دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1399 - 11:15

گرده گل چیست؟ خواص بی نظیر گرده زنبور عسل

گرده گل که از آن بعنوان گرده زنبور عسل نیز یاد می شود یک روش درمان قدیمی و فوق العاده است. گرده زنبور عسل به دلیل داشتن محتوای غذایی غنی و متنوع، لقب هایی مانند "غذای کامل" به دست آورده است.
کد خبر : 493210
image_93c8d96c7397b423350fc5600102ae20092e40af.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، گرده گل که از آن بعنوان گرده زنبور عسل نیز یاد می شود یک روش درمان قدیمی و فوق العاده است. مردم از آن برای محافظت از کبد، مصونیت بدن و موارد دیگر استفاده می کنند. زنبورها گرده گل را با بزاق خود مخلوط می کنند و به کندو می برند. زنبورداران از تله های مخصوصی برای جدا کردن دانه های گرده از پای زنبورها هنگام ورود به کندو استفاده می کنند، اینگونه است که ما این محصول را با نام گرده زنبور عسل می شناسیم. گرده زنبور عسل به دلیل داشتن محتوای غذایی غنی و متنوع، لقب هایی مانند "غذای کامل" به دست آورده است.


کاربردهای سنتی


مردم از ارزش غذایی و خواص دارویی گرده زنبور عسل سال های زیادی است که استقبال کرده اند. مصریان باستان آن را "غبار حیات بخش" توصیف می کردند. استفاده گسترده از تله های گرده در قرن نوزدهم، نشانه گسترش محبوبیت و تحقیقات علمی بود.


گرده گل چیست


مردم از گرده زنبور عسل برای درمان عفونت باکتریایی، تقویت هضم و ایمنی بدن، مراقبت از کبد و… استفاده می کنند. طیف گسترده ای از مواد مغذی در گرده گل موجود می باشد که باعث افزایش انرژی می شود، عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد و همچنین از سوء تغذیه جلوگیری می کند.


۱. درد و التهاب پروستات


گفته می شود گرده گل به عنوان یک مکمل بی خطر و موثر برای درد پروستات و التهاب آن به رسمیت شناخته شده است. همچنین عصاره گرده، هم خاصیت ضد التهابی و هم تسکین مثانه و مجرای ادرار را دارد. ویژگی های ضد التهابی آن ها در مدیریت و درمان پروستات و سایر شرایط پروستات مانند بزرگ شدن آن که به عنوان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود، کمک می کند.


۲. علائم یائسگی


یائسگی باعث افت قابل ملاحظه ای در میزان استروژن می شود که غالباً با طیف وسیعی از علائم ناخوشایند مانند گر گرفتگی، خشکی واژن، نوسانات خلقی و موارد دیگر همراه است. در یک کارآزمایی محصولی با عصاره گرده زنبور برای زنانی که علائم یائسگی داشتند مورد مصرف قرار گرفت.


پس از یک درمان سه ماهه، گر گرفتگی به طور متوسط ​​27 درصد کاهش یافت. گرده زنبور عسل، به تنهایی یا همراه با سایر محصولات زنبور عسل، ممکن است گر گرفتگی و سایر علائم یائسگی را کاهش دهد. این یافته ها نیاز به تأیید در آزمایش های کنترل شده بزرگتر دارند.


۳. سندرم قبل از قاعدگی


قبل و در طول دوره قاعدگی، نوسانات هورمون ها می تواند در خواب و خلق و خو، درد و سایر علائم که به طور مشترک با عنوان PMS شناخته می شود، نقش داشته باشند و وضعیت جسمی و روحی هر خانمی را دچار اختلالات کند. مصرف گرده گل قبل از دوران قاعدگی می تواند در کاهش این علائم تاثیر بسزایی داشته باشد.


۴. سلامت قلب


گرده گل سرشار از فلاونوئیدها بوده که دارای اثرات مفیدی بر روی قلب هستند. با توجه به تغذیه نامناسب و پا گذاشتن به سن ممکن است افراد دچار مشکلات قلبی و یا افزایش چربی خون شوند. مکمل های حاوی گرده گل باعث کاهش کلسترول و تقویت قلب می شوند. همچنین گرده زنبور عسل سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که ممکن است چربی خون را بهبود بخشد و به سلامت قلب کمک کند.


۵. التیام زخم ها


طبق بررسی و مطالعات بالینی، اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی گرده زنبور عسل ممکن است به پاکسازی زخم ها کمک کرده و از بهبود آنها پشتیبانی کند. گرده و سایر محصولات زنبور عسل ترکیبات متداولی در محصولات مراقبت از پوست را دارا هستند، اما اثرات درمانی گرده گل در بهبود زخم ها نیاز به بررسی بیشتر دارد.


۶. عملکرد ورزشی


بسیاری از ورزشکاران حرفه ای گرده گل را به عنوان یک مکمل تغذیه ای مصرف می کنند؛ زیرا گرده گل بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی را در اختیار ورزشکاران قرار می دهد تا با داشتن انرژی بیشتر به ادامه فعالیت ها و تمرینات ورزشی خود بپردازند.


درمان حساسیت با گرده گل


۷. درمان آلرژی


افراد به دلیل حساسیت های فصلی، گرده گل خریداری می کنند و بیشتر آنها نتایج مثبتی را گزارش کرده اند. از طرف دیگر، برخی از مصرف کنندگان واکنش های آلرژیک ناخوشایند به گرده زنبور عسل و سردرد گزارش می دهند. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم با دوزهای پایین شروع کنید تا دچار حساسیت های شدیدتر نگردید.


۸. درمان آکنه


استفاده از گرده گل و عسل به عنوان ماسک صورت می تواند یک روش درمان فوق العاده برای مقابله با آکنه باشد. شما می توانید برای درست کردن این ماسک طبیعی، گرده گل را پودر کنید و با عسل ترکیب نمایید. همچنین مصرف این ماسک باعث کاهش چین و چروک و لکه های پوستی می شود.


تداخلات دارویی


براساس یک گزارش، گرده زنبورعسل ممکن است هنگام ترکیب با رقیق کننده خون مانند وارفارین خطر خونریزی را افزایش دهد. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید برای اینکه خطری شما را تهدید نکند بهتر است ازمصرف گرده گل خودداری نمایید.


نحوه مصرف گرده گل


گرده زنبور عسل دارای طعم گل و گیاه مطبوعی است و علاوه بر این می توانید آن را به ماست، جو دوسر، اسموتی، شیرینی و آب میوه اضافه کنید. بهتر است که قبل از مصرف، دانه های گرده را خرد کرده تا جذب مواد مغذی افزایش یابد.


گرده گل نیز به عنوان مکمل به شکل قرص، کپسول یا پودر موجود است. به دلیل آلودگی های احتمالی، خرید گرده گل از شرکت های معتبر یا زنبورداران محلی که به آنها اعتماد دارید بسیار مهم است.


برای خرید گرده گل طبیعی و ایرانی حتما به فروشگاه های معتبر مانند ahoota.com مراجعه کنید و در زمان مصرف به تدریج دوز را ۳ تا ۵ قاشق چایخوری در روز افزایش دهید. افرادی که حساسیت فصلی دارند و یا نسبت به نیش زنبور عسل واکنش های آلرژیک از خود نشان می دهند حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.


عوارض جانبی و احتیاط ها


در مطالعات بالینی، محصولات مبتنی بر گرده گل عوارض جانبی قابل توجهی نداشته است. خطرات بالقوه ناشی از گرده گل معمولا به دلیل محصولات آلوده بوده که ممکن است گاهی حاوی سموم دفع آفات و سایر سموم باشد. همچنین افرادی که به فرآورده های زنبورعسل حساسیت دارند ممکن است در صورت مصرف گرده گل دچار واکنش های آلرژیک نسبت به آن شوند. پس بهتر است قبل از مصرف گرده حتما با پزشک متخصص مشورت کنند و یا حداقل با دوز کم مصرف آن را شروع نمایند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته