دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1399 - 09:05
*محمدمهدی عباسی

ایران و کارنامه‌ای قابل قبول؛ آمریکا و زیرساخت‌هایی که فرسوده شده‌اند!

ایران تحریم است، ولی با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، توانسته‌ زیرساخت‌های قابل قبولی ایجاد کند که تهران را همانند بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا جلوه دهد.
کد خبر : 486635
3422467.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: جک استراو، یکی از نخست‌وزیران اسبق انگلستان زمانی که چندین سال قبل به تهران آمد، مطلب بسیار جالبی بیان کرده و گفته بود: وقتی به همراه هیئت پارلمانی انگلیس از فرودگاه (امام) خمینی به سمت هتلمان در مرکز شهر تهران در حال حرکت بودیم، از حجم زیرساخت‌هایی که در 9 سالی که به ایران نرفتم ساخته شده بود، جا خوردم. هنوز اتوبان‌های جدید و خطوط جدید مترو در دست ساخت است. تهران بی‌توجه به تحریم‌ها بیش از آنکه شبیه مثلاً بمبئی یا قاهره باشد، به مادرید یا آتن شباهت دارد.


بیشتر بخوانید:


ادعای هژمونی آمریکا در مقابله با «کرونا» شکست خورده است


آری! این سخن مقامی داخلی و ایرانی نیست. این سخن را یکی از نخست‌وزیران ادوار گذشته‌ انگلستان به زبان آورده است. البته شاید گلایه‌ها و مشکلاتی کوچک از برخی زیرساخت‌های پایتخت فوری ذهن ما را به تکذیب چنین ادعاهایی وادار کند؛ اما نکته کلیدی همان بود که جک استراو بر آن تأکید کرد. تهران و ایران تحریم هستند و با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، توانسته‌اند چنین زیرساخت‌هایی ایجاد کنند که تهران همانند بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه‌یافته دنیا جلوه کند!


برج میلاد


برج میلاد تهران


به گواه بسیاری از مشاهدات، اغراق نیست اگر بگوییم در زیرساخت‌هایی مانند متروی تمیز، باکیفیت و ارزان‌قیمت؛ تهران از شهرهایی همچون پاریس، نیویورک و ... رتبه مناسب‌تری دارد. تجربه اخیر مبارزه با ویروس کرونا نیز به جهانیان نشان داد ایران در حوزه زیرساخت‌های درمانی همچون بیمارستان‌ها وضعیت نسبتاً مناسب‌تر و کارنامه‌ای موفق‌تر از بسیاری از کشورهای شاخص دنیا در اختیار دارد. موضوعی که در هفته‌های گذشته بسیاری از مقامات بین‌المللی نیز بر آن تأکید کردند و به تحسین ایران پرداختند.


یکی از شاخص‌ترین این اظهارنظرها مصاحبه نماینده سازمان بهداشت جهانی با شبکه CBC کانادا بود که گفت: ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت منطقه است. از امکانات PHC ایران شگفت‌زده شدیم!



ایران در حوزه زیرساخت‌های درمانی همچون بیمارستان‌ها وضعیت نسبتاً مناسب‌تر و کارنامه‌ای موفق‌تر از بسیاری از کشورهای شاخص دنیا در اختیار دارد.



در سوی دیگر ماجرا ایالات متحده آمریکا قرار دارد. کشوری که در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها؛ بِوِرلی هیلز، منهتن، امپایر استیت، سنترال پارک، تایمز اسکوئر و سایر زرق‌وبرق‌ها و توسعه‌یافتگی‌هایش را مشاهده کرده‌ایم، ولی کمتر با مشکلات زیرساختی آن آشنا شده‌ایم. کشوری که شاید پیش از همه به سراغ ایجاد بسیاری از زیرساخت‌ها همچون فرودگاه، مترو، اتوبان، سد و جاده رفت، اما حالا در این حوزه از بسیاری از رقبایش در جریان رقابت عقب مانده است.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا چند سال قبل پس از بازگشت از سفر چین در اظهارنظری به تحسین فرودگاه‌های این کشور پرداخت و اعتراف کرد که فرودگاه‌های آن‌ها بسیار پیشرفته‌تر از فرودگاه‌های آمریکاست. وقتی به لیست 100 فرودگاه برتر جهان نیز نگاهی می‌اندازیم و تغییرات آن را در سالیان گذشته بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که چگونه فرودگاه‌های آمریکا به دلیل فرسودگی یکی پس از دیگری جایگاه‌های بالای جدول را از دست داده‌اند و فرودگاه کشورهایی همچون چین، ژاپن و سنگاپور جایگاه‌های نخست را کسب کرده‌اند. 


فرودگاه پکن


فرودگاه پکن


در سایر حوزه‌های زیرساختی نیز وضع ایالات متحده تعریف چندانی ندارد و یکی پس از دیگری زیرساخت‌ها در حال فرسوده شدن هستند. انجمن مهندسان ارتش آمریکا در آماری اعلام کرد 4.6 تریلیون دلار بودجه برای تعمیر زیرساخت‌های فرسوده‌ ایالات متحده نیاز است؛ رقمی که بیش از تمام هزینه‌های سالانه‌ دولت پرخرج آمریکاست.


مشکلات سیستم آب‌رسانی ایالات متحده نشان می‌دهد روزانه 850 شاه‌لوله‌ آب در این کشور می‌ترکد و به‌طور کلی سالانه 2.1 تریلیون و روزانه 6 میلیارد گالن آب در آمریکا به دلیل زیرساخت‌های فرسوده به هدر می‌رود. پل‌های آمریکا نیز به‌شدت فرسوده شده‌اند. مطابق آمارها، متوسط عمر پل‌های آمریکا 43 سال است و چهار پل از 10 پل ایالات متحده 50 سال یا بیشتر عمر دارند. موضوعی که موجب شده است نزدیک به 10 درصد پل‌های این کشور، یعنی 56 هزار پل معیوب یا ناکارآمد باشند.


سیستم برق‌رسانی کهنه و معیوب آمریکا که برای زمان جنگهای جهانی است نیز موجب شده است تا از دست رفتن برق در شبکه برقی ایالات متحده نسبت به سال 1984 میلادی رشد 285 درصدی داشته باشد؛ موضوعی که فقط در سال 2017 میلادی باعث شد 36 میلیون آمریکایی تحت تأثیر قطعی برق قرار بگیرند.



پل‌های آمریکا نیز به‌شدت فرسوده شده‌اند. مطابق آمارها، متوسط عمر پل‌های آمریکا 43 سال است و چهار پل از 10 پل ایالات متحده 50 سال یا بیشتر عمر دارند.



در موضوع مبارزه با ویروس کرونا نیز ضعف زیرساخت‌های درمانی و پزشکی ایالات متحده به شکل فاجعه‌آمیزی خودنمایی کرد و بیش از 50 هزار آمریکایی با جان خود هزینه این ضعف و ناکارآمدی را پرداختند.


در پایان باید گفت اینها بخشی از واقعیت‌ این روزهای وضعیت زیرساخت‌های آمریکا بودند. واقعیت‌هایی تلخ که شاید سیاستمداران آمریکایی به پذیرفتن آنها تمایل نداشته باشند، زیرا در صورت قبول این واقعیت‌ها، ناخودآگاه پذیرفته‌اند آمریکا در جریان رقابت با سایر رقبایش همچون چین عقب مانده است و با کسری بودجه بالای حال حاضر خود باید هزاران میلیارد دلار را خرج بهبود این زیرساخت‌های فرسوده‌ کند.


ایران نیز با کارنامه قابل قبولی که با وجود تمام تحریم‌ها تاکنون داشته است، به‌خوبی می‌داند باید روند توسعه شهری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب را ادامه دهد تا به یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه تبدیل شود و در جریان رقابت، از ابرقدرت‌های آینده جهان عقب نماند!


* پژوهشگر امور آمریکا


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته