قزلی: تاکنون بین 300 تا 400 نفر در دورههای آموزشی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شرکت کردهاند
مهدی قزلی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره برنامههای آموزشی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: «برنامههای آموزش داستاننویسی در بنیاد، مسیر خودش را با دورههای متمرکز در تهران و نیمه متمرکز در استانهای مختلف ادامه میدهد.»
وی افزود: «یکی از اقدامات صورت گرفته، تشکیل گروههای آموزشی در فضای مجازی با حضور استاد است که از بین شرکتکنندگان در این گروهها، افراد با استعدادتر انتخاب میشوند و امکان حضور در دورههای پیشرفته را پیدا میکنند. کتاب «قرار ساعت 22» نمونه آثار همین افراد برگزیده بود که زیر نظر داوود غفارزادگان به انتشار رسید.»
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره کلاسهای مجازی توضیح داد: «با توجه به اینکه بسیاری از دوستداران و علاقهمندان به شرکت در کلاسهای آموزشی بنیاد، اهل شهرها و شهرستانهای مختلف کشور هستند، کلاسهای مجازی این امکان را به آنها میدهد که در محضر اساتید، کسب تجربه و دانش بکنند.»
وی همچنین درباره دوره پیشرفته داستاننویسی در حال برگزاری گفت: «در حال حاضر یکی از دورههای پیشرفته بنیاد در حال برگزاری است که احمد دهقان مدرس آن است. این کارگاه هم به شکل حضوری و هم به شکل مجازی برای شاگردان شهرستانی در حال برگزاری است و امیدواریم که از بین این افراد، شاهد رشد و پرورش نویسندگان خوبی باشیم.»
قزلی در پاسخ به این سوال که تا کنون چه تعداد علاقهمند به نوشتن در دورههای آموزشی بنیاد حاضر شدند، اظهار داشت: «تا امروز بین 300 تا 400 نفر از یک جلسه تا دورههای مختلف، در دورههای بنیاد شرکت کردهاند. البته میزان حضور افراد به عواملی مانند استعداد، علاقه و عوض نشدن نگاه و برنامههای افراد بستگی دارد.»
وی درباره نوع آموزشها و رویکرد بنیاد در آموزش ادبجویان گفت: «آموزشهای ما از جنس علم نیستند؛ بلکه از جنس تمریناند. به عبارت دیگر کلاسهای آموزش داستاننویسی در بنیاد، بیشتر به شکل کارگاهی برگزار میشوند و همین رویه را در ادامه نیز ادامه خواهیم داد.»
مدیرعامل بنیاد همچنین درباره اساتیدی که در امر آموزش به کار گرفته میشوند، افزود: «ما تا کنون از اساتید مختلف و متعددی استفاده کردهایم اما در دورههای خاص و پیشرفته، به جز دوره آموزشیای که داوود غفارزادگان در بنیاد داشت، تا کنون یک دوره 10 روزه داشتهایم که طی آن محمدجواد جزینی با آلجلال (ادبجویان دوره آموزشی) کارگاه برگزار کرد.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر نیز دوره پیشرفته احمد دهقان در حال برگزاری است و در آینده نیز قصد داریم دوره آموزشی پیشرفته داستاننویسی را با مجید قیصری ادامه بدهیم.»
قزلی درپاسخ به این سوال که چرا بنیاد برای کودکان و نوجوانان برنامهای ندارد، اظهار داشت: «واقعیت این است که نمیتوان کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی، مقید به برنامهریزیها و حضور و دسترسی کرد. به همین خاطر باید از زمینهها و ظرفیتهای دیگری در این کار استفاده کرد.»
وی توضیح داد: «مثلا اگر آموزش و پرورش تمایل داشته باشد برای دانشآموزان دورههای داستاننویسی برگزار شود، بنیاد اعلام آمادگی میکند که نهایت همکاری را در برگزاری کلاسهای آموزشی داشته باشد. همچنین هر نهاد دیگری که محل حضور کودکان و نوجوانان است؛ مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.»
مدیرعامل بنیاد درباره انتشارات بنیاد و حمایت از انتشار ادبجویان گفت: «انتشار آثار به معنی اینکه بخواهیم رمان چاپ کنیم، در برنامههای ما نیست چرا که بنیاد بخشی از دولت به حساب میآید و ما قصد نداریم با نشر خصوصی وارد رقابت شویم.»
وی ادامه داد: «اما کتابهایی که نسبت به انتشار آنها احساس نیاز میکنیم و ناشران خصوصی هم از انتشار آنها استقبال نمیکنند، انتشار آنها از سوی بنیاد انجام میشود. به عنوان مثال مجموعه 10 جلدی «گام به گام تا نویسندگی حرفهای» چنین حالتی داشت و معمولا ناشران دنبال انتخاب منابع و ترجمه و انتشار چنین مجموعهای نیستند؛ به همین خاطر وظیفه حاکمیتی ما حکم میکرد که خودمان این مجموعه را منتشر کنیم.»
قزلی درباره جنبههای حمایتی اظهار داشت: «اما حمایت معنوی، در دستور کار ما قرار دارد؛ به طوری که از ناشران دیگر بخواهیم آثار مختلف را منتشر کند؛ کما اینکه برای انتشار کتاب «قرار ساعت 22» به ناشران مختلفی نامه زدیم که نشر نیستان اعلام آمادگی کرد و انتشار این کتاب را عهدهدار شد.»
وی تاکید کرد: «بنیاد نمیخواهد دلال انتشار آثار باشد ولی سعی میکنیم زمینههای لازم را برای انتشار آثار استعدادهای جوان فراهم آوریم. البته امیدواریم در آینده ناشران بیشتری نسبت به انتشار آثار پیشنهادی ما، ابراز تمایل و آمادگی کنند.»
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره آموزش در حوزه شعر نیز توضیح داد: «واقعیت این است که شعر، چندان حوزه آموزش پذیری نیست؛ در حالی که در داستان امکان در اختیار گذاشتن تجربهها بیشتر وجود دارد.»
وی ادامه داد: «ما در گذشته دورههای آموزشی شعر هم داشتهایم اما آن اتفاقی که منتظرش بودیم با این دورهها میسر نشد و ما فکر کردیم شاید باید به سمت فضاهایی برویم که افراد در آن شعرهاشان را به اشتراک بگذارند تا دیگران آنها را نقد کنند.»
قزلی گفت: «با این رویکرد، پایگاه تحت وبِ نقد شعر را ایجاد کردیم که این امکان را به شاعران داخل و حتی خارج از کشور میدهد که آثارشان را در این پایگاه قرار دهند و نقد دیگران را درباره سرودههای خود دریافت کنند.»
انتهای پیام/