دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1398 - 17:35
وزیر علوم:

با شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت فروش فرآورده‌های نفتی رفتیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با استفاده از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم از خام فروشی نفت به سمت فروش فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم.
کد خبر : 472405
2620931.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی روز یک‌شنبه در آیین افتتاحیه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه ذاتی خود را در زمینه تربیت نیروی انسانی، به خوبی انجام داده است.


وی تصریح کرد: امروز ایران سرمایه‌های ارزشمندی از نیروی انسانی تحصیلکرده را در اختیار دارد که باعث شکوفایی عرصه‌های مختلف علم و فناوری شده؛ این شکوفایی علی‌رغم همه محدودیت‌ها اتفاق افتاده است.


وزیر علوم ادامه داد: مرحله نخست کار با شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی هسته‌های اولیه جمعیت توانمند دارای دانش و فناوری است که وزارت علوم و وزارت نفت در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند.


غلامی تأکید کرد: گاهی خود را با کشورهای توسعه‌یافته در زمینه علم و فناوری مقایسه می‌کنیم که ممکن است این مقایسه منطقی نباشد، اگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به عملکرد دانشگاه‌ها در بخش تربیت نیروی انسانی و تولید علم و سپس تحول و توسعه فناوری‌ها و شکل‌گیری مجموعه‌های فناور نگاه کنیم، این عملکرد را در مجموع مناسب ارزیابی خواهیم کرد. از جمله توانمندی‌های کشور می‌توان به حضور پررنگ صاحبان دانش و فناوری در بخش‌های صنعتی اشاره کرد. وزارت نفت در این خصوص تلاش خوبی داشته و متخصصان دانشگاهی را در حوزه‌های مختلف به کار گرفته است.


وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وزارت علوم در بخش معاونت پژوهش و فناوری از مراکز رشد و پارک‌های فناوری حمایت می‌کند، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و تلاش داریم فرآیند خدمتگزاری به شرکت‌های دانش‌بنیان تسریع شود.


وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت نیز نگرانی‌هایی در حوزه نفت پس از تحریم‌ها داشت اما با استفاده از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان توانستیم از خام فروشی نفت به سمت فروش فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم.


وزیر علوم یادآور شد: درآمد خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان از محل به کارگیری علم و فناوری در بخش‌های صنعتی و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت به دست آمده است.


در ادامه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با یادآوری به تأسیس انستیتوهای نفت گفت: این انستیتوها برای بخش پژوهشی ایجاد شدند. توانستیم با دانشگاه‌ها در زمینه مطالعه میادین قرارداد ببندیم. اگرچه زمانی طولانی صرف شد اما خوشبختانه دانشگاه و صنعت نفت توانستند ارتباط خوبی با هم برقرار کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در صنعت نفت تحول ایجاد کنند و این تحول فقط در زمینه خدمات نیست بلکه در زمینه‌هایی همچون قاچاق سوخت و بهینه‌سازی انرژی نیز می‌توانند وارد شوند. همچنین در بخش‌های پایین دستی و اکتشافی نیز با دانشگاه‌ها قراردادهایی منعقد کردیم.


علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم با تشکر از وزیر نفت جهت ورود به اکوسیستم نوآوری گفت: امیدوارم مسیر را به شکلی بنیان‌گذاری کنند که در آینده هم ادامه داشته باشد و کسی نتواند آن را نادیده بگیرد.


سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز درباره تاریخچه صندوق گفت: خدمات صندوق شامل تسهیلات مالی، ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی می‌شود و همواره به دنبال پیوندمیان عرضه و تقاضا در صنایع هستیم.


وی به تشریح ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی قراردادهای همکاری فناورانه پرداخت و در خصوص آمار این گردهمایی گفت: این گردهمایی شامل ۲۵۰ کانتر نمایشگاه ،۴ پنل تخصصی و ۳ کارگاه آموزشی و ۴۰ نشست می‌شود.


آیین افتتاحیه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت امروز با حضور نامدار زنگنه وزیر نفت، منصور غلامی وزیر علوم، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.


در پایان آیین افتتاحیه این گردهمایی، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت نفت با چند پارک علم و فناوری از جمله شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، پارک علم و فناوری خلیج فارس، پارک علم و فناوری خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خوزستان به امضاء رسید.


گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه روزهای ۲۷ تا ۲۹ بهمن ماه ۹۷ در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته