوخت تأکید دارند و از آن به عنوان سوخت پاک یاد می­‌شود، وزارت نفت با انتشار نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 اقدام به حذف کامل اتوگاز از سبد سوخت بخش حمل و نقل کرده است. یکی از بهانه­‌ها و دلایل این وزارتخانه برای صفر کردن LPG خودروها گزینه­‌ای است تحت عنوان «تصمیم اقتصادی و محیط­‌زیستی دایر بر اینکه CNG به عنوان سوخت ملی گسترش یابد» این بند در سند مذکور بهانه­‌ای شده تا وزارت نفت شرایط خاص تحریمی کشور مبنی بر عدم صادرات LPG تولیدی مازاد بر مصرف داخل را در نظر نگیرد و بدون تعریف محل مصرف حساب شده  برای LPG، سهم این محصول از سبد سوخت کشور را صفر در نظر بگیرد.


این در حالی است که با حفظ مقدار صادرات فعلی گاز مایع، مقدار 9 میلیون تن تولید مازاد در کشور وجود دارد. از طرفی به دلیل آلایندگی بسیار کم اتوگاز نسبت به سایر سوخت‌ها، بسیاری از کشورها LPG را به‌عنوان سوخت پاک و همراه با CNG در سبد سوخت حمل و نقلشان قرار داده‌­اند. گاز مایع به عنوان یک سوخت فسیلی با آلودگی و کربن کم، در سراسر دنیا توسط دولت‌ها به شناخته می‌شود. استفاده از این سوخت می‌تواند به سمت بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر شود. میزان انتشار HC و CO حاصل از سوخت LPG حدود 40 تا 60 درصد کمتر از بنزین است. ذرات آلاینده  و  (PM) و  CO2 تولید شده از سوختن گاز مایع نسبت به بنزین به ترتیب  52% و 21% کاهش می‌یابد. مقدار NOX تولید شده نیز نسبت به گازوییل  21% کاهش میابد. یکی از دلایل استفاده کشورهای مختلف از اتوگاز نیز ایجاد آلودگی کم آن است که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود. به عنوان نمونه موارد زیر نمونه تجربه‌­ کشورهای مختلف در استفاده از LPG برای کاهش آلودگی است.


1- در کشور ایتالیا  به دلیل مسائل زیست محیطی و برای کاهش آلودگی، دولت این کشور قیمت LPG را پایین نگه داشته تا مردم تشویق به استفاده از آن در خودروهایشان شوند. توسعه استفاده از LPG و CNG در ایتالیا به طور همزمان پیش می‌­رود.


2- با افزایش آلودگی هوا در کره جنوبی دولت این کشور در سال 2019 تمام محدودیت­های استفاده از اتوگاز را برداشته و پیش‌بینی می­‌کند با انجام این طرح، تا سال 2030، مقدار مصرف اتوگاز 30% مقدار فعلی افزایش یابد و آلودگی هوا کاهش چشم­‌گیری یابد.


3- به دلیل انتشار آلاینده­‌های کم­تر LPG نسبت به بنزین و گازوییل، قرار است در سال­‌های آینده استفاده تاکسی‌ها از LPG در ترکیه افزایش یابد.           
4- در برخی از شهرهای چین برای کاهش آلودگی هوا، اتوبوس­های LPG  سوز جایگزین اتوبوس‌­های دیزلی شده است.


5- بررسی‌­ها نشان می­‌دهد که یکی از اهداف استفاده از LPG  در لهستان، کاهش ذرات آلاینده هوا است و این هدف با تشویق صاحبان ­خودرو از طریق کاهش و کنترل قیمت LPG و پایین بودن قیمت آن نسبت به بنزین و گازوئیل ممکن شده است.


با توجه به شکل زیر که منابع آلودگی هوای شهر تهران را نشان می‌­دهد و با در نظر گرفتن تجربه کشورهای مختلف در استفاده از اتوگاز، وزارت نفت می­‌تواند با رسمیت بخشیدن به استفاده از این سوخت در خودروها، کمک شایانی به کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور کند.



با توجه به سهم موتورسیکلت­‌ها در آلودگی هوا، حتی می­‌توان با LPG سوز کردن فنی و استاندارد موتورسیکلت­‌ها نیز گامی در جهت کاهش آلودگی هوا برداشت. زیرا با توجه به سنگین بودن مخزن ذخیره CNG و پیمایش کم آن، تنها سوخت فسیلی مناسب جایگزین بنزین در موتورسیکلت‌­ها، LPG خواهد بود.


بنابر این با مطالعه ماهیت LPG و توجه به آلایندگی کم این سوخت و نظر به استفاده گسترده اتوگاز در دنیا، لازم است وزارت نفت در تصمیم اتخاذ شده در نسخه مقدماتی سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل تا افق 1420 تجدید نظر نموده و با بها دادن هم­زمان به LPG و CNG در سبد سوخت کشور، به رشد اقتصاد کشور و کاهش آلودگی کلان­شهرها، کمک نماید.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب