ارتباط رشتههای علوم پزشکی با علوم انسانی ضروری و مؤثر است/ راهاندازی ارشد و دکتری رشته ارتباطات سلامت در دانشگاه علامه طباطبایی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، به منظور توسعه آموزشهای میانرشتهای، پژوهشهای کاربردی، رفع مشکلات نظام سلامت کشور و پاسخگویی به مهمترین نیازهای جامعه به ویژه در شرایط برآمده از ویروس کرونا، همکاری عملی و علمی میان حوزههای علوم پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی و برقراری ارتباطات متقابل و مؤثر، تفاهمنامه همکاری در زمینههای آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به امضا رسید.
این تفاهمنامه شامل همکاریهای آموزشی همچون راهاندازی رشته ارتباطات سلامت با همکاری علمی و اجرایی دو دانشگاه، راهاندازی مرکز آموزشهای حرفهای علوم انسانی و سلامت، برگزاری سمینارها، کنفرانسها، نمایشگاهها و کارگاههای تخصصی، تبادل استاد و دانشجو، طراحی و راهاندازی رشتههای مشترک دیگر، استفاده متقابل از امکانات نرمافزاری و سختافزاری آموزشی و پژوهشی، تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز برای برگزاری کلاسهای آموزشی، کمک در راهاندازی و ایجاد دورههای مشترک توانمندسازی اعضای هیئت علمی در زمینههای مختلف آموزشی و همکاریهای پژوهشی همچون استفاده از ظرفیتها و امکانات تحقیقاتی دو دانشگاه، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و پایگاههای پژوهش و اطلاع پرسانی و تبادل آمار و اطلاعات، حمایتهای معنوی و مادی از پایاننامهها و رسالههای دانشجویی در زمینههای میان رشتهای مرتبط، انجام پروژههای تحقیقاتی مشترک و برگزاری سمینارها، وبینارها، سخنرانیها و نمایشگاههای مشترک در سطوح ملی و بینالمللی میشود.
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در آیین امضای این تفاهمنامه گفت: یکی از آرمانهای این دانشگاه به عنوان میاندار رشتههای علوم انسانی این است که بتواند ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با اقدامات واقعی با دانشگاههای علوم پزشکی داشته باشد. این جدا افتادگی دانش پزشکی از سایر رشتههای علمی در دانشگاهها مزایا و معایبی داشته که یکی از معایب، این بوده است که ما نتوانستیم ارتباط نزدیک علمی با حوزههای علوم پزشکی داشته باشیم.
وی افزود: این اقدامات و هماهنگیها میتواند شرایطی را فراهم کند که بر این ضعف در جامعه غلبه کنیم. استادان ما در بسیاری از زمینهها با یافتههای علوم پزشکی بیگانه هستند و این باعث میشود که به حوزه علوم انسانی و بخشی که به ارگانیسم بدن انسان و نحوه اندیشیدن، زیست فردی و زیست اجتماعی آگاهی نداشته و با آن بیگانه باشند. از طرف دیگر علوم انسانی در درون خود یافتهها و ویژگیهایی دارد که میتواند مکمل دانش پزشکی باشد. شرایط شروع کرونا با وجود فجایعی که در جامعه بشری به وجود آورده است ولی ما را به حوزههایی وارد کرد که اگر این بیماری شیوع پیدا نمی.کرد ما به این حوزهها وارد نمیشدیم.
سلیمی ادامه داد: همانطور که بعد از شیوع کرونا در اقتصاد با یک دیجیتال جامپ مواجه شدیم که ماهیت آموزش، پژوهش و فعالیتهای بینالمللی ما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، شاید بتوانیم از این فرصت و پتانسیلهای موجود در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دیگر دانشگاههای علوم پزشکی به طور کلی استفاده کنیم. اگر از منظر علوم انسانی نگاه کنیم هر اتفاقی که در عالم انسانی میافتد چیزی است که در ذهن ما شکل میگیرد.
وی افزود: جهان ما جهانی است که ما با شیوه تفکر خود آن را می سازیم. مدعی هستیم که حتی در حوزه سلامت هم این چنین است، یعنی انسان صرفا یک موجود بیولوژیک نیست بلکه موجودی است که با نحوه تفکر خود، با زیست اجتماعی خود با چگونگی ارتباط خود با دیگر انسانها و دیگر جوامع نه فقط معنای سلامت را میسازد، بلکه میتواند شیوههای سازماندهی و ساختارهای ایجاد سلامت را به وجود بیاورد. روابط اجتماعی ما هستند که نه فقط تعریف سلامت را برای ما ایجاد میکند بلکه ساختارهایی که میتواند شبکه سالمساز را در جوامع به وجود بیاورد هم با یک شیوه تفکر، شیوه ارتباط بیناذهنی و شیوه تعامل اجتماعی میتواند اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: شیوع کرونا را شاید با شیوههای پزشکی خیلی موفقآمیز بتوانیم کنترل کنیم اما راه حل نهایی، چگونگی سامان دادن به روابط اجتماعی و ذهنیتی است که بتواند رفتاری را به دنبال داشته باشد که این رفتار هم توانایی پیشگیری و هم توانایی درمان داشته باشد. اتفاقی که در حوزه بیماری میافتد ساختار اقتصاد جهانی، روابط قدرت در عرصه جهانی، شیوه ارتباط اجتماعی و ماهیت آموزش عالی را دگرگون میکند. از طرف دیگر آنها که دگرگون میشوند روابط سلامت، مفهوم سلامت و چگونگی زیست انسانی در حیطه سلامت را تحت تاثیر قرار میدهد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز امیدواری برای باز شدن دریچهای به دنیای جدید در حوزه آموزش عالی با امضای این تفاهمنامه، گفت: درست است که انگیزه اصلی آغاز همکاری، رشته ارتباطات سلامت است ولی زمینههای بسیار متعددی وجود دارد که بتوانیم در حوزههای بین رشتهای، چه رسمی و چه غیررسمی همکاری کنیم. به طور مثال در حوزه اقتصاد سلامت و رشتههای مدیریت سلامت، مدیریت بهداشت، جامعهشناسی، پژوهشگری اجتماعی، مددکاری اجتماعی، آینده پژوهشی، بیمه و ترجمه میتوانیم دورههای رسمی مشترک راهاندازی کنیم که هم از دانش استادان علوم پزشکی در آموزشهای تخصصی استفاده کنیم و هم اگر دانش استادان ما توانست در آموزشهای حین خدمت به استادان علوم پزشکی کمک کند در این زمینه وارد شویم؛ بنابراین هم در حوزه آموزشهای تخصصی رسمی و هم در حوزه آموزشهای تخصصی آزاد زمینه بسیار وسیع و گستردهای بین دو دانشگاه وجود دارد که میتوانیم بسیاری از آنها را به سرعت راهاندازی کنیم.
