دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
#ژورنالیسم_علم؛

صارمی‌فر: روزنامه‌نگار علم راحت‌تر می‌تواند سره را از ناسره تشخیص دهد/ روزنامه‌نگاری علم در کشور مهجور است

یک مدرس روزنامه‌نگاری علم گفت: روزنامه‌نگارانی که بر روزنامه‌نگاری علم مسلط هستند، راحت‌تر می‌توانند سره را از ناسره تشخیص داده و به بررسی مسائل مختلف بپردازند.
کد خبر : 412444
26423.jpg

مهدی صارمی‌فر در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با تفاوت روزنامه‌نگاری علم با سایر حوزه‌های روزنامه‌نگاری اظهار کرد: معمولاً کسانی که وارد حوزه روزنامه‌نگاری می‌شوند باید تا حدودی در حوزه‌های اقتصاد، سیاست یا ورزش تخصص داشته باشند ولی کسانی که قصد فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم را دارند باید نسبت به مسائل علوم پایه آشنایی داشته و بتوانند از تکنیک و توانایی‌های ریاضی در بررسی‌ها و اظهارنظرهای خود استفاده کنند.


وی با بیان این‌که روزنامه‌نگاران ما چندان در رشته‌های علوم پایه تحصیلات دانشگاهی ندارد، گفت: این موضوع باعث شده تا فضای ژورنالیسم علم در کشور ما فقیر باشد و نتوانیم در فضای اطلاع‌رسانی و خبررسانی در کشور از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.


این مدرس روزنامه‌نگاری علم ادامه داد: درصورتی‌که شما بخواهید در یک خبرگزاری و یا روزنامه نزدیک به جناح راست یا چپ در بخش اقتصادی فعالیت کنید با کمی مطالعه در این فضا و اطلاعات جانبی می‌توانید به کار خبرنگاری مشغول شوید، درصورتی‌که برای فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم حتماً شما می‌بایست در یکی از شاخه‌های علومی هم‌چون زیست‌شناسی، فیزیک و ریاضی در مقطع کارشناسی دارای تحصیلات دانشگاهی باشید و سپس در دوره تحصیلات تکمیلی در رشته روزنامه‌نگاری به تسلط لازم دست یابید.


صارمی‌فر با اشاره به این مطلب که روزنامه‌نگاران با تسلط بر روزنامه‌نگاری علم راحت‌تر می‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند، افزود: روزنامه‌نگاران می‌توانند با نگرش ژورنالیسم علم به بررسی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی ورزشی نیز بپردازند.


وی در ادامه با طرح مثالی برای تحلیل ژورنالیسم علم گفت: به‌عنوان نمونه آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های بالستیکِ میان‌برد خارج شد که به‌نوعی این پیمان به‌عنوان تنها پیمان بین‌المللی باقی‌مانده بین جهان غرب و شرق محسوب می‌شد و متضمن صلح جهانی بود که متأسفانه دولت آمریکا از آن خارج شد.


این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: موضوع پرتاب موشک در نگاه اول موضوعی بین‌المللی است ولی می‌توان همین موضوع را به‌عنوان سوژه‌ای برای تهیه تحلیل و مقاله علمی برای انتشار در رسانه استفاده کرد.


صارمی‌فر در ارتباط با بهره‌مندی از ژورنالیسم علم در بررسی مسائل اجتماعی نیز گفت: برای تحلیل اطلاعات در علوم اجتماعی باید تا حدی به آمار تسلط داشت تا بتوان در ارائه آمار و ارقام رویکرد دقیقی را نسبت به انتشار اخبار و اطلاعات به‌کار گرفت.


این مدرس روزنامه‌نگاری علم با بیان این‌که نمی‌توان تمایز چندانی میان رویکرد تحقیقی و تحلیلی روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم علم قائل شد، اذعان کرد: شاید بتوان گفت روش‌ها و اصولی که در بررسی یک موضوع اجتماعی مورد توجه خبرنگاران این حوزه قرار می‌گیرد با اصول و جهان‌بینی علمی در ژورنالیسم علم تفاوت چندانی ندارد.


وی تصریح کرد: البته ژورنالیسم علم، جهان‌بینی و رویکرد علمی است و این بدان معنی نیست اگر شما در کارتان اصول علمی را رعایت کردید کار شما ژورنالیسم علم محسوب می‌شود.


صارمی‌فر در ادامه در خصوص لزوم گسترش رویکرد ژورنالیسم علم در مراکز دانشگاهی اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد سیاستگذاران دانشگاهی برای تربیت روزنامه‌نگاران علم می‌بایست نسبت به جذب دانشجویانی در تحصیلات تکمیلی در دانشکده‌های ارتباطات اقدام کنند که دارای پیش‌زمینه‌ علمی در علوم پایه یا مهندسی باشند تا بتوانند با انتقال دانش روزنامه‌نگاری به این افراد شرایط لازم را برای گسترش روزنامه‌نگاری علم فراهم شود.


این فعال رسانه در پایان گفت: درصورتی‌که بتوانیم براساس یک رویکرد مسئولانه نسبت به تربیت روزنامه‌نگاران علم اقدام کنیم در آینده شاهد فعالیت نسلی از روزنامه‌نگاران خواهیم بود که بی‌دلیل نسبت به بزرگنمایی یا کم‌اهمیت جلوه دادن موضوعات مختلف فعالیت نمی‌کنند.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته