دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1398 - 13:06
محدثی خراسانی:

شبکه‌های مجازی رقیب کتاب در جهان امروز هستند/ هفته‌ کتاب فرآیندی موفق برای فرهنگ‌سازی کتاب

یک شاعر گفت: در دوره کنونی ظهور رسانه‌های موازی مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی، رقیب کتاب و کتابخوانی شده ‌است.
کد خبر : 441932
BQ4K7137.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از ستاد خبری بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران، مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به تأثیرگذاری فعالیت‌های هفته کتاب بر روند کتابخوانی مردم گفت: نفس برگزاری این رویداد فرهنگی روند موفقیت‌آمیزی است که مخاطبان خاص و عام کتاب را به خود جذب می‌کند و این امری ارزشمند در حوزه کتاب است که تداوم آن در آینده می‌تواند راهی مثبت در جهت نهادینه کردن کتاب در میان مردم ‌باشد.


وی با اشاره بر نقش شاعران و نویسندگان در تولید آثار، افکار و اندیشه‌ها اظهار کرد: شاعران و نویسندگان متناسب با خواست و نیاز مخاطب به تولید آثار، افکار و اندیشه می‌پردازند و سعی می‌کنند که در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشند. البته عوامل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌توانند روند تولید آثار را تغییر دهند و هر اندازه این عوامل در حالت نرمال باشند، روند تولید آثار نیز با کیفیت خواهد بود و می‌تواند در افزایش فرهنگ کتابخوانی به مردم کمک کند.


این شاعر درباره دلایل بی‌تمایلی به کتابخوانی مردم در جامعه گفت: عواملی همچون وضعیت نابسامان اقتصادی و گرانی کاغذ در کاهش سرانه مطالعه در کشور تأثیرگذار است اما آنچه که بیشتر در این میان بر مطالعه مردم تأثیر گذاشته ‌است، ظهور رسانه‌های موازی خصوصاً شبکه‌های اجتماعی است که رقیب کتاب و کتابخوانی شده‌اند. البته کتاب همچنان آن جایگاه اصیل و ارزشمند خود را در ذهن مردم دارد و هیچ رسانه دیگری نیز نمی‌تواند نقش کتاب را نادیده گرفته و یا از بین ببرد.


وی همچنین درباره اقدامات مثبت و ضروری جهت افزایش فرهنگ کتابخوانی در میان مردم خاطرنشان کرد: انجام کارهای کارشناسی ‌شده و پژوهشی در بخش‌های گوناگون حوزه کتاب یکی از اقداماتی است که باید صورت بگیرد. همچنین، سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور، تعلیم و تربیت در خانه، مدرسه و دانشگاه‌ها و نهادهای تأثیرگذار بر مردم همگی باید در یک بازه ارزیابی گسترده قرار بگیرند تا بتوانیم نتایجی قطعی و مسرت ‌‌بخشی را برای پیشبرد امر کتابخوانی در کشور بدست آوریم.


محدثی خراسانی درخصوص انتخاب شعار بیست و هفتمین دوره هفته کتاب «حال خوش خواندن» گفت: «حال خوش خواندن» شعاری شاعرانه است که پیامی آموزشی و احساسی هنگام مواجهه مخاطب با این شعار دارد.


بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته