دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1396 - 09:25

تاخیر در انتصاب هیات علمی جایزه جلال به خاطر تغییر وزیر فرهنگ/ قزلی: از برنامه عقب نیستیم

از آنجایی که حکم اعضای هیات علمی جایزه جلال آل‌احمد را باید وزیر فرهنگ صادر کند، این مرحله به هفته‌های آتی و استقرار وزیر جدید موکول می‌شود.
کد خبر : 202688

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، درباره مراحل برگزاری دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد توضیح داد: «بعد از انتشار فراخوان، آثار در حال ارسال به دبیرخانه است و مراحل مختلف پیش از آغاز داوری‌ها نیز در حال انجام است.»


وی اضافه کرد: «نکته‌ای که درباره فراخوان وجود دارد این است که ما امسال به انتشار فراخوان در رسانه‌ها بسنده نکردیم و علاوه‌بر آن، مراتب دعوت به مشارکت را با ارسال نامه به ناشرانی که سابقه انتشار آثار داستانی دارند، اطلاع دادیم.»



قزلی درباره میزان استقبال ناشران از فراخوان و ارسال آثار گفت: «خوشبختانه می‌توان تاثیر این اقدام را در میزان ارسال آثار دید؛ آنچنانکه تا کنون، بیش از 70 درصد ناشران فعال در حوزه داستان به دبیرخانه جایزه، کتاب ارسال کرده‌اند. البته مطابق با فراخوان، فرصت ارسال آثار ادامه دارد.»


وی درباره تعیین اعضای هیات علمی و دبیر نیز توضیح داد: «مطابق با آیین‌نامه جایزه جلال، معاونت فرهنگی باید اعضای هیات علمی را به رئیس هیات امنا که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، معرفی کند تا برای آن‌ها حکم صادر شود. در مرحله بعدی یک نفر از میان این هیات، به عنوان دبیر انتخاب می‌شود و تشکیل گروه‌های داوری در چهار گروه رمان، داستان‌کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری آغاز خواهد شد.»


مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره زمان‌بندی انجام این مراحل در مقایسه با سال قبل گفت: «مراسم اختتامیه در آذرماه برگزار می‌شود و هنوز برای انجام مراحل، فرصت باقی است. اما اینکه چرا سال گذشته در این روزها، هیات علمی و دبیر مشخص شده بودند و امسال هنوز این اتفاق نیفتاده، به دلیل تغییر و تحولات در دولت است.»


وی ادامه داد: «با توجه به آیین‌نامه و الزام صدور حکم از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید چند هفته‌ای را تا استقرار وزیر جدید در وزارت‌خانه صبر کنیم. اما همانطور که گفتم با وجود این وقفه، از برنامه‌های اجرایی جایزه، عقب نیستیم و نخواهیم افتاد.»


لازم به اشاره است که فراخوان دهمین دوره جایزه ادبی جلال ‌آل‌احمد، یکشنبه 8 مردادماه از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد. جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه‌ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.


مطابق با فراخوان، فقط کتاب‌هایی که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده باشند، کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از چهار گروه بالا قرار گیرند، امکان حضور در بخش رقابت و داوری جایزه جلال را خواهند داشت.


دبیرخانه دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد در نشانی تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه اعرابی (پنجم)، پلاک ۶، بنیاد شعر و ادبیات داستانی با کدپستی ۱۵۸۵۶۳۴۹۷۱ آماده دریافت آثار است. این دبیرخانه همچنین با تلفن ۸۸۳۱۸۶۴۶-۰۲۱ داخلی ۳۰۳ پاسخگوی سئوالات نویسندگان و ناشران خواهد بود. دارندگان آثار می‌توانند اطلاعات مربوط به دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد را با مراجعه به پایگاه اینترنتی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به دست آورند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته