گزارش رد یا مسکوت ماندن طرحها و لوایح با چه شرایطی در صحن مجلس قرائت میشود

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیمگیریها، قانونگذاریها و برنامهریزیهاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها و مظهر اراده ملی است و از اینرو آشنایی با بخشهای مختلف آن ضروری به نظر میرسد. با همین هدف اصطلاحها و کلیدواژههای حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر میشود.
ماده ۱۴۵ قانون داخلی مجلس شورای اسلامی درباره طرحها و لوایح میگوید: گزارش رد یا مسکوت ماندن طرح یا لایحه، زمانی در دستور کار مجلس قرار میگیرد که دولت در خصوص لایحه یا یا ۱۵ نفر از نمایندگان طرح در خصوص طرح، ظرف یکماه پس از چاپ و توزیع گزارش کمیسیون از هیئت رئیسه مجلس تقاضا کنند در دستور کار مجلس قرار گیرد در غیر این صورت بایگانی میشود. مگر اینکه در گزارش کمیسیون زمان مشخصی برای مسکوت ماندن تعیین شده باشد که در این صورت پس از پایان یافتن مدت تعیین شده در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.
ماده ۱۴۶؛ کمیسیونها موظفند، در موقع رسیدگی به طرح و لوایح از وزرا و بالاترین مقام دستگاه ذیربط دعوت به عمل آورند.
بر اساس ماده ۱۴۷، در جلسات کمیسیونها نمایندگانی که عضویت در آن کمیسیون ندارند بدون داشتن حق رأی میتوانند حاضر شوند و در صورتی که از طرف کمیسیون برای ادای توضیح یا شرکت در مذاکرات دعوت شده باشند باید شرکت نمایند ولی حق رأی ندارند.
ماده ۱۴۸ تصریح میکند: در مواردی که موادی از طرحها و لوایح و همچنین مصوبات اعاده شده از شورای نگهبان جهت رسیدگی به کمیسیون اصلی ارجاع میشود، نمایندگان عضو کمیسیونهای فرعی و سایر نمایندگان میتوانند با حضور در کمیسیون اصلی، در زمان اعلام شده توسط کمیسیون نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.
تبصره یک ماده ۱۴۸ بیان میکند: ارائه پیشنهادهای نمایندگان در مواردی که در این آیین نامه به صراحت برای آن زمان دیگری تعیین شده است، مشمول حکم این ماده نیست.
تبصره۲ اضافه میکند: اعضای هر کمیسیون میتوانند هنگام رسیدگی موارد ارجاعی به آن کمیسیون، پیشنهادهای خود را طرح نمایند.
طبق تبصره ۳ این ماده؛ نمایندگان پیشنهاد دهنده میتوانند در کمیسیون مربوط حاضر شوند و توضیحات لازم را درباره پیشنهاد خود بدهند. کمیسیون موظف است نمایندگانی را که حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع رسیدگی، پیشنهاد خود را تحویل دادهاند به صورت کتبی برای شرکت در کمیسیون و دفاع از پیشنهاد خود دعوت کند.
براساس تبصره ۴؛ طرحها و لوایحی که به صورت دو شوری رسیدگی میشود پیشنهادها در شور اول درباره کلیات و در شور دوم در خصوص مواد پذیرفته میشود.
تبصره ۵ اضافه میکند: معاونت قوانین موظف است به نحو مقتضی زمان رسیدگی به موضوعات ارجاعی در کمیسیون را به اطلاع نمایندگان برساند.
انتهای پیام/۴۰۳۴/
انتهای پیام/
مهلت کمیسیونهای مجلس برای رسیدگی به طرحها و لوایح چقدر است؟
دولت چه زمان موظف به ارائه برنامههای توسعه کشور به مجلس است
معاهدات و قراردادهای بینالمللی چگونه در مجلس تصویب میشود؟
اصل ۸۵ قانون اساسی درباره بررسی طرحها و لوایح در مجلس چه میگوید؟
- ساک دستی
- ثبت شرکت
- بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران
- پالت پلاستیکی
- خرید ادویه
- خرید فالوور واقعی
- فونیکس
- خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز
- آهنگ جدید
- سفارش چاپ پرچم
- تلفن ابری
- صرافی نوبیتکس
- صرافی توبیت
- ال بانک
- انبار هوشمند فلزات گرانبها
- اهنگ جدید
- خرید قهوه
- اخبار بورس
- چک لیست لوازم اسکی
- وکیل
- رزرو بلیط هواپیما
- خرید هاست