سلیمی عنوان کرد: در حوزه پژوهشی هم دانشگاه علامه طباطبایی زمینههای فوقالعادهای را برای همکاری دارد. به طور مثال به تازگی آزمایشگاه علوم شناختی نسبتا خوبی را راهاندازی کرده است. حوزه علوم شناختی حوزهای است که میتواند موجب وصل بین دانش پزشکی و علوم انسانی باشد. اولین تحقیقاتی که در حوزه مدیریت با کمک علوم شناختی انجام شد، نتایج شگفتانگیزی داشت که با مشاهده آنها می توان پی برد برخی مشکلات مدیریت ناشی از چیست.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این دانشگاه کرسی یونسکو وجود دارد که در حال حاضر دو پروژه تحقیقاتی را از طرف یونسکو گرفته است و در این زمینه حتی میتوان با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی کارهای مشترک پژوهشی انجام داد که فضای علمی جهانی را تحت تاثیر خودش قرار دهد. اینها برخی از زمینههای مشترک همکاری است و مطمئن هستیم با اندیشه، دانش و بینشی که در بین استادان علوم پزشکی دانشگاه شهید پزشکی وجود دارد بتوانیم دریایی از ایدههای جدید برای کار مشترک ایجاد کنیم.
توسعه رشتههای بینرشتهای در اولویت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو است.
در بخش دیگری از این آیین، هادی خانیکی، مدیر گروه رشته ارتباطات دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با اشاره به چند نکته برای پیشبرد ارتباطات، گفت: در سطح ملی ۱۶ کرسی از یونسکو مجوز فعالیت دارند که هشت کرسی فعال هستند. کرسی یونسکو که در دانشگاه مستقر است و در دو سال گذشته تلاش کرده است که زمینههای بین رشتهای را در زمینه آموزش و پژوهش شناسایی کند. با توجه به تحولی که ارتباطات پیدا کرد و همچنین با توجه به وضعیت عالمگیری کرونا بر روی علم و فناوری متمرکز شدیم و تلاش کردیم در گام نخست ارتباط وسیعتر و نزدیکتری از یک طرف با سازمان بهداشت جهانی و از طرف دیگر هم با یونسکو داشته باشیم.
وی افزود: یکی از وظایف کرسی بر اساس اساسنامه راهاندازی رشتههای رسمی و غیر رسمی است. خوشبختانه با استقبالی که دانشگاه علوم پزشکی به دلیل رویکردهای میان رشتهای خود از راهاندازی یک رشته بین رشتهای نشان داد، این رشته راهاندازی شد. به فرصتهای ناشی از کرونا باید توجه کرد، هیچ زمانی همچون الان اهمیت ارتباطات مشخص نشده است. ارتباطات را به مفهوم عام و تخصصی باید دید و ما هم به عنوان قطب ارتباطات کشور برای نشان دادن اهمیت ارتباطات تلاش میکنیم.
خانیکی با تاکید بر اهمیت مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: پیدا کردن ریشههای فراتر از سلامت، بهداشت و اقتصاد برای مقابله با شیوع کرونا بسیار اهمیت دارد. با کارهایی که انجام گرفته، توجه به منشا فرهنگی در این مسئله بسیار مهم است. توجه به فرهنگهای غلط در سوگواریها، جشنها، آیینها و مراسم است که شیوع کرونا را تحت تاثیر قرار داده است. یعنی مسئله مهمتری شروع شده است و نشان میدهد باید کارهای پژوهشی و آموزشی وسیعی انجام شود. کرونا همه را وادار کرده است کارهای با محوریت کرونا را جدی بگیریم.
وی در پایان با اشاره به وجود همدلی در بین دو دانشگاه گفت: امیدواریم با همکاری هم این دوره را راهاندازی کنیم و بتوانیم از ظرفیتهای دو دانشگاه در کنار هم استفاده کرد و در ابتدا دورههای رسمی و بعد از آن دورههای غیررسمی را راهاندازی کنیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/