دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1399 - 10:00
پس از 45 سال؛

مردم و شخصیت‌های بانفوذ ویتنام هنوز به آمریکا بی‌اعتمادند/جنایت‌های فراموش‌ناشدنی یانکی‌ها علیه ویت‌کنگ‌ها

پس از گذشت 45 سال از پایان جنگ ویتنام، مردم و شخصیت‌های بانفوذ این کشور به وعده‌های آمریکا اعتماد ندارند چرا که خوب به یاد دارند که یانکی‌ها در مدت حضور اشغالگرانه خود از هیچ جنایتی علیه مردم فروگذار نکردند.
کد خبر : 487298
20181117_BKP512.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دولت آمریکا مدت‌هاست به اختلاف‌افکنی و دخالت در امور داخلی کشورهای جنوب شرقی آسیا مشغول است و دامنه اختلاف‌افکنی‌ها را به آب‌های مشترک منطقه چین جنوبی کشانده و تلاش می‌کند نظر ویتنام را در این بازی منطقه‌‌ای به خود جلب کند.


تلاش دولت آمریکا این است که در بحران سیاسی و نظامی منطقه‌ای تسلیحات پیشرفته‌ای در اختیار ویتنام قرار دهد. در این راستا مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود کشورش برای محافظت از سواحل ویتنام در برابر تحرکات نظامی چین کشتی‌های جنگنده بیشتری تجهیز  می‌کند. ​​​​​​


بیشتر بخوانید:


پشت پرده عملیات پرچم دروغین آمریکا برای حمله به ویتنام+ ویدئو


هفته گذشته مراسمی در «هوشی مینه» (نام جدید سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی) به مناسبت سالگرد پایان جنگ با آمریکا که به شکست طرف مهاجم ختم شده بود، با حضور مقامات این کشور ازجمله رئیس مجلس ملی برگزار شد. دبیر کمیته منطقه‌ای حزب حاکم ویتنام در نطقی که به‌طور مستقیم از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: پیروزی بزرگ بهار ۱۹۷۵ موفقیتی درخشان علیه آمریکا و چشم‌اندازی برای سعادت ملی ویتنام است.


ویتنام


قیام مردم ویتنام علیه آمریکا


ویتنامی‌ها آزادسازی سایگون را «جشن اتحاد» و «روز پیروزی» می‌نامند که به معنای پایان رسمی جنگ ویتنام و شکست آمریکاست. علاوه بر این، رسانه‌های ویتنام در هفته اخیر ادبیات ضد آمریکایی را فراموش نکرده و تلاش کرده‌اند دوران تلخ دشمنی و تجاوزات آمریکا را فراموش نکنند.


آمریکای مدعی توسعه حقوق بشر در ویتنام، برای دهه‌ها از فروش سلاح به این کشور خودداری کرده بود؛ اما رقابت با دشمنی همچون چین موجب شد مقامات این کشور از زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، دشمنی دیرینه با ویتنام را به‌طور موقت فراموش کنند تا  بتوانند مانع از گرایش ویتنام به سمت چین و روسیه شوند.


هشدار کمونیست‌ها درباره رابطه با آمریکا


آمریکا برای جلب نظر مردم ویتنام راه همواری در پیش ندارد، چه اینکه برخی از رهبران قدیمی حزب کمونیست درباره روابط با آمریکا ابراز تردید کرده و آن را زمینه‌ساز برهم خوردن استقلال حاکمیت در نظام تک حزبی ویتنام دانستند. علاوه بر این پکن نیز مخالف روابط میان ویتنام و دولت آمریکاست، رابطه‌ای که می‌تواند برای پکن و مسکو خسارت تلقی شود. 


دولت آمریکا سال‌هاست تلاش می‌کند فراموش کردن دشمنی‌های گذشته را به مردم ویتنام القا کند و در راستای توسعه روابط دوستانه با یکی از تأثیرگذارترین همسایگان چین گام بردارد. 



برخی اسناد موزه جنگ ویتنام نشان می‌دهد تعداد بمب‌هایی که آمریکا بر سر مردم این کشور ریخت، از تعداد کل بمب‌هایی که متحدین و متفقین در جنگ جهانی دوم علیه هم استفاده کرده بودند، بیشتر بود.



فضای حاکم بر جشن ‌سالگرد شکست آمریکا که با اظهارات ضدآمریکایی برخی مقامات دولت و مجلس ویتنام همراه شد، نشان داد گرچه شاید نسل جوان ویتنام از گسترش روابط کشورشان با آمریکا استقبال کنند، اما هنوز هستند افراد و شخصیت‌های بانفوذی که به وعده‌های آمریکا اعتماد ندارند. آن‌ها خوب به یاد دارند که آمریکا در مدت حضور اشغالگرانه خود در ویتنام از هیچ جنایتی علیه مردم این کشور فروگذار نکرده بود.


مردم ویتنام فراموش نکرده‌اند در جریان این جنگ ارتش آمریکا از انواع سلاح‌های شیمیایی علیه مقاومت مردم ویتنام استفاده کرد، به‌گونه‌ای که همچنان بعد از گذشت ۴۵ سال شاهد تولد نوزادان با عارضه‌های مادرزادی ناشی از این سلاح‌ها به مدت سه نسل هستیم و ارتش ویتنام در حال خنثی کردن مین‌های کارگذاشته شده به‌وسیله آمریکایی‌ها در مزارع و شالیزارهای این کشور است.


ویتنام


نظامیان آمریکا شکست خورده از تقابل با مردم ویتنام


 در این جنگ، آمریکا ۱۳ میلیون تن بمب بر سر مردم ویتنام فرو ریخت. دخالت نظامی آمریکا در ویتنام، به آوارگی میلیون‌ها ویتنامی منجر شد.


آوارگی مردم در جنگل‌ها و تونل‌ها 


حجم وحشی‌گری‌های ارتش آمریکا به حدی بود که بخش زیادی از مردم ویتنام ناگزیر بودند هزاران کیلومتر دور از محل‌های سکونت خود، در جنگل‌ها آواره شوند یا تونلی زیر زمین بِکنند و زندگی کنند و حتی مدارس و بیمارستان‌هایشان را نیز به تونل‌ها منتقل کنند. آمریکایی‌ها زیر زمین نیز آن‌ها را راحت نمی‌گذاشتند و با انداختن بمب‌هایی که اکسیژن هوا را می‌بلعید، مردم را در تونل‌هایشان قتل‌عام می‌کردند.


درنهایت، مقاومت ۲۰ ساله مردم ویتنام، آمریکا را به عقب‌نشینی از این کشور مجبور کرد و به این ترتیب شکست تاریخی برای آمریکا ثبت شد.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته