دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 11:21

تحلیلگر پیشین سیا: سیاست اوباما ممکن است یازدهم سپتامبر دیگری به بار آورد

«فرد فلیتز» تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) معتقد است روش سهل‌انگارانه آمریکا در قبال تروریسم ممکن است پیامدهای جدی به بار آورد، درست مانند بی‌کفایتی مقام‌های آمریکا در سال 2001 میلادی که به القاعده اجازه داد به اقدام تروریستی یازدهم سپتامبر دست بزند.
کد خبر : 48536

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، فلیتز که اکنون معاون رئیس بخش سیاست و برنامه‌ها در مرکز سیاست‌های امنیتی آمریکاست، به فاکس‌نیوز گفت در وهله اول راهبرد کاخ سفید در سوریه و عراق را نباید «سیاست» خواند زیرا اینکه سخت است بتوان کاری برای کشورهایی که از هرج و مرج بی‌پایان رنج می‌برند، انجام داد. به نظر می‌رسد اوباما یک آشفتگی برای رئیس‌جمهوری بعدی به جای خواهد گذاشت.


وی افزود: دولت اوباما طی دو سال گذشته دو بار در سیاست خود نسبت به بحران سوریه و تهدید تروریستی داعش چرخش‌های عمده‌ای داد. با این همه، هر دو بار چیزی بیش از یک تلاش برای بازیابی اعتبار تحقیر‌شده دولت آمریکا رخ نداد. در هر دو بار، جامعه جهانی این تلاش‌ها را نشانه‌هایی از ضعف آمریکا و بی‌تصمیمی آن در نظر گرفت.


به گفته او، نخستین «چرخش» در سیاست خارجی ایالات متحده دهم سپتامبر 2014 در سخنرانی اوباما پس از یک سری اعدام در انظار عمومی داعش رخ داد. اوباما آمادگی خود را برای پیروزی کامل بر تروریست‌ها با حملات هوایی در سوریه و عراق همراه با یک طرح آموزش و تجهیز شورشیان «میانه‌رو» و بهبود پشتیبانی از ارتش عراق اعلام کرد.


فلیتز گفت: شکست تغییر سیاست سپتامبر 2014 بلافاصله پس از آغاز آشکار شد. حملات هوایی نتوانست خونریزی داعش در سرزمین سوریه را متوقف کند. خرداد پارسال داعش شهر رمادی در عراق را گرفت در حالی که نسبت آنها به نیروهای ارتش عراق یک به 10 بود. ارتش عراق و کردها برای دریافت سلاح بیشتر جار و جنجال به پا کردند اما دولت اوباما دست‌بسته نشسته بود.


تحلیلگر پیشین سیا ادامه داد: همین پاییز نور بر نشانه بعدی سقوط سیاست اوباما افکنده شد آن هم زمانی که برنامه آموزش و تجهیز 500 میلیون دلاری شکست خورد و روسیه حملات هوایی خود در سوریه را به همراه گسترش حضور ایران در این کشور آغاز کرد. رئیس‌جمهوری روسیه را مسخره کردند و پرزیدنت اوباما فرستادن نیروهای روسی به سوریه را نادیده گرفت. توافق درباره به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین روسیه، سوریه، عراق و ایران امضا شد. حتی نمایندگان مجلس عراق روسیه را به انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش در کشور خود فراخواندند.


به گفته او، این در حالی بود که خلبانان مستقر به همراه تفنگداران دریایی ایالات متحده aircrafthave از ماه اوت 2014 (مرداد 1393) تاکنون بیش از 6800 پرواز با جت جنگنده به عراق و سوریه داشتند.


تحلیلگر پیشین سیا ادامه داد: پاسخ دولت اوباما به این اتفاق شکست دیگری در تغییر سیاست خارجی آمریکاست که می‌تواند حتی پیامدهای بدتری نسبت به نخستین چرخش داشته باشد. بدون هیچ راهبرد روشن، اوباما کمتر از 50 نیرو از گروه نخبگان را به کمک شورشیان سوریه فرستاد. سپس معلوم شد نیروهای نظامی آمریکا به یک گروه از کردها مشاوره داده‌اند که به جای جنگ با داعش در پی منافع خود در سوریه‌اند. افزود بر این، ترکیه نارضایتی خود را از حمایت ایالات متحده از نیروهای کرد نشان داد.


فلیتز توضیح داد متحدان آمریکا درک کنند «سیاست» اوباما فقط راهی برای از حرکت بازداشتن گذر زمان تا به پایان رسیدن دوره ریاست‌جمهوری اوست. سپس او قادر خواهد بود بگوید دست‌کم برای انجام کاری در چنین شرایطی «سعی خود را کرده است». به این دلیل است که پویایی‌های قدرت در حال ایجاد تغییر در منطقه است.


این تحلیلگر افزود: روسیه در حال پر کردن خلاء قدرت در منطقه و ساخت یک اتحاد جدید با عراق، ایران و سوریه است. روسیه روابط خود را با مصر و اسراییل نیز بهبود داده است.


تحلیلگر پیشین سیا تاکید کرد سیاست رئیس‌جمهوری برای دست کشیدن از مقاومت برای مبارزه با تروریسم ممکن است پیامدهای خطرناک داشته باشد و به یک سناریو یازدهم سپتامبر دیگر منجر شود.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب