تربیت مدیران ارشد بهمنظور هدایت دانشگاههای نوآور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از تبریز، حسن رسولیسقای در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران منتخب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با بیان اینکه رویکرد ما در دانشگاه آزاد اسلامی نوآورانه است، به مقایسهای بین دانشگاهها به لحاظ پرداختن به پژوهش و نوآوری اشاره و اظهار کرد: «سال۱۹۹۷ فارغالتحصیلان دانشگاههای MIT در کل دنیا توانستند 4 هزار شرکت فناور را راهاندازی کنند که بیش از یک میلیون نفر در این شرکتها فعالیت میکنند.»
وی با بیان اینکه روند حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نوآور ادامه دارد، افزود: «سال ۲۰۱۰ تعداد شرکتها به ۲۶ هزار میرسد و بیش از 3 میلیون نفر فرهیخته و مهارتاندوز در این شرکتها فعالیت میکنند.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه هدف ما حرکت به سمت دانشگاه نوآور است به تشریح استراتژی این دانشگاه پرداخت و بیان کرد: «برای رسیدن به این هدف، همه منابع دانشگاه باید بسیج شوند.»
رسولیسقای مراحل بلوغ یک دانشگاه را در راستای نوآوری متعدد ذکر و تأکید کرد: «این دانشگاه از مرحله سطح صفر و اینکه هیچ برداشتی از نوآوری نداشته باشد، گذشته است.»
وی خاطرنشان کرد: «در سطح یک، فرایندهای نسبتاً کوچکی مانند مرکز رشد را در دانشگاه ایجاد کردیم؛ اما هنوز با ایده آنها فاصله داریم و اتفاقاتی که روی میدهد، جزیرهای و تصادفی است.»
مراکز نوآوری، رشد و نهادهای تحقیقاتی راهاندازی میشود
معاون پژوهش و فناوری واحد تبریز ادامه داد: «در سطح دو، روی این چرخش موفقیت کار شد که از امسال وارد این مرحله میشویم و مراکز نوآوری و رشد و نهادهای تحقیقاتی راهاندازی میشود.»
رسولیسقای با بیان اینکه نهایتاً در سطح سه از حالت ایدههای منفرد جدا میشویم، عنوان کرد: «در این مرحله تمام المانهای دانشگاه اعم از معاونت فرهنگی، آموزشی، پژوهشی به هم متصل میشوند.»
وی گفت: «در سطح چهار، دانشگاه تبدیل به کارخانه نوآوری میشود و در سطح پنج نیز این فرایند آنقدر تکرار میشود که یک توسعه پایدار در دانشگاه روی میدهد.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز متذکر شد: «این دانشگاه تا دهه ۸۰ صرفاً آموزشی بوده و از آن دهه به بعد با ورود تحصیلات تکمیلی وارد مرحله پژوهش شده است.»
رسولیسقای بر همکاری و تعامل همه بخشهای دانشگاه با یکدیگر تأکید و اظهار کرد: «کارکنان و هیئت علمی دانشگاه با هم مورد توجه قرار میگیرند و جدا از هم دیده نمیشوند و نقش اساسی در راهبری دانشگاههای نوآور دارند.»
وی با تأکید بر ظرفیتسازی در تربیت مدیران ارشد اظهار کرد: «این مدیران ارشد در آینده میتوانند هدایت دانشگاههای نوآور را پیش ببرند.»
دانشجویان نقش مهمی در دانشگاههای نوآور دارند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تأکید بر اینکه بر مشارکت دانشجویان باید کار شود، تصریح کرد: «با توجه به اینکه دانشجویان نقش مهمی در دانشگاههای نوآور دارند، باید روی تعامل آنها کار کرد و به آنها کمک شود تا مهارتهای شغلی و ارتباطی را بیاموزند.»
رسولیسقای با بیان اینکه بازسازی و تجهیز امکانات سختافزاری دانشگاه ضروری به نظر میرسد، افزود: «فضاهایی باید ایجاد شود که کار اشتراکی باشد.»
وی با اشاره به اینکه نیازمند شفافیت و بودجهبندی در بخش مالی هستیم، عنوان کرد: «فرایندهای مالی نیازمند تقویت است.»
دانشکدهها باید به سمت استقلال مالی بروند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تأکید بر اینکه رشد دانشگاه باید از درون صورت گیرد، خاطرنشان کرد: «دانشکدهها باید به سمت استقلال مالی بروند.»
رسولیسقای با بیان اینکه نیازمند آموزش از راه دور و تقویت وبسایتهای دانشگاه برای شناساندن بیشتر دانشگاه و دستاوردهای آن هستیم، تصریح کرد: «پنجره واحد خدمت فناوری و نوآوری و مدیریت راهبری نیاز است.»
وی بر تقویت مهارت دانشجویان تأکید کرد و گفت: «یافتههای مراکز تحقیقاتی باید به بدنه دانشگاه منتقل شود.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/