تأثیر سختی آسفالت بر میزان پیمایش کامیونها/ تاثیر شگرف افزودن الیاف کربن به آسفالت
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیو اطلس، همه میدانند که راه رفتن روی شنهای نرم دشوارتر از راه رفتن در پیادهرو است. با همین اشاره، دانشمندان MIT اکنون میگویند که اگر سطح جاده سختتر شود، کامیونهای بزرگ از سوخت کمتری استفاده میکنند.
هنگامیکه انسان روی آسفالت قدم میزند ممکن است برای او نرم به نظر نرسد، چراکه وزن انسان چندین تُن نیست! اما وزن سنگین یک کامیون حملونقل باعث میشود که آسفالت در زیر هر چرخ آن، کمی به سمت پایین منحرف شود.
این بدان معنی است که کامیون باید سوخت بیشتری بسوزاند و درنتیجه دیاکسید کربن بیشتری نیز در این فرآیند ایجاد میشود. به گفته محققان MIT؛ حسام آذریجعفری، جرمی گرگوری و راندولف کیرچاین، اگر جادهها از مواد سختتر ساخته شوند، میتوان این مشکل را کاهش داد.
این میتواند شامل آسفالت سنتی باشد که مقدار کمی از الیاف مصنوعی نسبتاً ارزان یا نانولولههای کربنی به آن اضافه شوند که بنا بر گزارشها، حدود 10 درصد از کل این ترکیب، تفاوت بزرگی ایجاد میکند. یک روش جایگزین میتواند برای ایجاد تراکم بیشتر استفاده شود که درنتیجه محصول نهایی ساختهشده از سنگهای بیشتر و چسبندگی کمتر برخوردار خواهد بود.
بااینوجود رویکرد دیگری وجود دارد که میتوان جادهها را بهجای آسفالت از بتون ساخت. اگرچه این روش گرانتر خواهد بود، اما درعوض عمر جادهها بیشتر شده و درنتیجه هزینهها در طولانیمدت کاهش مییابد.
بر اساس محاسبات دانشمندان، اگر طی 50سال آینده، سالانه 10 درصد از سطوح جادههای آمریكا سختتر شود، درمجموع از انتشار 440 مگا تن معادل دیاکسیدكربن جلوگیری میشود. اگرچه این تنها 0.5 درصد از کل انتشار گازهای گلخانهای مربوط به حملونقل را نشان میدهد، اما بازهم رقم قابلتوجهی است.
اگرچه جادههای سختتر به تعمیرات كمتری نسبت به جادههای نرم امروزی احتیاج دارند، اما تغییرات اساسی در روند ساختوساز، باعث میشود آنها گرانتر از نمونههای دیگر باشند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/