3 هدف هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی البرز در پساکرونا/ پای کرونا به پایاننامهها باز شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ شیوهنامه «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی ویروس کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پساکرونا» با اهداف بررسی شاخصهای حکمرانی صالح و مؤثر در جهان جدید، آیندهپژوهی درباره حکمرانی صالح در جهان جدید، بررسی شاخصهای جدید قدرت و اقتدار در جهان جدید، شناخت محیط اقدام دولت - ملتها در سطوح منطقهای، بینالمللی و جهانی، شناخت محیط ملی و شاخصهای سیاستگذاری مطلوب در حوزههای مختلف، بررسی فرصتها و نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران در جهان جدید در سطوح مختلف و ... از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به هیئتهای اندیشهورز این دانشگاه ابلاغ شد.
این شیوهنامه شامل موضوعاتی از جمله حوزههای موضوعی پیشنهادی در سطوح کلان، میانه و خرد، شیوه اندیشهورزی و ... است.
براساس این شیوهنامه، تمام اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب انجام موظفی پژوهشی، اندیشهها، پژوهشها، ایدهها، افکار و پیشنهادهای خود را در هر قالبی که مدنظر آنهاست، باید در دو مرحله گفتوگوهای علمی و کار پژوهشی و کرسیهای نظریهپردازی مطرح کنند.
خبرنگار آنا برای بررسی جزئیات فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هیئت اندیشهورز گپ و گفتی را با منیره سیدمظهری رئیس هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی میآید:
آنا: ابتدا درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه هیئت اندیشهورز توضیح دهید؟
سیدمظهری: شیوهنامه اندیشهورزی درباره جهان پساکرونا با هدف حضور فعال، مفید و مؤثر استادان و صاحبنظران این دانشگاه در عرصه مواجهه با چالشهای دوران کرونایی و پساکرونایی، پیامدها و راهکارهای برونرفت از این بحران تدوین و از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شد.
نتایج جلسات مشورتی هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی البرز چه بود؟
پس از ابلاغ، هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز برای تحقق اهداف مندرج در شیوهنامه جلسات خود را بهصورت غیرحضوری از طریق فضای مجازی تشکیل داد تا با هماندیشی درباره مفاد این شیوهنامه، رسالت و نقش اصلی خود را در این برهه از زمان ایفا کند.
سناریویی که هیئت اندیشهورز برای خود ترسیم کرد، سه اقدام را دربرمیگرفت: گام نخست اقدام برای شناسایی استادان متخصص و صاحبنظر درباره هریک از محورهای مطالعاتی و تحقیقاتی این شیوهنامه و معرفی این افراد به دفتر مطالعات سازمان مرکزی دانشگاه برای عضویت در هستههای تخصصی تشکیل شده در این دفتر بود.
گام دوم امکانسنجی برای تشکیل یک کارگروه علمی - تخصصی مستقل در استان البرز با توجه به برخورداری بسیار مناسب دانشگاه از سرمایههای فکری و ذخایر علمی در اغلب رشتههای دانشگاهی و در نهایت گام سوم اقدام برای تعیین اولویتهای موضوعی متناسب با اهداف کارگروه تخصصی برای پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی بود.
این سناریو در چند جلسه متوالی میان اعضای هیئت اندیشهورز و دیگر استادان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به مشارکت گذاشته شد تا بتوان با یک خرد جمعی به نتایج درست و منطقی دست یافت.
آنا: جلسات مشورتی هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز چه نتایجی به همراه داشت؟
سیدمظهری: هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز پس از بحث و تبادلنظر در یک فراخوان و دعوت از استادان و محققان در یک بازه زمانی بسیار کوتاه توانست در گام نخست پژوهشگران و صاحبنظران حوزههای مختلف علمی در دانشگاه ازجمله حوزههای مطالعاتی فقه، فلسفه، ادبیات، علوم قرآن، هنر، روانشناسی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مشاوره و ... را شناسایی و به سازمان مرکزی معرفی کند.
در گام دوم نیز برای تشکیل هسته یا کارگروه علمی ـ تخصصی اعضای هیئت اندیشهورز به این نتیجه رسیدند که آنچه در وضعیت موجود ضروری بوده و متأسفانه در شرایط کنونی خلأ توجه به آن بیش از هر چیز احساس میشود، کنشگری عالمان و اندیشمندان علوم دینی و اسلامی و میزان اندیشهورزی در قبال کرونا بهعنوان یک پدیده جدید اجتماعی و چگونگی مواجهه عالمانه با آن است.
لزوم حرکت نخبگان و استادان دانشگاهی به سمت مسئلهمحوری
ویروس کرونا طی مدت کوتاه به غیر از اینکه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و ... جامعه را با تغییر شدید مواجه کرده، در بُعد دینی نیز مراسم مذهبی را به تعطیلی کشانده که بدون تردید این تصمیمها متأثر از عقلانیت نهفته در اجتهاد شیعی بوده که با توجه به واقعیتهای جاری زندگی و با عطف نظر به عناصر زمان و مکان اتخاذ شده است.
با توجه به اینکه آنچه رسالت علوم انسانی و اسلامی است توصیف مسئلهها با توجه به شرایط و اقتضائات جدید و تحلیل مسئله پیشبینی، آیندهپژوهی و راهکارپژوهی است؛ بنابراین تصمیم بر این شد که یک کارگروه تخصصی مستقل با عنوان «کرونا و دین» در استان البرز شکل بگیرد تا هم محققانی که در حوزه و دانشگاههای استان در مطالعات درون دینی تخصص دارند و هم صاحبنظرانی که در حوزه و دانشگاه ورود عالمانه به پژوهشهای برون دینی دارند، بتوانند با عضویت و مشارکت در این کارگاه تخصصی اندیشهها، تحقیقات و مطالعات خود را ارائه و به اشتراک بگذارند.
در فاز سوم اقدامات نیز مقرر شد عنوانهای تحقیقاتی درباره موضوع کارگروه (دین و کرونا) برای رسالهها و پایاننامههای مقاطع تحصیلات تکمیلی احصا و در اختیار دانشکدههای علوم اسلامی و انسانی قرار گیرد و استادان نیز دانشجویان را به تحقیق در این موضوعات ترغیب کنند.
آنا: ارزیابی شما از شیوهنامه «تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» چیست؟
سیدمظهری: این شیوهنامه در حقیقت پروتکل تولید دانش مواجهه با چالشهای حاصل از معضل جهانی کرونا و استخراج روشهای کاربست این دانش در جهان پساکرونا است که میتواند یک جهش بزرگ در نظام آموزش عالی کشور ایجاد کند و بهعنوان یکی از مصادیق تبدیل تهدید کرونا به فرصتی عالی و تجربیات به دانش نظاممند باشد و در نهایت دانش شفاهی را به دانش رسمی و مکتوب مبدل کند؛ چیزی که سالهاست خلأ آن را در نظام آموزشی خود احساس کرده و میکنیم، امیدواریم با همفکری و همیاری نخبگان، خردمندان و صاحبان علم و نظر بتوانیم قدمهای مؤثری برای پوشاندن جامه عینی و عملی به این پروتکل برداریم.
آنا: تولید دانش مواجهه با کرونا چه کمکی میتواند در دوران پساکرونا به ما کند؟
سیدمظهری: پرواضح است که تولید دانش، اصلیترین و مهمترین وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان بهعنوان قشری آگاه، نخبه، متخصص و کارشناس است که همه اقشار اجتماع و مردم از آنها انتظار دارند که بتوانند در تحولات اجتماعی، رفع معضلات کشور، پیشبینی بحرانها و یافتن راهکارهای برونرفت از آن نقشآفرینی داشته باشند.
نخبگان و استادان دانشگاهی در این شرایط خاص اگر مسئلهمحور عمل کنند از طریق حضور علمی در این کارگروههای تخصصی و هستههای علمی میتوانند به راهکارهای کنترل و کاهش آثار مخرب هر مسئلهای دست یابند و مواجهه با کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
دانشگاه سرمایههای فکری، خلاّق و نوآور را در زمینههای مختلف تحقیقاتی در اختیار دارد و میتواند با همفکری آنان برای رفع مسائل پیشرو تلاش کند.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/