دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلیل برخورد تند نماینده «ایدفا» با یک مستندساز چه بود؟

دلیل برخورد تند نماینده «ایدفا» با یک مستندساز چه بود؟
مدیر بخش بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره رویداد ملی «پرتاب» توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 919992

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قراراست پیچینگ مستند با نام «پرتاب» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شود.

در همین ارتباط، شیرین نادری مدیر بین‌الملل این مرکز به خبرنگار آنا گفت: در سراسر دنیا برای برگزاری هر رویدادی در سطح ملی و بین الملل استاندارد‌هایی وجود دارد که تمام جشنواره‌ها و بازار‌های بین المللی تابع آن استاندارد‌ها هستند. مثلا اینکه خلاصه داستان و پروژه و دمویی که ارائه می‌شود، چه اندازه باشد؛ بنابراین اشتراک‌هایی در تمام فراخوان‌های دنیا وجود دارد و فردی که ثبت نام می‌کند باید به تمامی آن‌ها با دقت پاسخ بدهد و کار خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: تقریباً از دوره دوم جشنواره «سینماحقیقت» پیچینگ در حد و اندازه‌های بین المللی برگزار شد و ما با شبکه مستند اروپا همکاری داشتیم و فراخوان دادیم و طرح‌ها فرستاده شدند و به نوعی می‌توان گفت که این رویدادها، بیشتر جنبه آموزشی داشت که در قالب دی‌وی‌دی واحد پژوهش مرکز این فیلم‌ها را به صورت ترجمه شده دارد و دوستان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اهمیت شیوه درست نگارش طرح

نادری با اشاره به اهمیت بحث آموزش توضیح داد: بحث آموزش بسیار مهم است. نوشتن خلاصه طرح شاید در ظاهر خیلی ساده به نظر بیاید ولی بسیار مهم است. به این دلیل که شما در وهله اول با همین خلاصه داستان باید سرمایه گذار را متقاعد کنید که روی طرح و پروژه شما سرمایه گذاری کند. برای روشن‌تر شدن اهمیت این مباحث که شاید در نگاه اول خیلی سطحی به نظر بیایند مثالی می‌زنم. در دومین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» نمایندگانی از فاند «ایدفا» و «آرته» حضور داشتند. در یکی از جلسات ارائه تنها به این دلیل که برگه‌های ارائه متقاضی مرتب و به ترتیب نبود، نماینده ایدفا جلسه را ترک کرد و گفت کسی که نتواند ابتدایی‌ترین مورد را رعایت کند، شانسی برای دریافت فاند و جلب سرمایه ندارد.

وی افزود: مضاف بر این که هدف ما در ابتدا آموزش بود و به آن هم پرداختیم، مرکز گسترش به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز سینمایی که اتفاقا یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها را برگزار می‌کند و با توجه به بودجه محدود و مشخصی که دارد از تولیدات مستند هم حمایت می‌کند، می‌خواهد این امکان را فراهم کند تا مستندسازان بتوانند با دیگر تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنند و در تولید آثار مورد حمایت قرار بگیرند.

شیرین نادری در پایان گفت: هدف ما در وهله اول این است که به خصوص مستندسازانی که در ابتدای مسیر هستند، بیشتر با مقوله پیچینگ آشنا بشوند و تلاش کردیم با آموزش دادن اصولی و حرفه‌ای قدم مهمی در این راه برداریم. در رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» موضوع آزاد است و مستندسازان می‌توانند با هر موضوعی در آن شرکت کنند. ولی نکته‌ای که خیلی مهم است این است که طرح ارائه شده بتواند هیات انتخاب را برای انتخاب مجاب کند تا به مرحله ارائه برسد. در همه جای دنیا بحث سلیقه هیات انتخاب وجود دارد ولی گذشته از سلیقه یک طرح باید بتواند همه را مجذوب خود کند.

بزرگترین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، تیرماه امسال برگزار می‌شود و مستندسازان از تاریخ ۷ تا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ می‌توانند نسبت به تکمیل فرم ارائه طرح روی وب سایت مرکز گسترش اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته