دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نماینده فائو در ایران: بحران کمبود آب در ایران را جدی بگیرید

کنفرانس روز جهانی غذا امروز در محل سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 44321

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در همایش روز جهانی غذا که با همکاری وزارت بهداشت، کانون صنایع غذایی، اتاق بازرگانی و سازمان فائو برگزار شد، نماینده فائو در ایران با بیان اینکه شعار کشاورزی و حمایت اجتماعی کلید اصلی حل مشکلات غذایی در سراسر دنیا است، گفت: محلی‌سازی و نظارت محلی بر تولیدات می‌تواند موجب اشتغال‌زایی و رسیدن غذای ارزان در اختیار جوامع شود.


سرج ناکوزی با تاکید بر لزوم نظارت عمومی و خصوصی تولیدات غذایی برای تضمین سلامت آنها افزود: مسئولان باید قضیه بحران کمبود آب در ایران را هم جدی بگیرند.


جلال پور: به جایگاه خود در بازار جهانی دقت کنیم


همچنین رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه صنایع غذایی کشور در طی دهه‌های گذشته توانسته به جایگاه خوبی دست پیدا کند، گفت: در حالی که این صنعت مزیت‌های بسیاری دارد، اما برای حل مشکلات راه طولانی در پیش است.


محسن جلال‌پور افزود: با توجه به نزدیک شدن دوران پساتحریم نیاز است امروز به جایگاه خود در بازار جهانی دقت کنیم. برای استفاده حداکثری توانایی‌های کشور و توجه به مشکل کم‌آبی باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.


وی ادامه داد: نیروی انسانی توانا و علاقه‌مند به این حوزه، بنگاه‌های اقتصادی، موقعیت استراتژیک کشور و مزیت غذای حلال و ارگانیک از نقاط قوت صنایع غذایی ما است.


وزیر بهداشت: در گذشته به مساله غذا اهمیت داده نشد


وزیر بهداشت نیز در این مراسم با بیان اینکه شاید در دولت‌های گذشته مساله غذا در اولویت‌های هشتم تا دهم بود، گفت: نه مردم، نه مسئولین و دستگاه‌های نظارتی و نه حتی کسانی که غذا را فراهم می‌کنند، در سال‌های گذشته به اندازه کافی به این مسائل اهمیت نداده‌ایم. البته در دولت یازدهم سعی شده به موضوع محیط زیست و سلامت توجه بیشتری شود.


حسن هاشمی افزود: امیدواریم از این پس شاهد رفتارهای تکراری نباشیم و هماهنگی بیشتری میان سازمان‌های ذی‌ربط ایجاد شود.


وی تاکید کرد: به هیچ عنوان اجازه رانت‌خواری و کم‌کاری در این زمینه را به کسی نخواهیم داد بنابراین به نفع سیاست‌مداران نیز است که به مساله محیط زیست و غذا اهمیت دهند.


هاشمی با تاکید بر اینکه آینده بازار از آن کسانی است که به کیفیت و نه سودهای کوتاه مدت اهمیت می‌دهند، بیان کرد: به زودی دستگاه‌های نظارتی نقش بیش‌تری را در زمینه پساتحریم خواهند داشت.


وزیر بهداشت اظهار کرد: ما تاکنون به علت تحریم‌ها ناچار به استفاده از سمومی بودیم که به سلامت غذا و مردم لطمه می‌زد. با برداشته شدن تحریم‌ها دستگاه‌های نظارتی و دولتی نهایت تلاش خود را برای رفع مشکلات موجود خواهند کرد.


هاشمی تاکید کرد: اگر نمی‌توانیم مصرف سیگار و یا مواد غذایی مضرر با کم کنیم، می‌توانیم به جای آن قیمت‌ها را افزایش دهیم.


دیناروند: باید حق اعتراض داشته باشیم


همچنین رئیس سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه در این سازمان به اهمیت غذا و نقش کشاورزان تا تولیدکنندگان واقف هستیم، گفت: در بسیاری از موارد به آنها افتخار می‌کنیم.


دیناروند افزود: انتظار ما به عنوان یک متولی امر این است که در صورت وجود توان تولید با بهترین کیفیت و عدم وقوع این امر، حق اعتراض داشته باشیم.


وی تصریح کرد: در حوزه شکلات، نان، آرد، گندم، کنسرو، آب معدنی و گوشت پتانسیل تولید بهترین محصولات وجود دارد اما اگر کسی تاکنون نتوانسته خود را به درجه کیفیت مطلوب برساند باید در این مدت به فکر بهبود کیفیت محصولات خود باشد.


دیناروند معضل اصلی وضعیت کنونی در صنعت غذایی کشور را تقلب‌های غذایی و رفتار و سبک زندگی مردم عنوان کرد.


مرتضوی: باید نگران سلامت نسل‌های بعدی باشیم


رئیس هیات مدیره کانون صنایع غذایی نیز در این مراسم با بیان اینکه سلامت انسان به دو فاکتور سلامت روحی و سلامت جسمی نیاز دارد، اظهار کرد: ما باید نگران سلامت جسمی نسل‌های جاری و آتی خود باشیم.


محمد مرتضوی تاکید کرد: صنایع غذایی در این زمینه تکلیف بسیار خطیری دارند و امیدواریم بتوانیم این وعده را بدهیم که کوچکترین کاستی و بی‌توجهی را بر خود حرام کرده‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته