دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1399 - 13:00
روایتی بر رویدادهای فرهنگی ۹۸/ 4

ادغام سه مؤسسه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در مراحل آخر

ادغام سه مؤسسه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد یکی از مهم‌ترین اقدامات این معاونت بود که از اویل تابستان گذشته شروع شد و قرار بود تا پایان سال نهایی شود اما اجرای مراحل پایانی آن به سال جدید موکول شد.
کد خبر : 478138
256487.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سال ۱۳۹۸ سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضاً شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود. حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو آغاز شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در قالب پرونده‌ای نیم‌نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری رخ داده در سال ۹۸ داشته که تا پایان تعطیلات هر روز یک شماره از رونمایی خواهد شد. پس هر روز حوالی ساعت ۱۳ منتظر گزارش‌های جذاب این پرونده باشید.





اواخر تیرماه سال 1398 بود که خبرهایی درباره ادغام سه مؤسسه زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به‌موازات ادغام مؤسسات سایر معاونت‌ها منتشر شد.


اصلاح ساختار اداری و کاهش هزینه‌های دولتی عمده‌ترین دلایلی بود که برای این اتفاق بزرگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان می‌شد. در همین راستا از تیرماه سال گذشته گام‌های جدی برای این کار برداشته شد اما بنا به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن‌ها شیوع ویروس کرونا بود؛ اقدام نهایی و عملی در پروژه‌ای را که قرار بود در سال گذشته به اتمام برسد به سال 1399 کشاند.


این اتفاق به معنی کوچک کردن و البته چابک‌سازی این معاونت و در کنار آن ادغام برخی از وظایف این مؤسسات در یکدیگر و ایجاد ساختاری تازه بود که در آن مدیران بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانستند رویه واحدی را در اعمال نظر و اجرای برنامه‌ها و اسناد بالادستی خود در دست بگیرند.


بنا بر اخبار منتشرشده با پیگیری و نظر شخص سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ادغام سه مؤسسه شبه‌دولتی این معاونت در دستور کار قرار گرفته است و با حضور شخص وزیر چندین جلسه نیز در این زمینه برگزار شد.


محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی درباره ادغام سه مؤسسه اعلام کرد که به‌زودی برنامه تدوین‌شده در این راستا به شورای معاونان وزارتخانه ارائه خواهد شد تا به تصویب برسد.


اما طبق آنچه به‌مرور در رسانه‌ها مطرح شد این بود که در این طرح سه مؤسسه خانه کتاب، نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان منحل و در یک مؤسسه جدید در پنج بخش ادغام خواهد شد. این مؤسسه تازه در چارت تازه دارای پنج معاونت با عناوین ادبیات، کتاب، نمایشگاه‌های کتاب، پشتیبانی و اداری خواهد بود. همچنین معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب مدیر این مؤسسه تازه به جمع‌بندی رسیده و فرد انتخاب‌شده در شمار هیچ کدام از مدیران فعلی این سه مؤسسه نخواهد بود.


شنیده‌ها حاکی است که مؤسسه موردنظر، به دلیل برخی مسائل حقوقی با محوریت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با نامی تازه تشکیل می‌شود و وظایف مؤسسه خانه کتاب و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در قالب معاونت‌هایی در آن ادغام خواهد شد.


مؤسسه تازه شامل بخش‌های معاونت ادبیات، معاونت نمایشگاه‌های کتاب، معاونت اداری مالی خواهد بود. این موضوع که بخش فعالیت‌های مرتبط با حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و تعیین مسیر این فعالیت از ساختار مؤسسه نمایشگاه‌ها خارج شود و در قالب بخشی تازه در ستاد معاونت فرهنگی پیگیری و اجرایی شود، نیز به‌عنوان یکی از مسائل در جلسات معاونت فرهنگی بررسی شده است.


پیگیری انحلال سه مؤسسه و ایجاد مؤسسه تازه که قرار بود تا پایان سال گذشته تکلیفش مشخص شود به زمانی پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موکول شد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب به نظر می‌رسد فعالیت‌ها برای به اتمام رساندن این کار در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد قرار گرفته است.


جوادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد در پیگیری این مسئله در گفتگویی که 26 اسفندماه منتشر شد اعلام کرد: کارهای مقدماتی و اولیه برای ساماندهی مؤسسات به مرحله نهایی رسیده است. این مقام مسئول در ادامه پیرامون اینکه چارت جدید به چه شکل خواهد بود،‌ عنوان نیز گفت: چارت هم قطعی شده و به‌زودی پس از ایام نوروز اطلاع‌رسانی می‌شود.


طبق آخرین اخبار ادغام مؤسسات تابعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به نتیجه رسیده و قرار است مدیر جدید و چارت نهایی اعلام به‌زودی اعلام شود.


انتهای پیام/4028/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته