دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1398 - 16:27
استاد دانشگاه آزاد کرمانشاه تشریح کرد؛

جزئیات ساخت 3 دستگاه مهم توسط دانشجویان مکانیک دانشگاه آزاد کرمانشاه

مدیرگروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، جزئیات ساخت سه دستگاه مهم توسط دانشجویان گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه را تشریح کرد.
کد خبر : 414448
2.jpg

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، افشین زین‌الدینی مدیرگروه مهندسی مکانیک این دانشگاه از ساخت دستگاه پرینتر سه‌بعدی، دستگاه تولید تخته پاک‌کن‌های مغناطیسی نانو و دستگاه تولیدکننده میلگردهای کامپوزیتی خبر داد.


وی افزود: در سال رونق تولید با همکاری دانشجویان گروه مهندسی مکانیک و راه‌اندازی واحد فناور ابرکامپیوتر موفق به ساخت دستگاه پرینتر سه‌بعدی، دستگاه تولید تخته پاک‌کن‌های مغناطیسی فوق‌سبک و دستگاه تولیدکننده میلگردهای کامپوزیتی شدیم.


زین‌الدینی در مورد چگونگی راه‌اندازی واحد فناور با همکاری دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بیان کرد: مدت 10 سال در تهران تحصیل کردم و مدتی نیز در ایتالیا به‌عنوان فرصت مطالعاتی مشغول تحقیق و تجربه بودم و پس از آن با توجه به علاقه‌ای که به شهرم و توسعه آن داشتم، به کرمانشاه آمدم و با شناسایی دانشجویان مستعد و علاقه‌مند، گروه صنعتی پرآو و واحد فناور ابر پرینترهای سه‌بعدی را به ثبت رساندیم.


مدیرگروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ادامه با تأکید بر اهمیت کار گروهی دانشجویان و تأثیر آن در اشتغالزایی افزود: در غرب کشور هیچ شرکت یا مؤسسه‌ای که پرینتر سه‌بعدی تولید و محصولات آن را ارائه دهد، وجود ندارد، به دلیل 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، همچنین اقلیم کردستان و بازار مناسب کاری برای فروش محصولات اقدام به راه‌اندازی واحد فناور کردیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با بیان اینکه جایگاه فعالیت دانش‌آموختگان رشته مهندسی مکانیک در کشور بسیار حائز اهمیت است، توضیح داد: دانش‌آموختگان ما توانایی ساخت بسیاری از ابزار و مواد مختلف را دارند و تمام مواد اولیه مورد نیاز نیز در کشور وجود دارد، هر دانشجوی مهندسی مکانیک باید سازنده باشد و مطمئن باشند درآمدی مناسب نیز خواهند داشت.


مدیرگروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ادامه با معرفی دستگاه پرینتر سه‌بعدی گفت: با طراحی جدید و کدنویسی توسط دانشجویان رشته مهندسی مکانیک اکنون یک نمونه از این پرینتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ساخته شده و قدرت تولید نمونه کاری تا ابعاد 20 سانتی‌متر مکعب را دارد و دستگاه دیگری نیز در دست ساخت است و سرمایه‌گذار آن نیز مشخص شده که ابعاد آن یک‌ متر و 60 سانتیمترمربع است و توانایی تولید نمونه کاری تا ابعاد یک مترمربع را دارد، میانگین قیمت جهانی دستگاه دوم نیز 30 هزار دلار است که با 10 هزار دلار تولید خواهد شد و قیمت فروش آن 20 هزار دلار برآورد می‌شود.


زین‌الدینی در مورد دستگاه تولیدکننده تخته‌پاک‌کن مغناطیسی نیز افزود: این دستگاه تخته‌پاک‌کن‌هایی سبک و بسیار کارا تولید می‌کند که برخلاف تمام تخته‌پاک‌کن‌های دیگر می‌توان بر روی آن هر نوع طرحی، حتی لوگوی دانشگاه را چاپ کرد و تاکنون هیچ تیم دانشگاهی که محصولی برای خود داشته باشد، در کشور وجود نداشته است. توانایی تولید این دستگاه 15 هزار تخته‌پاک‌کن در ماه است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در مورد دستگاه تولید میلگرد کامپوزیتی نیز توضیحاتی  ارائه کرد و گفت: در سال‌های اخیر در کشورهای پیشرفته به‌جای استفاده از فولاد، برای تولید میلگرد کامپوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که در کشور ما نیز تنها یک شرکت تاکنون این کار را انجام داده و تولید این میلگرد که در دستور کار دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه قرار گرفته، دومین تولیدکننده خواهد بود و از خصوصیات این میلگرد کم‌بودن چگالی تا یک‌پنجم فولاد است، عمر مفید 15 برابر بیشتر از عمر مفید فولاد، استحکام کششی در راستای الیاف دو تا سه برابر میلگرد فولادی و در نهایت هزینه‌ای به ازای هر متر طول، 30 درصد کمتر است.


مدیرگروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در پایان مطرح کرد: دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی در کنار سایر دانشجویان باید از علم و توانایی خود برای تولید و توسعه کشور عزیز اسلامی نهایت استفاده را ببرند و همت کنند تا دست نیاز ما به سوی هیچ کشوری دراز نشود.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته