گودرزی معاون دانشگاه امام صادق
.
1. ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی عبادات شما در ماه مبارک رمضان و همچنین امید صحت و سلامت برای همه مردم عزیز غلامرضا گودرزی هستم عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه السلام و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه. 2. در پاسخ به سوال اول باید بگویم که از همان آغاز موضوع کرونا در کشور یعنی هفته های اول اسفند 99 ما در معاونت آموزشی دانشگاه امام صادق علیه السلام با کمک و مساعدت همکاران محترم و اساتید دانشکده ها، مرکز زبان و پردیس خواهران روی تغییر ریل آموزش از حضوری به مجازی همفکری کردیم و از اولین هفته بعد تعطیلی کرونا یعنی تقریبا هفته دوم اسفندماه کلاسهای مجازی ما شروع شد. البته در ابتدا مشکلات زیادی داشتیم چون علیرغم تلاش و کوشش همکاران در سالهای قبلی و فراهم بودن امکانات و زیرساختهای اولیه ولی دانشگاه به خصوص اساتید و دانشجویان از نظر فنی و ذهنی آمادگی این تغییر رو نداشتند. اما به حمد الهی با طراحی اقداماتی سرعت رشد و پیشرفت ما دو چندان شد. اولین کار ما برگزاری جلسات متعدد و بعضا چندین ساعته شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بصورت مجازی در همان هفته تعطیلات یعنی هفته اول اسفند بود که باعث شد نقشه راه و تصمیمات اصلی به موقع اتخاذ شوند و همدلی خوبی بین ستاد و صف ایجاد شود. مطلب دوم همکاری نزدیک و جهادی دو معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بود که باعث توسعه خوب زیرساختهای مرتبط شد. موضوع سوم آموزش سریع اساتید و دانشجویان در حد امکانات موجود آن زمان بود و الحق هر دو گروه نیز با وجود دشواری و مشکلات پای کار آمدند و تلاش و صبر اساتید و دانشجویان انگیزه ما را مضاعف کرد. در کنار این اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه تلاش کرد تا با پاسخگویی به موقع، شفافیت و انتقادپذیری از نظر ذهنی و روانی فضای تداوم کار را فراهم سازد. البته همه این موارد با حمایت ویژه ریاست دانشگاه و عزیزان شورای دانشگاه و هیات رئیسه توام بود. شاید بشود گفت مهمترین ویژگی این تجربه برخورد فعال با مساله کرونا و عدم تعطیلی کلاسها و حیات دانشگاه بود. بطوریکه الان در حدود 90 درصد کلاسهای ما در حال برگزاری است. 3. بخشی از نکات در سوال قبل ذکر شد اما بطورکلی میتوان اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه را در چهار دسته گسترش و توسعه زیر ساختها با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ، فرهنگ سازی و آموزش، اطلاع رسانی مسولانه از مشکلات و برنامه ها و در نهایت تسهیل فرآیندهای آموزشی تقسیم بندی کرد . البته مشکلات زیاد بود و هست و ما به تمام اهداف و برنامه های خود نرسیدیم ولی سرعت پیشرفت و رضایت نسبی اساتید و دانشجویان مطلوب و امیدبخش بود. امروز ما در حوزه آموزش مجازی هم کلاسهای آن لاین و برخط داریم هم کنار آنها اساتید و دانشجویان از شکل آفلاین و تحقیق و ارائه تکالیف درسی و کلاسی بهره می برند و بجز تعداد محدودی از کلاسها که عمدتا مربوط به دروس عملی است بقیه کلاسها دائر است. ضمن اینکه اولویت اول ما راه اندازی کلاسها بود و اینک روی اولویت دوم یعنی افزایش کیفیت کلاسها متمرکز هستیم و انشاالله با بهبود کیفیت کلاسها روی اولویت بعدی یعنی ارتقای سطح پژوهش و تربیتی در کنار آموزرش مجازی نیز برنامه داریم. 4. حضور و غیاب دانشجو در دانشگاه امام صادق علیه السلام با اساتید است و هر استاد مسئولیت این امر را برعهده دارد. در این خصوص تغییری رخ نداده ضمن اینکه سامانه آموزشی ما برخی تسهیلات را در این خصوص دارد که اساتید استفاده میکنند ولی در هر صورت استاد خود متولی حضور و غیاب است. ما هم در ستاد از طریق دانشکده ها و همچنین برخی ابزار نظارتی ستاد نظارت کلان را برعهده داریم.
