دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1399 - 00:05
آنا بررسی می‌کند؛

غذا‌ی غیرارگانیک چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

محصولات غذایی غیرارگانیک به دلیل آنکه با روش‌های نامتعارف همچون استفاده از کودهای شیمیایی و یا بذرهای اصلاح‌شده به روش ژنتیکی تولید می‌شوند، می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.
کد خبر : 506480
GMO-Food1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محصولات غذایی غیرارگانیک  چون با روش‌های نامتعارف همچون استفاده از کودهای شیمیایی و یا بذرهای اصلاح‌شده به روش ژنتیکی تولید می‌شوند، می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازد.


متخصصان تغذیه همواره در بحث مصرف موادغذایی بر استفاده از محصولات ارگانیک تأکید دارند، اما در این میان چه شاخص‌هایی در محصولات غیرارگانیک وجود دارد که پرهیز از مصرف آن توصیه می‌شود.


بیان برخی از تفاوت‌های میان این دو نوع شیوه تولید محصولات غذایی علت این تأکیدات را بهتر نشان می‌دهد:



  • در روش غیرارگانیک استفاده از کودهای شیمیائی مرسوم است که می‌تواند در بروز مسمومیت‌های غذایی مؤثر باشد در حالی‌که در روش پرورش ارگانیک از کودهای طبیعی مانند کود سبز و کمپوست استفاده می‌شود.



  • در روش غیرارگانیک از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های سمی استفاده می‌شود که بعضاً در مواردی برخی از مواد سمی مضر بر روی گیاهان و محصولات آنها می‌ماند و می‌تواند با وجود ضدعفونی در مرحله تغذیه به انسان منتقل شود در حالی‌که در روش ارگانیک تا حد امکان از آفت‌کش‌ها در باغبانی استفاده نشده و برای حذف علف‌های هرز از روش وجین دستی استفاده می‌شود.



  • با توجه به گران بودن بذر، کشاورزان از بذرهای اصلاح شده به روش‌های ژنتیکی استفاده می‌کنند که از لحاظ کمی، بازدهی خوبی در محصولات به بار می‌آورد ولی چنین گیاهانی از لحاظ مواد مغذی دچار کمبود هستند در حالی‌که در روش ارگانیک تلاش می‌شود تا تنها از بذرهای سالم استفاده شود.



  • به‌منظور ماندگاری بیشتر محصولات غیرارگانیک در چندین مرحله از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود در حالی‌که موادغذایی ارگانیک به‌دلیل عدم استفاده از هرگونه مواد نگهدارنده زودتر فاسد می‌شوند.



  • در روش‌های غیرارگانیک برای افزایش وزن یا تولید بیشتر محصولات دامی از هورمون‌های مصنوعی استفاده می‌شود که این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را در انسان افزایش دهد در حالی‌که در روش‌های ارگانیک به جز استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مجاز برای حفظ سلامتی دام از هیچ گونه مواد هورمونی مصنوعی استفاده نمی‌شود.


محصولات ارگانیک خیلی گران‌تر از مواد معمولی هستند. در اینجا این سؤال پیش می‌آِید که آیا واقعاً ارزش دارد که ما هزینه بیشتری برای مصرف این مواد متحمل شویم؟ با این تفاسیر قطعاً موضوع انتخاب حرف اول را می‌زند.


متخصصان تغذیه دراین‌باره می‌گویند که این بسیار خوب است که تمام مواد ارگانیک را در اختیار داشته باشیم اما این کار برای خیلی از افراد امکان‌پذیر نیست. پس باید برای رفع این مشکل کاری کرد. بهترین راه این است که از میان وعده‌های غذایی، آن دسته از خوراکی‌هایی که بیش از بقیه مصرف می‌کنیم، از مواد ارگانیک تهیه کنیم.


شما مجبور نیستید، تمامی گروهای غذایی که مصرف می‌کنید، از مواد ارگانیک باشد. باید به دنبال مواد غذایی باشید که با کمترین میزان از آفت‌کش‌ها و مواد مصنوعی پرورش داده می‌شوند. دراین‌بین سعی کنید تخم‌مرغ، مرغ، مواد لبنی و گوشت را در صورت امکان از نوع ارگانیک آن را تهیه و مصرف کنید».


با وجود آن که در اینجا  به برخی از موارد مهم تفاوت‌های محصولات غذایی ارگانیک و غیرارگانیک اشاره شد ولی اکثریت افراد به‌دلیل ارزان بودن، فراوانی و در دسترس بودن، استفاده از محصولات غیرارگانیکی را ترجیح می‌دهند در حالی‌که با کمی تأمل دوراندیشانه و کمی حساب و کتاب می‌توان به این موضوع پی برد که پیشگیری از هزینه درمان بیماری‌های بعضاً صعب‌العلاج با مصرف فرآورده‌های ارگانیک باارزش‌تر است.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته