دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1399 - 10:23
در فضای مجازی مطرح شد؛

شورای نگهبان برای اصلاح نظام انتخابات چه کرده است؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان در فضای مجازی از فعالیت‌های صورت گرفته شورای نگهبان برای اصلاح نظام انتخابات گفت.
کد خبر : 489801
3272133.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هادی طحان‌نظیف در گفتگویی در فضای اینستاگرام درباره عملکرد شورای نگهبان در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی در کشور اظهار کرد: شورای نگهبان ۴۰ سال ناظر انتخابات است و تجاربی را کسب کرده است؛ این تجارب باید در اختیار نمایندگان قرار گرفته می‌شد و طبیعتاً اگر آن‌ها دوست داشته باشند از این تجارب به نفع اصلاح نظام انتخاباتی بهره ببرند. لذا شورای نگهبان همواره درگیر مشکلات انتخابات بوده و پیشگام و پیگیر اصلاح آن است.


وی افزود: مثلاً کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات که سند جامعی است، تعامل بسیار خوب و مثبتی را با مجلس شروع کردند و جلسات کارشناسی خوب و مفصلی با عزیزانمان در مجلس داشتند و اصلاحیه قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را شروع کردند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: نسبت به همه موضوعات راهکار‌های روشن و مشخص در تعامل با مجلس مشخص شد و نمایندگان محترم نیز این پیشنهادات را پذیرفتند و نتیجه آن شد اصلاحیه قانون انتخابات که سال گذشته به صحن علنی آمد.


طحان‌نظیف بیان کرد: در مجلس متأسفانه این مصوبه هم‌زمان ادغام شد با استانی شدن انتخابات و شورای نگهبان هم با استانی شدن انتخابات مشکل مبنایی نداشت، منتهی الگویی که پیشنهادی برای انتخابات استانی، یک الگوی بسیار پیچیده و غیر همه‌فهم بود و البته آثار منفی زیادی داشت که حقوق مردم حوزه‌های کوچک را لطمه می‌زد، لذا با آن مخالفت شد و مصوبه به مجلس اعاده شد.


وی گفت: حس کردیم برای نمایندگان بیشتر بخش دوم یعنی انتخابات استانی برایشان اولویت داشت و وقتی دیدند شورای نگهبان نسبت به این موضوع نظری ندارد و حداقل با این مدل پیشنهادی خیلی موافق نیست، دیگر اهتمامی نسبت به بخش اول مصوبه نداشتند و حتی از دستور کار هم خارج کردند.


عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ما برای حل مشکل کشور و نظام انتخاباتی دوباره تعامل‌مان را با مجلس شروع کردیم، تصریح کرد: گفتیم بحث استانی شدن را می‌توانید به یک زمان مناسب‌تری واگذار کنید، اما نسبت به قسمت اول، شما این موضوع را در قالب یک مصوبه مستقل برای شورای نگهبان بفرستید تا به همین ترتیب تبدیل به قانون شود. در هر صورت اعضای کمیسیون شوراها قبول کردند و به صحن آوردند که متأسفانه در روز‌های بعد دیدیم که به یک باره از صحن هم کنار گذاشته شد.


وی خاطرنشان کرد: قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی که چندماه پیش تصویب شد، اساساً یک بخش مختصری از آن طرح جامعی بود که اعضا و کارشناسان شورای نگهبان در تعامل با مجلس و به یک نسخه جامع و کارآمد رسیده بودند؛ لذا ما همیشه از اصلاح قانون انتخابات استقبال می‌کنیم و هم این انتظار را داریم که با نمایندگان محترم هم در فضایی همدلانه و نزدیک، مشکل را حل کنیم که حقی از مردم و داوطلبان عزیز ضایع نشود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته