حبیب اله زلفخانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان/ آموزش مجازی////////////
حبیب اله زلفخانی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه زنجان
2- کسی ادعای داشتن کیفیت اموزشی کلاسهای مجازی هم اندازه کلاسهای حضوری را ندارد. بخصوص اینکه اموزش مجازی مستلزم زمینه های لازم از جمله زیر ساخت ارتباطی، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ، محتوای الکترونیکی ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و ..... می باشد.
ارزیابی این شیوه اموزش فرصت و فرایند خاص خود را لازم دارد. در شرایط فعلی که به اجبار از اموزش مجازی استفاده می کنیم به دلایل مشابه مجبور هستیم امتحانات را نیز مجازی برگزار کنیم. این روش اموزش و برگزاری امتحانات با این حجم و گسترده فقط برای این ترم است. استفاده از این روش در ترم های اینده بررسی و مباحث زیادی می طلبد که در اینده به ان پرداخته خواهد شد
3-دقت و ارزیابی در برگزاری امتحانات مجازی بستگی زیادی به روش امتحان دارد. در این روش ارزیابی مستمر نقش بیشتری دارد و تمام نمره برای امتحان لحاظ نمیشود. بدون تردید کیفیت اموزش تحت تاثیر قرار می گیرد لیکن اساتید و دانشجویان به تجربیات جدیدی دست می یابند که بخشی از کاستیها جبران می شود
4-در این روش با عامل زمان و امتحان مفهومی تا حدودی می توان به امتحان سالم دست یافت . این موضوع در امتحان حضوری نیز بطور کامل قابل حذف نیست. در روش مجازی بدلیل اینکه تمام دانشجویان در کنار هم نیستند. ارتباط الکترونیکی به نسبت سخت تری باید برقرار کنند که وقت کافی ندارند
5-این روش ذاتا مانع حقیقی دانش و سطح علمی دانشجویان نیست سطح دانش به نوع نگرش و نحوه استفاده هر شخص از این روش دارد اتفاقا این روش بعنوان مکمل روش حضوری اموزش را بسیار عمیق و کارامد می نماید.
6- رفتن پایان نامه و رساله ها به سمت حل مسائل کشور به روش انجام انها و مقررات و قوانین حاکم بر انها بستگی دارد و روش جلسه دفاع تاثیر چندانی بر این موضوع ندارد.
بطور کلی ارزیابی روش مجازی برای فعالیتهای علمی در تمام دنیا مرسوم است ما در این شرایط به اجبار به این روش متوسل شدیم
با اطمینان می توان گفت که با تلفیق این دو روش کیفیت اموزش ارتقا می یابد و در مواقع بحران نیز کمک بسیاری به حفظ اموزش می نماید.
بحث این روش واقعا گسترده است و به زمان طولانی نیاز دارد.
انتهای پیام/