دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1398 - 11:57
زنگنه:

صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت راه اندازی شد

وزیر نفت گفت: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت راه‌اندازی شده که سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.
کد خبر : 472263
N83278233-72964184.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیژن زنگنه در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه نفت و ارائه نیازهای فناورانه که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از حوزه‌های موردتوجه وزارت نفت است. سازوکار خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در کشور وجود دارد اما این شرکت‌ها نتوانستند از این ساختار به‌خوبی استفاده کنند، چراکه خودشان نقشی در راه‌اندازی این سازوکار نداشتند.


وی افزود: در سال ۱۳۷۶ تنها پنج نفر هیئت‌علمی در رشته‌های نفتی در دانشگاه‌های کشور وجود داشت. بنابراین در دور قبلی وزارتم اقدام به راه‌اندازی رشته‌های بالادستی نفت در دانشگاه‌های کشور کردیم. حال جریان زنده و فعالی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های نفتی از دانشگاه‌های برتر کشور داریم.


وزیر نفت بیان کرد: با اتکا بر کرسی‌های ایجادشده در دانشگاه‌ها، گام بعدی راه‌اندازی انیستیوی نفت در دانشگاه‌ها بود. این انستیتوها می‌توانند میدان‌های نفتی را بررسی کرده و راهی برای بهبود بازیافت نفت پیدا کنند. این کار در دانشگاه‌ها انجام شد و پیوند و ارتباطی میان دانشگاه و صنعت نفت ایجاد شد.


زنگنه بیان کرد: برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور باید زیست‌بوم مناسبی ایجاد شود که دارای هویت علمی مشخصی است. استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها می‌تواند تحول زیادی در حوزه نفت ایجاد کند.


وزیر نفت گفت: قاچاق سوخت مسئله جدی است که رفع ان به سیستم و ساختار صحیحی نیاز دارد. دانش‌بنیان‌ها و فناورها می‌توانند در حل این مشکل مفید واقع شوند. وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ۱۷ هکتار زمین در شهرری به پارک علم و فناوری نفت اختصاص داده شده است.


وی با اشاره به این‌که درهای پژوهشگاه نفت به روی تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران باز است، افزود: مزایایی برای شرکت‌هایی که در این پارک مستقر می‌شوند در نظر گرفته شده است. سیستم تضمین خرید برای تولید بار اول در خصوص تجهیزات و کالا راه‌اندازی شده است. با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت راه‌اندازی شده که سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی دارد.


زنگزنه خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا داریم که تنها با افزایش یک درصدی نرخ ضریب بازیافت در مخازن می‌توان با نفت ۵۰ دلاری ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد بیشتر به دست آورد. فرصت مطالعاتی یکی مواردی است که در جهت توسعه فناوری لحاظ شده است و به همین برای استادان و دانشجویان گرنت پژوهشی برای این قشر در نظر گرفته شده است. چند روز پیش قرارداد همکاری در خصوص کک سوزنی و کک اسفنجی با شرکت‌های آلومینیوم و فولاد به امضا رسید که قرار است بیش از یک میلیارد تومان تضمین خرید کالا اختصاص یابد.


انتهای پیام/۴۰۲۱/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته