دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران:

مسکن در شهرهای بزرگ 40 درصد کاهش قیمت داشته است/ خرید خانه همچنان از دسترس مردم خارج است

نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: از اواسط شهریورماه قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد تا بازار مسکن تکانی بخورد و در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن به 40 درصد نیز رسید.
کد خبر : 445838
3.jpg

حسام عقبایی در گفتگو با خبرنگار حوزه مسکن و شهرسازی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت:‌ در یک سال و نیم گذشته بازار مسکن رشد 120 درصدی داشته و این افزایش قیمت سبب کم شدن قدرت خرید مردم و کاهش بیش از 68 درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.


نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با تأکید بر اینکه بیشتر منازل مسکونی خریداری‌شده نیز مصرفی نیستند خاطرنشان کرد: ‌80 درصد تقاضاها سرمایه‌ای و 20 درصد آن مصرفی است و این موضوع سبب شده است که مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای محسوب شود.


وی افزود: در این شرایط فردی که برای افزایش سرمایه وارد بازار مسکن می‌شود از رشد قیمت‌ها ناخودآگاه استقبال می‌کند و تلاش می‌کند این سود انتظاری بیشنه شود.


عقبایی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها موجب شد خریدوفروش کاهش پیدا کند تصریح کرد: از اواسط شهریورماه قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرد تا بازار مسکن تا حدودی از رکود خارج شود  و در شهرهای بزرگ کاهش قیمت مسکن به 40 درصد نیز رسید. به‌طور مثال در ابتدای امسال هر مترمربع خانه در شمال تهران به 85 میلیون تومان رسید اما کاهش قیمت مسکن سبب شد قیمت هر مترمربع این خانه‌ها به 50 میلیون تومان کاهش یابد.


نایب‌رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تأکید کرد:‌ این کاهش قیمت در مناطق جنوبی تهران نیز رخ داد و به‌طور متوسط قیمت خانه‌ای که به‌طور متوسط 800 میلیون تومان بود به 600 میلیون تومان رسیده است.


وی اظهار کرد: اما بااین‌وجود این کاهش قیمت اما هنوز قیمت‌ها بالا است و خرید خانه از دسترس مردم خارج است.


عقبایی با توضیح اینکه برخی از انبوه‌سازان و سازندگان مسکن سعی به دریافت سودهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی دارند به همین دلیل با ممانعت از کاهش قیمت مسکن به گرانی این بازار دامن می‌زنند خاطرنشان کرد: این رفتارها مانع خروج بازار مسکن از رکود شده است و در چنین شرایطی نمی‌توان شاهد رونق دادوستد و چرخش مالی مناسب در این بازار و صنایع وابسته به آن بود.


انتهای پیام/4087/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته