طرح جامع تابستانی سیما برای غنیسازی اوقات فراغت
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سازمان صدا و سیما، حمید خواجهنژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیمای سازمان صدا و سیما، در یادداشتی با عنوان «یک تلویزیون و ٣٠ دستگاه مسئول» با برنامههای تلویزیون برای فصل تابستان و غنیسازی اوقات فراغت پرداخت:
تلویزیون، پس از همراهی با مخاطبان در نوروز و ماه مبارک رمضان، حالا فصلی داغ را پیشرو دارد. با برگزاری امتحانات پایان ترم و اتمام سال تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان، کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی بیش از سه ماه تعطیلات در پیش دارند. این مقطع زمانی طولانی، به اضافه جمعیت انبوهی از نسل جدید کشور که مشمول این تعطیلات هستند، اوقات فراغت را به یک مبحث و سرفصل مهم در سیاستگذاری اجتماعی ایران تبدیل کرده است.
تشکیل ستاد طرح تابستانی سیما در حالی که هنوز خبری جدی از سایر دستگاههای مسئول شنیده نشده است این نوید را میدهد که تلویزیون با درک درست این مناسبت و مخاطبان به خصوص جمعیت چند ده میلیونی جوان سبد رسانهای متنوعی را در نظر گرفته است. معاون، مدیران و تصمیمگیران سیما برای تحقق این مهم، پیشتر با نیازسنجی و در نظر گرفتن مناسبتهای فراوان این فصل، تصمیم به تدوین طرح جامع تابستانی سیما گرفتند.
شبکههای اصلی، علاوه بر اهداف همیشگی با توجه به شعار، کارکرد و مأموریت اصلی خود نقش محوری در اجرای موضوعات مهمی را عهدهدار شدند. موضوعاتی مانند صلهرحم، مسجدمحوری، محیط زیست، بیانیه گام دوم، ورزش، حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی، مهارتآموزی و استفاده از ظرفیت اعیاد و مناسبتهای مذهبی ...
در عملیاتی شدن این طرح تابستانی شبکههای دیگر نیز به عنوان همکار مشارکت دارند. این تقسیم کار موجب همافزایی، جلوگیری از موازیکاری، تخصصگرایی و همچنین پاسخگویی به تنوع سلایق میلیونها مخاطب میشود.
ایجاد نشاط و سرگرمی از نقشهای همیشگی تلویزیون بوده که البته در سالهای اخیر با چاشنی پیام و مفاهیم غنی نیز همراه شده است. تغییر جدول پخش برنامههای برخی شبکههای سیما از روزهای گذشته آغاز شده و در حال جانمایی برنامههای ویژهای برای این ایام است.
ناگفته نماند، معاونت سیما با دارا بودن 17 شبکه و کانال ملی و تخصصی با پیشبینی ساختارهای مختلفی نظیر مسابقه، اوقات فراغت را تنها محدود به این فصل ندانسته و با طراحی برنامههایی همچون عصر جدید و ستارهساز و ... زمینهساز شکوفایی نبوغ و استعدادهای جوانان بوده است.
از سوی دیگر؛ حال که فرزندان، کمتر اوقات فراغت را در کنار خانوادهها سپری میکنند و به سمت تفریحات انفرادی سوق پیدا کردند، نقش تلویزیون در دور همنشینی و سرگرمیهای دسته جمعی و خانوادگی برجسته و ممتاز است.
البته در کنار صدا و سیما، هستند حدود 30 سازمان و ارگان دیگر که برای آنها نیز وظایفی در غنیسازی اوقات فراغت در نظر گرفته شده است. از آنجایی که پوشش، میانجیگری و مطالبهگری از فعالیتهای سازمانها و ارگانهای دستاندرکار در پربارسازی اوقات فراغت از دیگر موضوعات مهم طرح جامع تابستانی سیما است، حال باید دید با پیشقدم شدن تلویزیون، این دستگاههای متعدد چگونه در این مسیر سرنوشتساز گام خواهند نهاد؟
انتهای پیام/4072/4104/
انتهای پیام/