مهدیان: ژورنالیسم علم کمک میکند مفاهیم پیچیده به زبان مردم ساده شود/ 3 ویژگی مهم خبرنگاران علم
محسن مهدیان در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره جایگاه ژورنالیسم علم در رسانههای امروز اظهار کرد: دقت کنید که ژورنالیسم علم با ژورنالیسم علمی متفاوت است. ژورنالیسم علمی، روزنامهنگاری مبتنی بر علم است که مقابل روزنامهنگاری مبتنی بر تجربه قرار دارد. اما ژورنالیسم علم، روزنامهنگاری متصل به ساحت علم است که یافتههای علمی را به زبان ساده در اختیار مردم قرار می دهد.
وی با بیان اینکه در روزگاری بسر میبریم که ندیدن عمق مسائل، باعث یک نوع ظاهرگرایی در نگاه و تحلیلهای ما شده است، اظهار کرد: عمیق دیدن و راهبردی دیدن امور، نقش علم است. اما علم دست توده مردم نمیرسد. حال آنکه جهتگیری اصلی هر جامعهای را مردم آن جامعه تعیین میکنند.
معاون فضای مجازی خبرگزاری فارس اظهار کرد: همواره بخشی از نخبگان ما به دور از مردم حرفهایی میزدند و فعالیتهایی داشتند که هیچ اثری بر زندگی روزمره مردم نداشته است. دور بودن جامعه علمی کشور از مردم آسیبهای فراوانی داشته است و آسیب آن تنها برای مردم نبوده بلکه خود علم و نهاد علم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
مهدیان بیان کرد: نهاد علم وقتی از مردم فاصله بگیرد و نتواند داشتهها و یافتههای خود را در اختیار جامعه قرار دهد به طور طبیعی گرفتار فروض غیرواقعی و ذهنگرایی مفرط میشود و نسخههای علمیاش واقعبینانه نخواهد بود. فاصله علم از جامعه و بیثمر بودن بسیاری از یافتههای علمی دقیقا به جهت نزدیک نشدن به متن جامعه به عنوان یکی از بازیگران اصلی صحنه واقع است.
معاون فضای مجازی خبرگزاری فارس اظهار کرد: از طرفی دیگر غفلت از ژورنالیسم علم باعث شده است که جامعه نیز نتواند مسائل پیرامون خود را عمیق و راهبردی تحلیل کند. عمیق دیدن، عمق بخشیدن به ظاهر است و راهبرد، نسبت امر فرعی با امور اصلی است.
وی ادامه داد: علم توجه توأمان به عمق و راهبرد دارد. با این حال وقتی علم به دست مردم نرسد نمیتوان انتظار داشت آثار و یافتههای نهاد علم را در جامعه مشاهده کنیم. ژورنالیسم علم نقشش همین است. نقش روزنامهنگاری علم تبدیل معقولات به محسوسات است. ژورنالیسم علم کمک میکند مفاهیم سخت و پیچیده به زبان مردم ساده شود.
مهدیان افزود: برای اینکار لازم است خبرنگارانی تربیت شوند که سه ویژگی کلیدی داشته باشند. اول اینکه زبان علم را بفهمند یعنی خبرنگار کارشناس باید تربیت شود؛ دوم و مهمتر اینکه زبان مردم را بشناسد زیرا باید دانست که مردم دانشجوی یک علم نیستند که پای درس علمی بنشینند و گوش دهند بلکه باید مسائل به زبان نیاز مردم ترجمه شود که البته کار سخت و لذت بخشی است و ویژگی سوم هم این است که قدرت انتقال پیام را داشته باشند و این همان مهارت روزنامهنگاری است.
معاون فضای مجازی خبرگزاری فارس بیان کرد: شاید یکی از بهترین روشها برای ژورنالیسم علم این است که خود نهاد علم در کشور برای این موضوع به تکاپو بیفتد و برای این مهم برنامهریزی کند. استاد دانشگاهی که زبان بیان مسائل به زبان توده مردم را داشته باشند دهها برابر مؤثرتر از روزنامهنگاری است که میخواهد مترجم علم به زبان مردم باشد. تربیت دانشمند و استاد علمی که قدرت انتقال پیام به مردم را داشته باشد نیز وقتی اتفاق میافتد که خود عالم به مردم نزدیک شود و مسئله علمی را از منظر مردم ببیند. این کمک میکند خود علم نیز رشد کند و حتی به تولید علم منجر شود.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/