کنشگری فعال ایران در عرصه بینالملل به حضور مؤثر شبکههای برونمرزی منوط است
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، «معصومه مرادجانی» با تأکید بر اثرگذاری بر افکار عمومی و کاربرد شبکههای اجتماعی، حضور گسترده شبکههای برونمرزی کشورمان نظیر «هیسپان تی وی» در این فضا را عاملی مؤثر در پیشبرد اهداف این شبکهها دانست و گفت: بخشی از ظرفیت نیروی انسانی شبکههای برونمرزی باید به تولید محتوای مؤثر و انتشار آن در شبکههای پرمخاطب اجتماعی تخصیص داده شود تا این شبکهها بتوانند به چشمانداز خود که تبدیلشدن ایران به کنشگر فعال عرصه بینالمللی است، دست یابند.
بیشتر بخوانید:
راهکارهای معاونت برونمرزی صداوسیما برای مستقل شدن از یوتیوب
مرادجانی درباره حقایقی که توئیتهای ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا با موضوع ایران آشکار میکند، گفت: رئیسجمهور آمریکا یکی از معدود افرادی است که اعتقاد راسخی به «توئیپلماسی» دارد و بارها از توئیت برای پیشبرد سیاست خارجی استفاده میکند. پس از اشاعه موج ناکارآمدی دولت ترامپ در ایالاتمتحده و جهان، دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه، ترور خارج از عرف حقوق بینالملل قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بهتبع آن پاسخ موشکی ایران و آشکار شدن ابعاد شکست سهمگین در پایگاه عین الاسد برای مقامات کاخ سفید و واشنگتن، دونالد ترامپ با بهرهگیری از توئیتر فضای ضددولتی در ایالاتمتحده را تغییر داد.
دیپلماسی آمریکا بر رویکرد شرقشناختی بنا نهاده شده است
این کارشناس امور رسانه حوزه بینالملل در زمینه منافع آمریکا و غرب تصریح کرد: واشنگتن و به طور اخص دستگاه دیپلماسی آمریکا بر رویکرد شرقشناسی و متمایزانگاری آمریکایی بنا نهاده شده است. به بیان ساده در این نگرش دیگر دولت-ملتها باید بپذیرند که ایالاتمتحده الگویی الهامبخش است و بقیه کشورها دیگرانی ضعیف محسوب میشوند که لازم است مسیر توسعه غربی با محوریت آمریکا را بپیمایند. مقامات آمریکا همواره تأکید میکنند که باید ارزشهای آمریکایی در جهان نهادینه شود تا بتواند منافع حداکثری خود را بهویژه در زمینه اقتصادی حفظ کنند. این نگاه، هوشیاری کشورهای مختلف را میطلبد که با تأکید بر چندجانبه نگری و وابستگی متقابل کشورها به همدیگر و به دور از یکجانبهگرایی آمریکایی روابط خود را با جهان تنظیم و بر مبنای مصالح خود و ملتهایشان عمل کنند.
این کارشناس روابط بینالملل درباره اقدامات روشنگرانه شبکههای برونمرزی درباره موضع حقیقی مردم ایران در برابر غرب و آمریکا گفت: در حال حاضر شبکههای برونمرزی ایران ترجیح میدهند نظر کارشناسان خارجی را برای تبیین مواضع ایران و بعضاً رویدادهای داخل کشور منتشر کنند که به نظر باید دقت بیشتری در انتخاب این افراد انجام شود. بسیاری از این افراد شناخت دقیقی از ایران، سیاستها و مواضع ایران ندارند و عموماً کارشناس امور ایران نیستند، به همین دلیل این موضوع ضرورت دارد که امور مربوط به ایران به ظرافت مطرح و پاسخ کارشناسان بهدقت بررسی آسیب شناسانه شود.
وی افزود: برای انتقال درست پیام، باید سبک خبری، نوع انتقال پیام، در نظر گرفتن مخاطب و ذهنیت او نسبت به ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و... مد نظر قرار داده شود. به عنوان نمونه، زمانی که ما تروریسم، اقدامات تروریستی و تروریسم دولتی را محکوم میکنیم، هم زمان رسانههای جریان هژمون هم در حال خبرپراکنی در محکومیت تروریسم هستند؛ اما تعبیر ایران از تروریسم با مصادیق و ذهنیت یک مخاطب جهان اول و حتی مخاطب کشورهای در حال توسعه و توسعهنیافته از این اصطلاح کاملاً متفاوت است. در این زمینه ارتقای سواد گفتمانی و سواد رسانهای مخاطبان در زمینه امور چالشی بسیار حائز اهمیت است و در این جنگ رسانهای، این وظیفه مهم و خطیر نیز به ناچار بر دوش رسانههای برونمرزی نهاده شده است که البته راهکار عملیاتی برای آن وجود دارد.
