دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1398 - 18:25
طاهری:

نگاه دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای نگاه هزینه‌ای نیست

رئیس امور آموزش‌وپرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفت: نگاه دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای نگاه هزینه‌ای نیست بلکه سرمایه‌گذاری پایدار است.
کد خبر : 403212
181085_3901272234_7360_4912.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، صبح امروز سعید طاهری رئیس امور آموزش‌وپرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه‌وبودجه کشور به همراه معاونین این دفتر با حضور در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست هم‌اندیشی با مسئولین دانشگاه شرکت کردند.


بنابراین گزارش طاهری در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: نگاه دولت و سازمان برنامه‌وبودجه به آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی نگاهی از جنس اتلاف سرمایه و هزینه‌ای نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری پایدار است.


وی ادامه داد: بایستی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی آموزش، بالأخص آموزش فنی و حرفه‌ای داشته باشیم و بنده معتقدم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کلید اشتغال پایدار کشور محسوب می‌شود و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به‌سوی رشد و تعالی به شمار می‌رود و این شرط لازم است و شرط کافی در شرایطی تحقق پیدا می‌کند که باعث تسهیل اشتغال و لمس اثرات آن در سطح جامعه باشیم.


وی با عنوان اینکه نشست حاضر برای آشنایی و مرتفع ساختن مشکلات بودجه‌ای پیش روی دانشگاه است گفت: بنده اذعان دارم کوچک‌ترین هزینه‌ای در جهت ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هزینه فرصت به‌حساب می‌آید.


طاهری از هم‌پوشانی و موازی‌کاری در فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در کشور انتقاد کرد و گفت: حوزه فنی و حرفه‌ای نیاز به یک نظام ائتلافی دارد و لازم است واحدهای آموزشی با بخش خصوصی و صنعت برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند که امیدواریم در راستای اجرای قانون جامع نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی به‌زودی شاهد آن باشیم.


در ادامه ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن عرض خیرمقدم و ابراز خرسندی از حضور دکتر طاهری و هیئت همراه با بیان اینکه این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی است که در دفتر بخشی آموزش‌وپرورش عمومی فعالیت دارد اظهار داشت: بنده به‌نوبه خود صمیمانه از حمایت‌های بی‌دریغ مدیران سازمان برنامه‌وبودجه بالأخص دفتر امور آموزش‌وپرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای نسبت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدردانی می‌کنم.


وی با اشاره بر محور اصلی نشست که در راستای هم‌اندیشی و بررسی راهکارهای لازم جهت ساماندهی و حل مشکلات بودجه‌ای دانشگاه فنی و حرفه‌ای است عنوان کرد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور تأکید زیادی بر ارتقا و اعتلای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شده است که قطعاً با اختصاص ردیف بودجه‌های مناسب این امر مهم محقق خواهد شد.


صالحی عمران افزود: اعتقاد بنده این است کیفیت آموزش‌های مهارتی در برهه کنونی مهم‌تر از توسعه کمی غیرهدفمند آن است و نگرانی‌های بودجه‌ای هم که داریم بیشتر برای بحث ارتقای کیفیت آموزشی در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور است.


وی گفت: خوشبختانه کمیته برنامه‌ریزی درسی از ابتدای سال 97 مطالعات جامعی برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز کرده و تاکنون 16 برنامه درسی دوره کاردانی کاملاً تغییر پیداکرده و تا قبل از شروع ترم جدید تمامی برنامه‌ها بروز رسانی و تدوین خواهد شد.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه رویکرد دانشگاه در به‌روزرسانی برنامه‌های درسی در راستای کارآفرینی بوده و تک‌تک برنامه‌های ایجادشده ضمن جهت‌گیری شغلی با نیاز بازار کار تألیف شده است تصریح کرد: بودجه قابل‌توجهی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای مورد نیاز است چراکه فضای فیزیکی و تجهیزات کارگاهی و قدیمی بوده و نیاز به نوسازی دارد و با عنایت به هزینه‌های بسیار بالای این امر حمایت ویژه سازمان برنامه‌وبودجه را طلب می‌کند.


وی با اشاره بر اینکه سرانه دانشجویی در این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایین‌تر است خاطرنشان کرد: در این نشست مروری بر فعالیت‌های دانشگاه در سال‌های اخیر خواهیم داشت و امیدواریم به‌اتفاق کارشناسان طرفین برنامه‌ریزی عملیاتی جهت تبیین شاخص‌های بودجه‌ای دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال 99 در راستای اهداف و مأموریت‌های کلان این مرکز علمی و مهارتی صورت پذیرد.


صالحی عمران بر مأموریت‌ها و احکام تکلیفی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برنامه ششم توسعه کشور عنوان کرد: در بند ماده 4 برنامه ششم توسعه کشور به‌عنوان یکی از محورهای مطرح‌شده برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد از محل رشد بهره‌وری؛ افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش‌های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است.


وی با اشاره بر اینکه به استناد بند ب ماده 65 در راستای افزایش مهارت دانشجویان بایستی منابع دانشگاه افزایش پیدا کند تصریح کرد: طبق قانون دولت موظف است به‌منظور افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان در طول اجرای قانون برنامه از طریق بازنگری و اصلاح ساختار نظام اداری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و افزایش منابع و تجهیزات نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای را به‌روز نماید.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به اعتبارات هزینه‌ای و در نتیجه ضرورت توجه ویژه به وضعیت بودجه کنونی دانشگاه پرداخت و گفت: دارا بودن 1.044 آزمایشگاه و کارگاه در 173 دانشکده و آموزشکده فعال و مشکلات بودجه‌ای به‌روزرسانی و تجهیز این مراکز، عدم بهره‌مندی از منابع ردیف‌های در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی‌رغم پیوستن به آن مجموعه از سال 1390، وضعیت نامناسب شاخص هیئت‌علمی به دانشجو، افزایش هزینه‌های مربوط به غذای دانشجویی (حدود 70 درصد)، افزایش حدود سی‌درصدی استفاده‌کنندگان از سلف‌سرویس دانشجویی، پایین بودن سرانه غذای دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به میزان نصف سرانه اختصاص داده شده به سایر دانشگاه‌ها، پراکندگی هزینه‌های مربوط به تغذیه در 171 دانشکده/آموزشکده که منجر به عدم امکان استفاده از صرفه‌های حاصل از افزایش مقیاس در مقایسه با سایر دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم می‌شود و مقدار پایین متوسط سرانه‌های خدمات رفاهی، فرهنگی و دانشجویی ازجمله شرایط خاص و چالش‌های پیش روی دانشگاه است.


گفتنی است در این دیدار جمعی از معاونان و مدیران سازمان برنامه‌وبودجه و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه فنی و حرفه‌ای حضور داشتند که در خصوص موضوعات مطرح شده به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و بنا شد در اولین فرصت جلسات تخصصی با حضور ظرفیت در سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب