دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1394 - 13:58

محسنی‌ثانی: تغییر مدیریت حج به سادگی امکان‌پذیر نیست

عضو هیئت اعزامی ایران به عربستان سعودی گفت: در گذشته نیز موضوع تغییر مدیریت حج مطرح بود اما این موضوع به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ همان طور که درخصوص اداره مسجدالاقصی نیز چنین مسائلی مطرح می‌شد.
کد خبر : 40787

محمدرضا محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره سفر هیئت اعزامی ایران به سرپرستی وزیر ارشاد به عربستان گفت: به دلیل عوامل متعدد بروز حادثه منا و نامشخص بودن علل این فاجعه بزرگ در جلسه ویژه هیئت دولت مقرر شد هیئتی به سرپرستی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بررسی میدانی حادثه منا عازم عربستان سعودی شوند.


وی با بیان اینکه «از پیش از انقلاب تاکنون بیش از 20 مورد وقوع حادثه در مکه و سرزمین منا را شاهد بودیم»، اظهار کرد: ما به دنبال این موضوع هستیم که حادثه منا در مجامع بین‌المللی پیگیری شود چراکه حقوق زائران بیت‌الله الحرام در این حوادث تضییع شده است که نیاز به پیگیری‌های جدی حقوقی، قضایی و سیاسی دارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره واکنش سران سعودی نسبت به حادثه اخیر عربستان گفت: برخی حرف‌ها که از سوی سعودی‌ها گفته می‌شود در راستای رفع تکلیف از زیر بار مسئولیت مناسک حج است و انتظار این است که دولت عربستان سعودی قصور خود را در بروز این حوادث بپذیرد؛ چراکه دلیل حادثه منا از تراکم جمعیت یا ایجاد موانع تا حرکت کاروان شاهزاده سعودی باشد دلیل آن بی‌برنامگی و بی‌تدبیری آل سعود در برگزاری مراسم حج است.


نماینده مردم سبزوار در مجلس همچنین درباره برخی پیشنهادهای مطرح‌شده مبنی بر تغییر مدیریت حج از عربستان سعودی به کشورهای اسلامی گفت: این موضوع به سادگی امکان‌پذیر نیست چراکه در سال‌های قبل نیز بحث اداره بیت‌المقدس و مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان به دست کشورهای اسلامی مطرح بود که نشد.


وی با بیان این مطلب گفت: سرزمین عربستان تحت حاکمیت سعودی‌هاست اما دولت سعودی می‌تواند در برگزاری حج از همکاری و تعامل کشورهای اسلامی استفاده کند.


عضو هیئت اعزامی ایران به عربستان سعودی همچنین درباره زمان سفر این هیئت گفت: متأسفانه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، همکاری‌های لازم را با وزارت خارجه ایران انجام نمی‌دهد و هنوز ویزای هیئت ایرانی برای اعزام به عربستان صادر نشده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان سعودی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب