دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1399 - 00:05
دیپلماسی علمی آزاد 7/ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی البرز مطرح کرد؛

گسترش فناوری‌های نوین کشور با دیپلماسی علمی/ پژوهش‌های مشترک از روش‌های اصولی دیپلماسی علم است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد که انجام پژوهش‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو یکی از روش‌های اصولی دیپلماسی علمی محسوب می‌شود و در ارتقای علمی محققان و آشنایی با مباحث فناوری روز دنیا اهمیت زیادی دارد.»
کد خبر : 497372

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خرداد سال جاری در بخشنامه‌ای «آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی و روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.


بیشتر بخوانید:


آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد


طهرانچی این بخشنامه را در راستای پیاده‌سازی راهبردهای نظام فرهنگی- تربیتی، نظام آموزشی، نظام پژوهش و فناوری، نظام مدیریتی و... تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فناوری مانند سند جامع روابط علمی­ بین‌المللی ­جمهوری اسلامی ایران مصوب­ شورای ­عالی ­انقلاب فرهنگی و سیاست‌­های کلان دانشگاه در حوزه علم و فناوری و دیپلماسی علمی ابلاغ کرده است.


بیشتر بخوانید:


بهره‌برداری از مسیرهای علمی و فناوری با دیپلماسی علمی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با توجه به ابلاغ «آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی» در ارزیابی خود از اثرات و کمک دیپلماسی علمی به پیشرفت حوزه فناوری و ارتقای علمی و حل مشکلات کشور اظهار کرد: «در سیاست‌های کلی علم و فناوری که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند و نقشه جامع علمی کشور و سند جامع روابط بین‌المللی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۶ به ارتباطات مؤثر علمی با سایر کشورها تأکید شده است.»


محمدحسن برهانی‌فر با بیان اینکه توسعه علمی بدون دیپلماسی علم و فناوری امکان‌پذیر نیست، افزود:‌ «توسعه علمی مبنای توسعه کشور است، در این بین مهم‌ترین نقش در این حوزه بر عهده دانشگاه‌ها و جامعه علمی کشور است، دانشگاه‌ها با تولید علم و توسعه فناوری ضمن ثروت‌‌آفرینی، توسعه اقتصادی کشور را رقم می زنند. در این بین ارتباطات بین‌المللی باعث معرفی فناوری‌های توسعه یافته کشور شده و نوعی اقتدار ملی را به همراه دارد.»


آشنایی محققان با مباحث فناوری روز دنیا


وی در پاسخ به این سؤال که پژوهش‌های مشترک علمی و فناوری چگونه موجب ارتقای علمی دانشگاه‌ها می‌‌شود؟ بیان کرد: «انجام پژوهش‌های مشترک و تبادل استاد و دانشجو یکی از روش‌های اصولی دیپلماسی علمی محسوب می‌شود و علاوه بر آشنایی بین فرهنگ‌ها در ارتقای علمی محققان و آشنایی با مباحث فناوری روز دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با توجه به تأثير به اشتراک گذاشتن تجربيات علم كشورها بر شكوفايی علمی نخبگان دانشگاهی از تأثیر بسزای این اشتراک‌گذاری سخن گفت و ادامه داد: «اصولاً بدون تبادل تجربیات علمی (که نمونه بارز آن کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی است)، امکان توسعه علم و فناوری در جهان امکان‌پذیر نیست.»


گسترش فناورهای جدید


برهانی‌فر افزود:‌ «تبادل و مراودات علمی باعث بهره‌گیری مناسب از تجربیات، نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها و در نهایت گرفتن ایده‌های جدید، توسعه و آمادگی ذهنی و شکوفایی علمی در میان محققان و نخبگان شده و نتیجه آن توسعه فناور‌های جدید است.»


وی حركت دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق ديپلماسی علمی را مثبت و در راستای سیاست‌های علم و فناوری کشور دانست و به آنا گفت: «دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی برمبنای سیاست‌های کلان اسناد بالادستی مانند سند دانشگاه اسلامی، سند جامع روابط علمی - بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان علم و فناوری است که با ابلاغ آیین‌نامه دیپلماسی علمی هدفمند شده و با هم‌افزایی زمینه‌ساز برداشتن گام‌های مؤثری در راستای توسعه علمی دانشگاه  و کشور خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به اولويت‌های طرح پايش اظهار کرد: «طرح پایش با هدف حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه مأموریت‌گرا و پاسخگو به حل چالش‌های کشور با تعریف پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در مرحله اجراست. در این بین مأموریت مطالعاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری فرصت بسیار ارزشمندی برای انتقال علم و فناوری از خارج به داخل کشور و در خدمت گرفتن آن برای حل چالش‌های موجود جامعه است که به نوبه خود، نوعی انتفاع کامل برای کشور در پی دارد.»


انتقال تجربیات و گسترش فناوری‌های نوین دانش‌بنیان


برهانی‌فر در پاسخ به این سؤال که ديپلماسی علمی به چه ميزان می‌‌تواند در رفع چالش‌های كشور مؤثر واقع شود؟ عنوان کرد که حل چالش‌ها و مشکلات کشور با استفاده از علم روز دنیا و از طریق تبادل علمی بین محققان و دانشگاهیان داخلی با خارجی به‌ویژه در کشورهای صاحب‌نام در زمینه‌های مشخص، باعث انتقال تجربیات و توسعه فناوری‌های نوین دانش‌بنیان می‌شود و در نهایت توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور را به همراه خواهد داشت.


به گزارش آنا، دیپلماسی عمدتاً به قواعد و قوانینی اطلاق می‌شود که روابط بین‌الملل را از طریق دیدار و گفت‌وگوهای دیپلمات‌های رسمی برقرار می‌کند. به عبارت ساده‌تر دیپلماسی مجری سیاست خارجی در چارچوب قوانین و چشم‌اندازهای سیاست خارجی هر کشور است. درواقع به این قوانین دکترین سیاست خارجی گفته می‌شود که از طریق رئیس هر حکومت یا وزیر امورخارجه اعلام می‌شود و دیپلماسی باید در خدمت این دکترین قرار بگیرد.


دیپلماسی علمی قرار است از طریق سازوکار دیپلماسی بین دولت‌ها، موسسات، متخصصان و مردم ارتباط و تعامل هدفمند ایجاد کند. بی‌شک اگر کشوری به دنبال ایجاد فرصت‌ برای توسعه علمی، فناوری و نوآوری باشد تنها راه دستیابی به آن، دیپلماسی علمی است.


بهره جستن از ظرفیت‌های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی دولت‌ها و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک و سیاست خارجی برای ارتقای علم و فناوری در درون کشورها را نیز می توان از دیگر نتایج دیپلماسی علمی نام برد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته