دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1399 - 00:05
رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

علت تأخیر در دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی/ تنها 30 هزار خودرو برای دوگانه‌سوز شدن ثبت‌نام شدند

محمودیان گفت: با وجود صدور مجوزهای مربوطه از سوی وزارت صمت و همچنین استقرار بازرسان سازمان استاندارد در مراکز تبدیل اما هنوز بسیاری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز تأمین نشده است.
کد خبر : 503165
156815362.jpg

علی محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درباره نحوه اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی گفت: اجرای طرح دوگانه‌سوز کردن یارانه‌ای خودروهای عمومی سه ضلع دارد. وزارت نفت با همکاری شرکت‌های منتخب مسئولیت تأمین کیت و قطعات تبدیل را بر عهده دارد. هزینه اجرای این طرح نیز از محل ما به تفاوت مصرف گاز CNG و بنزین تأمین می‌شود. شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات، تجهیزات مورد نیاز را به مراکزی که زیرمجموعه وزارت صمت هستند، تحویل می‌دهند تا تبدیل در این مراکز انجام شود. ضلع سوم این طرح نیز سازمان ملی استاندارد است که نمایندگان آن در مراکز مجوزدار مستقر هستند و پس از اینکه فرآیند تبدیل انجام شد این افراد گواهی استاندارد آن را صادر می‌کنند.


علت نبود برخی تجهیزات تبدیل


وی به مشکلات فعلی تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت: با وجود صدور مجوزهای مربوطه از سوی وزارت صمت و همچنین استقرار بازرسان سازمان استاندارد در مراکز تبدیل هنوز بسیاری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز تأمین نشده است. به نحوی که تعداد زیادی از مشتریان پس از تعیین زمان جهت مراجعه به مراکز تبدیل با موجود نبودن تجهیزات روبرو می‌شوند. علت این موضوع نیز وابستگی مواد اولیه مخزن‌های سی.ان.جی به واردات است. در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا و عدم تخصیص ارز به تأمین‌کنندگان این قطعات، واردات مواد اولیه ساخت تجهیزاتی مانند مخزن به مشکل خورده است. درحال حاضر مقدار محدودی از مواد اولیه تأمین شده که در مراکز مربوطه، مخازن در حال تولید است.


محمودیان در پاسخ به سؤالی درباره دریافت هزینه از برخی مراجعان مراکز تبدیل سی‌.ان‌.جی نیز گفت: در صورت ثبت‌نام در سامانه جامع خودروهای گاز سوز، مراکز مجاز برای مراجعان نشان می‌دهد. در این صورت از هرگونه تخلف در زمینه پرداخت وجوه جلوگیری خواهد شد؛ زیرا برخی از مردم که به مراکز غیرمجاز مراجعه کردند از آن‌ها درخواست پرداخت وجه شده است. مراجعان نباید هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تبدیل پرداخت کنند.


وی به لزوم دریافت گواهی تبدیل از مراکز مربوطه اشاره کرد و گفت: پس از انجام تبدیل و نصب قطعات، دارندگان خودروی عمومی باید گواهی را برای تبدیل خودرو خود دریافت کنند؛ زیرا پلیس راهور ناجا با این گواهی، دوگانه‌سوز بودن خودروهای عمومی را معتبر می‌دانند.


رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین خاطر نشان کرد: تاکنون حدود 30 هزار مالک خودروهای عمومی برای دوگانه‌سوز کردن یارانه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند در بخش تبدیل آزاد نیز حدود 360 هزار خودرو ثبت نام کردند. ظرفیت یارانه‌ای که برای تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده یک میلیون و 464 هزار خودرو در مدت سه سال است.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته