بروز شکوفایی عظیم علمی در دانشگاه آزاد اسلامی با اتمام دوره بورسیههای دکتری/ ارزیابی رشتههای تحصیلات تکمیلی در سه دسته
دکتر مجتبی علوی فاضل در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اصفهان با بیان این مطلب تاکید کرد: این موضوع توان دانشگاه آزاد اسلامی را در راستای گسترش تحصیلات تکمیلی مضاعف میکند.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی مستلزم توسعه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و گسترش رشتهها در مقطع تحصیلات تکمیلی مستلزم وجود امکانات، بویژه اعضای هیأت علمی لازم برای این گونه رشته هاست.
علوی فاضل با بیان اینکه گسترش تحصیلات تکمیلی مبتنی بر توانایی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر میرزاده و سیاستهای مدیریتی ایشان و حمایتهای همیشگی آیتالله هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت امنای دانشگاه مبنی بر استفاده از توان و استعداد دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: سیاست گسترش تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از محوریترین سیاستهای دانشگاه از سال ۹۲ آغاز شد و این فرایند کماکان ادامه دارد.
وی بیان کرد: در همین راستا کار ممیزی و ارزیابی رشتهها بر حسب دستور دکتر میرزاده از اواسط مهر سال جاری آغاز شد و روز گذشته در استان اصفهان با اتمام کار ارزیابی رشتههای استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری و استان یزد کار به خوبی انجام شده و کار ارزیابی همه رشتههای دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در سراسر کشور با موفقیت به پایان رسید.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: این کار یک اقدام جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی بود که با همدلی همه واحدهای دانشگاهی با کیفیت و دقت در زمان کوتاه انجام شد و ثمره این ارزیابی و ممیزی کام دانشگاه آزاد اسلامی را شیرین کرد.
وی در خصوص ارزیابی رشتههای تحصیلات تکمیلی به آنا گفت: رشتههای ارزیابی شده در سه دسته قرار میگیرند؛ دسته اول رشتههای آموزشی در حد کامل هستند که در بعضی از این رشتهها ظرفیت اعضای هیأت علمی به مراتب بیشتر از سایر دانشگاهها حتی بیشتر از دانشگاههای دولتی است که توان علمی و ظرفیت علمی آنها حتی جلوتر از دانشگاههای دولتی است؛ دسته دوم رشتههایی هستند که حداقل شرایط لازم را دارد. اما ما به این حد اکتفا نمیکنیم بلکه انتظار داریم در آن رشتهها تقویت کادر هیأت علمی به سرعت انجام شود و دسته سوم رشتههایی هستند که سرمایه گذاری لازم برای آنها انجام شده و اکنون دارای اعضای بورسیه هستند و واحدهای دانشگاهی موظف شدهاند نسبت به تقویت سریع کادر هیأت علمی خود در این رشتهها اقدام کنند.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مجموع رشتههایی که ارزیابی شدهاند در دفترچه آزمون قرار میگیرند و سایر رشتههایی که واحدها ملزم شدهاند نسبت به جذب هیأت علمی برای آن رشتهها اقدام کنند، در هر مرحلهای که بتوانند این شرایط را تکمیل کنند ما به عنوان رشتههای تایید قطعی در نظر میگیریم.
علوی فاضل اظهار کرد: دانشجویانی که در رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی درس میخوانند نگرانی نداشته باشند چرا که تمامی پذیرشهای ما با مجوزهای قانونی انجام شده است و نگاه ما در ارزیابی سال ۹۴-۹۳ با نگاهی رو به جلو است و هیچ ارتباطی با پذیرشهای قبلی دانشگاه ندارد و دانشجویان خیالشان از اعتبار پذیرش راحت باشد و اگر رشتهای را ما نیاز به تقویت تشخیص بدهیم این مربوط به ادامه پذیرش است و الزاماتی که ما از نظر کیفی برای آن رشته قائل شدهایم؛ ولی این هیچ ارتباطی با تحصیل دانشجویان ندارد و از آن شرایطی که فکر می کردیم جلوتر هستیم.
وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی این حق را دارد که از تمام ظرفیتهای قانونی کشور برای توسعه کمی و کیفی کشور استفاده کند و اینکه بعضیها دانشگاه آزاد اسلامی را محدود میکنند و دانشگاه آزاد اسلامی را دارای حق نمیدانند درست نیست، اگر قانون را رعایت کنند دانشگاه محق است که توسعه کمی و کیفی بیشتری داشته باشد و جا دارد از ریاست محترم هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی آیت اله هاشمی رفسنجانی و مدیریت مؤثر دکتر میرزاده و همکاریهای خوب دولت تدبیر و امید به ویژه آن دسته از مسئولان محترم وزارت علوم که با دید مثبت و درک درست با ما همکاری کردهاند تشکر کنم.
علوی فاضل ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای همکاریهای متقابل، به مجموعه آموزش عالی کشور در برای ارتقای کیفیت خدمات شایانی کرده، بحث تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات گامی بود که دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی کرد و ۴۱ واحد دانشگاهی علوم و تحقیقات را با مراکز استانی تجمیع کرد، جذب اعضای هیأت علمی با وجود بار مالی سنگینی که دارد، به عنوان یک کار کیفی استمرار دارد، بحث توزیع بومی دورههای تحصیلات تکمیلی و دنبال کردن عدالت آموزشی در تحصیلات تکمیلی، جذب نیروهای نخبه در داخل کشور و جلوگیری از خروج نیروهای متخصص از کشور که همواره مورد تأکید و توجه مقام معظم رهبری بوده و بالتبع جلوگیری از نفوذ بیگانگان از طریق جذب و بها دادن به نخبگان کشور و موارد دیگر، از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی است.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به آنا گفت: رشد رضایتمندی و امید در مردم با توجه به مراجعه خانوادهها و تایید برنامههای دانشگاه با امضای ۲۴۲ نماینده مجلس شورای اسلامی و توسعه طرح ساها ـ که با این اقدام بیش از ۱۲ هزار کارگاه و آزمایشگاه را در تمامی واحدهای دانشگاهی کشور، به عنوان توان علمی خودمان با بدنه آموزش عالی به مشارکت گذاشتهایم تا همه دانشگاههای کشور بتوانند از این امکانات استفاده کنند ـ کمک به آموزش عالی بوده است.
علوی فاضل در خصوص روند قانونی تصویب رشتهها اظهار کرد: رویه این است که درخواست تصویب رشتهها با شرایط مقرر قانونی لازم از طریق پرتال وزارت علوم ثبت میشوند و وزارت علوم باید در زمان مقرر رسیدگی کند و چنانچه وزارت علوم نتواند این وظیفه قانونی را در زمان مقرر انجام دهد، تصویب رشتهها برابر قانون از روش دیگری با استفاده از ظرفیت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال خواهد شد کما اینکه اکنون بیش از ۲۰۰۰ رشته دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از یک یا ۲ سال در انتظار تصویب وزارت علوم مانده است و قریب ۴۰۰۰ رشته ما در وزارت علوم مسکوت مانده و وضعیت نامشخص دارد.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در جلسهای که در اواخر اسفند سال قبل با وزیر علوم داشتیم درخواست کردیم به مقوله اقتصاد آموزش عالی غیر دولتی توجه شود اما میبینیم که به این مباحث کمتر توجه میشود، همه ما برای خدمت به نظام و مردم کار میکنیم و انتظار داریم بقیه مسئولان هم کمک کنند و کسانی که با دانشگاه آزاد اسلامی خیلی مهربان نیستند باید به قول شهید بهشتی (ره) بیشتر انصاف داشته باشند.
انتهای پیام/