دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1399 - 14:08
سلطانی در گفتگو با آنا:

گردشگری راه اصلی در جذب سرمایه و توسعه کشور است

رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با اشاره به «پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری» گفت: گردشگری در کمک به توسعه پایدار جایگاه و موقعیت بسزایی داشته که در بسیاری از کشورها علی‌الخصوص برخی کشورهای همسایه گردشگری راه اصلی در جذب سرمایه و توسعه کشور به‌حساب می‌آید.
کد خبر : 501559
Untitled.jpg

سعید سلطانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از بخش‌های مهم مدنظر دانشگاه آزاد اسلامی را ایجاد دانشگاه سرآمد و پاسخگو باقابلیت حل مسئله دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق این امر برنامه پژوهشی طراحی کرده که در این راستا دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه برنامه‌های علمی شامل هزاران زمینه پژوهشی در اختیار محققان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده است.


 وی ادامه داد: با توجه به اقتصاد تک‌محصولی کشورمان و اتکای شدید به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و نوسانات شدید در بازارهای جهانی، متغیرهای کلان اقتصادی را دچار آسیب نموده است، برای رهایی از نفت می‌بایست افزایش صادرات کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی، توسعه صنعت گردشگری را مدنظر قرارداد.


رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران عنوان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های گردشگری در کشور خصوصاً در مازندران، به نظر می‌رسد مطالعه و تحقیق در این زمینه و ایجاد هماهنگی و همسویی در پژوهش‌ها و کاربست نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند راه‌گشای بن‌بست‌های اقتصادی کشورمان باشد. در همین راستا باید با به‌کارگیری روش‌های علمی، بهره‌گیری از منابع طبیعی و انسانی را به‌طور بهینه امکان‌پذیر کرد. همچنین در توسعه پایدار گردشگری می‌بایست جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حفاظت از محیط‌زیست و منابع و میراث فرهنگی را نیز مدنظر قرارداد.


سلطانی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نظام پایش آزاد را «پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری است. گردشگری در کمک به توسعه پایدار جایگاه و موقعیت بسزایی داشته که در بسیاری از کشورها علی‌الخصوص برخی کشورهای همسایه گردشگری راه اصلی در جذب سرمایه و توسعه کشور به‌حساب می‌آید. به همین منظور دبیرخانه پایش آزاد جهت پایه‌ریزی برنامه علمی «پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری» تشکیل شد که در این برنامه سعی شد تا از تمام ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و غیردانشگاهی استفاده شود.


رئیس دبیرخانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران  خاطرنشان کرد: این دبیرخانه متشکل از چهار نفر عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت به‌عنوان اعضای داخلی کمیته علمی ذبیح‌الله غلامی (استادیار گروه اقتصاد)، سارا غلامی (استادیار گروه گردشگری)، علی‌اصغر عباسی اسفجیر (دانشیار گروه جامعه‌شناسی)، میرامید هادیانی (استادیار گروه محیط‌زیست) و سه نفر از خبرگان فرهنگی و اجتماعی و مدیران باتجربه کشور به‌عنوان اعضای خارجی کمیته علمی است.


وی افزود: سه شورای دانشی شامل؛ حوزه دانشی علوم انسانی به ریاست محمد نصرالهی (استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل)، شورای حوزه دانشی علوم اجتماعی به ریاست فاطمه هاشم نژاد (استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری) و شورای حوزه دانشی علوم مهندسی به ریاست مرجانه خراط صادقی (استادیار گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر) تشکیل شد.


سلطانی گفت: طی جلسات متعدد و بررسی‌های انجام‌شده 7 چالش اصلی برای این برنامه علمی در نظر گرفته شد؛ بر همین اساس نظام موضوعات تکمیل و مجموعه‌ای شامل 832 زمینه پژوهشی آماده شد که یکی از چالش‌ها با عنوان ضعف ساختارهای تأمین مالی فعالیت در صنعت گردشگری با دو هدف عینی، 4 راهبرد و 92 زمینه پژوهشی هم‌اکنون و چالش بعدی ظرف چند روز روی سامانه پژوهش‌یار در دسترس علاقه‌مندان، اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد.


هفت چالش اصلی برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری:


چالش اول: توسعه‌نیافتگی و توانمندی محدود زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری


چالش دوم: ضعف در ساختارهای انسانی و سازمانی صنعت گردشگری


چالش سوم: ضعف در مدیریت مناطق گردشگری


چالش چهارم: ناکارآمدی هنجارهای فرهنگی در گردشگری


چالش پنجم: ضعف ساختارهای تأمین مالی فعالیت در صنعت گردشگری


چالش ششم: آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی درنتیجه توسعه ناکارآمد گردشگری


چالش هفتم: پیامدهای محیط‌زیستی گردشگری ناپایدار


چالش هفتم برنامه علمی گردشگری با محوریت پیامدهای اقتصاد، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری واحد ساری در کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد با حضور داوران تخصصی بررسی خواهد شد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته