تعدیل 60 هزار مدرس از چرخه دانشگاه علمی کاربردی!/ طرح ساماندهی مدرسان به دنبال کیفیسازی یا خانهنشینی اساتید
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مدتی است که دانشگاه علمی کاربردی موضوع کیفیتسنجی را در دستور کار خود قرار داده و برای دستیابی به این هدف سنجش صلاحیت مدرسان این دانشگاه یکی از اولویتهای مهم عنوان شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به طرح ساماندهی مدرسان دانشگاه گفت: با اجرای این طرح از بین بیش از 90 هزار مدرس علمی کاربردی، کمتر از 30 هزار نفر امکان همکاری با دانشگاه را پیدا کردهاند.
محمد حسین امید که از توسعه کیفی دورههای جدید این دانشگاه گفته بود معتقد است ما دیگر تحت هیچ شرایطی دنبال توسعه کمی نیستیم و توسعه کیفی اولویت اصلی این دانشگاه است.
آنطور که در اخبار دانشگاه علمی کاربردی به چشم میخورد ماجرا از این قرار است که در سال 95 بیش از 90 هزار مدرس در این دانشگاه کد مدرسی دریافت کردهاند.
به گفته رئیس این دانشگاه، برخی از این مدرسان شرایط لازم را نداشتند، خود را به روز نکردند، مشکل مدرک داشتند و هیچ گونه ارزشیابی از آنان صورت نگرفته بود، در این راستا طرح ساماندهی مدرسین دانشگاه در دستور کار قرار گرفت که در نهایت با اجرای این طرح، از بین بیش از 90 هزار مدرس علمی کاربردی، کمتر از 30 هزار نفر امکان ادامه همکاری را پیدا کردند.
مکانیزم بررسی صلاحیت مدرسان اینگونه بود که کمیتههای 3 تا 5 نفره صلاحیت مدرسان را بررسی میکردند. پیش از این هم اعلام شده بود که حدود 15 هزار نفر از مدرسان نتوانستند صلاحیت لازم را کسب کنند و به مدرسان به صورت رسمی اعلام شده که نمیتوانند از ترم تحصیلی آینده در دانشگاه علمی کاربردی تدریس داشته باشند.
این در حالی است که قبلا تعدادی از این مدرسان به خبرنگار آنا گفته بودند که اصلا هیئتی برای سنجش آنها تشکیل نشده است و سنجشها را فقط یک نفر در هر رشته و گروه انجام داده است. زوایای پنهان این سنجش علمی نمایان شده و بسیاری از این استادان دلیل عدم صلاحیت خود را غیرشفاف میدانند.
مدرسی که در یکی از واحدهای دانشگاه علمی کاربردی علوم ارتباطات تدریس میکرد، درباره جلسه سنجش علمی و تخصصی خود گفت: یک کلمه درباره علوم ارتباطات از من سؤال نشد.
با وجود اینکه دانشگاه علمی کاربردی از سال 70 وارد نظام آموزش عالی کشور شده است ولی سنجش استاتید بعد از 25 سال کمی جای ابهام دارد. به گفته امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی، پیش از این استادانی بدون ضابطه جذب شدهاند، حال سؤال این است که چگونه 25 سال استاد بدون ضابطه وارد یکی از دانشگاههایی شدهاند که مأموریت مهارتی داشته و قرار بود دانشجوی کارآفرین تربیت کند؟
از طرفی به نظر میرسد خالی ماندن ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و بستهشدن بیش از 300 واحد این دانشگاه سبب کاهش درآمدی آن شده است و این کاهش درآمد قطعاً تبعاتی دارد که از جمله آن میتوان به کاهش هزینهها اشاره کرد و در کاهش هزینهها نیز اولین گام این دانشگاه تعدیل نیرو بوده است.
انتهای پیام/4040/
انتهای پیام/