مرادجانی درباره امکاناتی که شبکههای برونمرزی نیاز دارند تا بتوانند به عنوان رسانه جمهوری اسلامی تحلیل درستی از اتفاقات ارائه دهند و زبان گویای ایران باشند، گفت: عوامل درونسازمانی و برونسازمانی بسیاری وجود دارد که بر عملکرد رسانههای برونمرزی دخیل هستند. بافت قدرت سیاسی کشورهای موافق، مستقل و مخالف با ایران، اپوزیسیون برونمرزی جمهوری اسلامی، روابط سیاسی کشورها با ایران، سازمانهای غیردولتی مؤثر (NGO)، بستر اینترنت و کنترل و مدیریت آن به وسیله دولتهای غربی بهویژه آمریکا، رقابت شدید میان رسانههای آلترناتیو، نفوذ صهیونیسم و رسانههای آن، وضعیت سندیکاها و گروههای حرفهای هر کشور و همچنین خوانش آنها از رویدادها و در سطحی کلانتر سازمانهای بینالمللی و رویکرد آنها نسبت به ایران از مهمترین عوامل برونسازمانی هستند که عملکرد شبکههای برونمرزی ایران به شدت متأثر از آنهاست.
وی با تأکید بر اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص برای شبکههای برونمرزی ایران گفت: یکی از چالشهای جدی رسانههای برونمرزی، تربیت نیروی انسانی توانمند است که بتواند مواضع جمهوری اسلامی را به نحو احسن روایت کند و مرتفع نکردن آن بیشتر به دلیل هزینه نکردن معاونت برونمرزی برای تربیت نیروی متعهد و متخصص است که بخشی از آن در مشکلات مالی معاونت برونمرزی ریشه دارد. آموزش حرفهای، اعزام روزنامهنگاران و فعالان رسانهای ایرانی به جوامع هدف، اتخاذ تجارب فعالیت بینالمللی، مبادله تجربیات حرفهای میان روزنامهنگاران ایرانی و خارجی، توانمندی نیروی انسانی رسانههای رقیب در جنگ روایتها از رویدادهای ایران، جلب اعتماد رسانهها و محافل سیاسی دیگر کشورها برای تبادل اخبار و افکار با شبکههای برونمرزی از مهمترین اقدامات درونسازمانی است که شبکههای برونمرزی باید انجام دهند که بسیاری از آنها با تأمین منابع مالی، مدیریت جهادی مدیران شبکهها در توانمندسازی نیروی انسانی و تعامل سازنده معاونت برونمرزی با وزارت امور خارجه برای تسهیل شرایط حضور مؤثر خبرنگاران در جامعه هدف برای تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص میسر خواهد شد.
این کارشناس امور رسانه تصریح کرد: در حال حاضر نسخه موقتی که کوتاهترین مسیر برای پوشاندن بخشی از ضعف انتقال پیام به مخاطب و تبیین مواضع جمهوری اسلامی به خارج از کشور است، استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی مسلط به زبان جامعه هدف یا حتی حضور مترجم هوشمند در کنار کارشناسان امور ایران در شبکه است. این موضوع گرچه میتواند بخشی از مأموریت سازمان باشد، اما شبکهها باید راهبردی مشخص برای توانمندسازی نیروهای خود در شبکه و کارشناسان معتمد خود در کشورهای دیگر به وسیله آموزش و آگاهی بخشی داشته باشند.
مرادجانی با تأکید بر اینکه جریان یک سویه ارتباطات و اطلاعات از سوی قدرتهای هژمون در حال تضعیف شدن است گفت: منبع اصلی خبر بهویژه اخبار خاورمیانه در بسیاری از رسانههای آلترناتیو و رسانههای رسمی کشورهای مختلف رویترز، آسوشیتدپرس، فاکس نیوز، یورو نیوز، نیویورکتایمز و... است و این موضوع متأسفانه در رسانههای برونمرزی ایران نیز دیده میشود. در همین راستا ضرورت دارد که سطح تعامل شبکههای برونمرزی با کارشناسان امور بینالملل بهویژه کارشناسان ایران و خاورمیانه بیشتر شود و مواضع آنان در قالبهای مختلف خبری از تحلیل گرفته تا مصاحبه، گفتگوی ویژه خبری و... مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/4106/4033/پ
انتهای پیام/