5. امیدواریم که با عنایت الهی و ادعیه حضرت ولی عصر ارواحناه له الفدا و به برکت این ایام و دعای مومنین و مردم عزیز و همچنین تلاش کادر پزشکی و درمانی و خدماتی کشور ، که همین جا از فرصت استفاده کنم و عرض خدا قوتی به این عزیزان داشته باشم، این ویروس منحوس هرچه زودتر از کشور ما و کل جهان رخت بربندد و مشکلات برگزاری حضوری کلاسها مرتفع گردد. لیکن اگر این شرایط تداوم داشته باشد ما طبق دستورالعملی که تدوین کرده ایم اگر شرایط کشور و ستاد کرونا و وزارت علوم اجازه برگزاری آزمون حضوری را دادند، آزمونها حضوری خواهد بود در غیر اینصورت آزمونها در زمان مقرر شده و طبق اصلاحی که در تقویم آموزشی داشتیم بصورت مجازی و غیرحضوری برگزار میشود. در این خصوص تجربه دانشگاههای معتبر داخلی و خارجی دیده شده و چندین روش مطمئن و قابل اعتنا به اساتید معرفی شده است. ضمن اینکه از اساتید خواستیم با خلاقیت و نوآوری خود نسبت به اعلام روش ارزشیابی یشنهادی خود نیز اقدام کنند. البته ارزیابی های مستمر و در کل ترم نیز از شرایط الزامی دیگر ما است. از نظر فنی و تخصصی هم زیرساختهای لازم فراهم شده است. 6. آموزش از راه دور در شرایط بحران برای ما یک تجربه جدید و خوبی بود که هم باعث ایجاد فرصت برای رشد شد، هم توانمندیها و ضعفهای ما را در یک عرصه مجازی نشان داد و ما را به فکر و اراده برای تقویت و اصلاح وادار کرد و به نظر من یک کار جهادی به تمام معنا بود. جهادی که جهادگرانش اساتید و دانشجویان و همکاران محترم من در ستادها و دانشکده های دانشگاه و مرکز زبان و پردیس خواهران بودند. بدون تردید امروز دانشگاه امام صادق علیه السلام در عرصه آموزش مجازی در زمره دانشگاههای تراز بالا است و در کنار مشکلات موجود، حرفها و تجارب زیادی برای انتقال به سایر مراکز دارد. البته این نوع از آموزش در کنار نقاط قوتی که دارد و بعضا اشاره داشتم، نقاط ضعف و محدودیتهایی نیز دارد. موضوع کمبود زیرساختهای آموزش مجازی در کل کشور، هزینه های اینترنت، عدم آشنایی اساتید، دانشجویان با فناوری آموزش مجازی، مشکلات خانواده دانشجویان، افت کیفیت برخی کلاسها و موضوع جدا شدن فرآیندهای آموزشی از فرآیندهای تربیتی و فرهنگی میتواند برخی از این محدودیتها باشد. البته ما تلاش زیادی در زمینه کاهش این محدودیتها داشتیم و همین جا باید اشاره کنم که دانشجویان ما با کمک و هدایت معاونت دانشجویی و فرهنگی و تشکلهای دانشجویی اقدامات مفید و اثرگذاری در حرکت جهادی و کمک به کنترل شیوع بیماری و همچنین مساعدت محرومان نیز داشتند که خود تجربه قابل مطالعه و قبال توجهی است. 7. از زحمات و تلاش شما و هماران محترم در انعکاس اخبار دانشکاهها تشکر داشته و آرزوی تویق بیشتر را برایتان مسئلت میکنم.
انتهای پیام/