دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1399 - 14:08
در جلسه دبیرخانه پایش آزاد مطرح شد؛

بررسی چالش‌های برنامه علمی احیای دریاچه ارومیه/ لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد

نشست بررسی چالش‌های برنامه علمی احیای دریاچه ارومیه در کمیته نظارت و ارزیابی پایش برگزار شد.
کد خبر : 501165
URMI2-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست بررسی چالش برنامه علمی احیای دریاچه ارومیه در کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد به‌صورت آنلاین برگزار شد. این برنامه علمی بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است.


در این نشست با توجه به اینکه در خصوص احیای دریاچه ارومیه بررسی‌ها و اقداماتی پیش‌تر انجام‌شده است، پیشنهاد شد مطالعات و اسناد تهیه‌شده در این خصوص توسط دانشگاه‌های تهران، کارگروه فائو و دانشگاه شریف، دفتر تالاب‌ها و ... مطالعه شوند.


در ابتدای این جلسه مجری برنامه توضیحاتی در مورد نحوه احصای چالش‌ها ارائه کرد، سپس داوران در حوزه‌های تخصصی خود پیشنهاداتی را مطرح کردند که از اهم آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


به دلیل گستردگی چالش یک پیشنهاد شد بحث بحران منابع آبی و ضعف مدیریتی در دو چالش مجزا مطرح شوند. همچنین مسائل هیدروژئولوژی حتماً در یک راهبرد دیده شود. مباحثی مانند اقتصاد سبز، طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، روش‌های نوین محاسبه حق‌آبه‌ها، عدالت اجتماعی در مدیریت منابع آبی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد و ... هرکدام در چالش مرتبط دیده شوند.


همچنین مقرر شد به‌منظور جلوگیری از هم‌پوشانی برنامه‌های علمی واحدهای آذربایجان غربی و شرقی جلسه مشترکی در این خصوص برگزار شود.



در کمیته ارزیابی و نظارت دبیرخانه پایش آزاد برای بررسی برنامه احیا دریاچه ارومیه دواران تخصصی مدعو جلسه (عبدالرسول تلوری متخصص عمران هیدرولوژی، لیدا سلیمی متخصص تصفیه آب و رفع آلودگی شیمیایی، علی جوزی متخصص محیط زیست، فاطمه هاشم‌نژاد متخصص علوم اجتماعی، محمدجواد شکوری متخصص کشاورزی) به همراه اعضای کمیته ارزیابی و نظارت حضور داشتند.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته